Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Vi alle vet hvor bra det er for hjertet, hjernen og generelt bidrar positivt til et sunt kosthold å få i seg nok av omega-3 fettsyrene EPA og DHA. I det siste har jeg lettet etter omega-3 tilskudd som er rett fra kilden (fisk sine omega-3 fettsyrer går gjennom næringskjeden og starter hos mikroalger)

Er det noen som har noen tanker angående kosttilskudd hvor omega-3 fettsyrene kommer fra mikroalger istedenfor fisk?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34926-omega-3-fra-mikroalger/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Den 7.12.2015 at 21.19, CatoL skrev:

Hei

Vi alle vet hvor bra det er for hjertet, hjernen og generelt bidrar positivt til et sunt kosthold å få i seg nok av omega-3 fettsyrene EPA og DHA. I det siste har jeg lettet etter omega-3 tilskudd som er rett fra kilden (fisk sine omega-3 fettsyrer går gjennom næringskjeden og starter hos mikroalger)

Er det noen som har noen tanker angående kosttilskudd hvor omega-3 fettsyrene kommer fra mikroalger istedenfor fisk?

Hei,

Omega-3 fettsyrene DHA og EPA produseres av alger. F.eks fisk inneholder omega-3 fordi de får dette i seg fra disse algene. Omega-3 fra mikroalger er dessuten den eneste vegetabilske kilden til de viktige DHA og EPA fettsyrene. Virkningsmessig er effekten på kroppen antakelig identisk med en fiskeolje, men algebasert omega-3 er naturlig fritt for tungmetaller og miljøgifter. Andre plantebaserte omega-3 tilskudd er i form av alfalinolensyre (ALA) og dette må omdannes til DHA+EPA i kroppen for å kunne nyttiggjøres. Dette skjer dessverre i liten grad og man må innta veldig store mengder med f.eks linfrøolje eller Udo's Choice for at det skal ha noe særlig nytte. Selv har jeg brukt omega-3 tilskudd fra alger i over to år, helt siden det kom på markedet i Norge. Det er noe dyrere enn fiskeolje, men for meg som er vegetarianer blir dette det eneste gode alternativet. Dessuten kommer det fra en helt bærekraftig kilde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...