Nille05 Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hei! Hva mener dere om å ta ginseng som kosttillskudd? Har hørt at det kan resultere i søvnløshet etc, men tror dere på at det kan hjelpe på konsentrasjon og yteevne? Noen erfaringer? Bestilte denne, og er på min andre dag nå. Inbiller meg at jeg er mer opplagt! Ginseng - Efi.no Så konklusjon, er dere for ginseng, og tror dere overnevnte link er en god type å velge? Takk for alle svar! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14376-kosttillskudd-ginseng/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zed Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg tok noe ginseng kosttilskudd for en del år siden på videregående. Jeg følte det bidro til at jeg ble mer kvikk på mørke og tunge vinternetter. Jeg tror mye av det kom av den gode placebo-effekten, spesielt siden jeg ikke inntok ginsengen jevnlig, og heller ikke i en lenger periode. Jeg tror det er litt placebo-effekt du opplever nå, da effekten vanligvis ikke kommer før et par uker. Forskning har påvist at ginseng styrker immunforsvaret og bidrar til å korte ned forkjølelsessymptomer. Det skal virke infeksjonsdempende. Noen studier har påvist økt mental fokus og konsentrasjonsevne. Det er noe uenighet om naturmedisinen faktisk virker forebyggende mot kreft, men de fleste studier konkluderer med at den ikke gjør det i noe særlig grad. Det har også blitt påvist at ginseng mest sannsynlig har en positiv forebyggende effekt mot diabetes. Den ginsengen fra efi har jeg prøvd selv(bitter smak!). De bruker asiatisk ginseng(panax ginseng) fremfor amerikansk ginseng. Det har blitt gjort mest forskning rundt den asiastiske, så det er forsovet en bra ting. Selvom mye av forskningen viser positive resultater, blir noen av fort motbevist i enkelte studier. Dette kommer av at naturmedisin er svært vanskelig å forske på, da både kvaliteten på plantemedisinen er svært varierende og ulike feilkilder ikke blir tatt hensyn til i enkelte studier. Som med alt annet er det en haug av bivirkninger som bla. diaré, hodepine, søvnløshet, høyt blodtrykk osv. Mye av det er nok konsekvensen av langvarig bruk og større doser enn anbefalt. Ginseng er ikke noe jeg ville tatt jevnlig i en lengere periode, men heller i et par måneder i løpet av den mørkeste tiden av vinteren. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14376-kosttillskudd-ginseng/#findComment-554052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nille05 Skrevet 9. november 2012 Forfatter Del Skrevet 9. november 2012 Tusen takk for utdypende svar! Da prøver jeg det frem til eksamen i slutten av desember, og tar en pause etter det. Om det er placebo eller energi det går på - så lenge det ikke er direkte skadelig så gir det gledlig en sjanse. Jeg vet veldig lite om ginseng, men ettersom det er naturlig vil jeg heller prøve det enn å overstimulere kroppen med kaffe eller koffeintabeletter, som de fleste andre jeg studerer med gjør. De sitter og skjelver på slutten av dagen. Igjen, tusen takk for svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14376-kosttillskudd-ginseng/#findComment-555729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.