Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er splitter ny her på forumet, så med fare for å tråkke i salaten så kan jeg presentere litt kort om meg selv først.

Jeg er en jente på 29 år, som prøver å bevege meg fra å være en ganske slapp sofagris til å bli en mer sporty variant av meg sjæl. Jeg begynte å trene for litt over tre måneder siden, og har vel ikke nådd de største resultatene enda. Men jeg har vel bygd opp et kroppslig fundament som gjør at jeg kan gå fra å trene styrke på apparater til knebøy, markløft, utfall, benkpress etc. uten å få strekker og gangsperre i mer enn to dager.

Jeg har nesten ikke trent før, jeg investerte i en personlig trener som gir meg øvelser og veileder meg hver andre til tredje uke. Jeg har fått en treningsrutine, og jeg merker at kroppen sakte, men sikkert begynner å stramme seg til her og der.

Siden jeg ikke har trent stort før (bortsett fra en kort håndballkariere når jeg var 8 år), så har jeg hatt som mål å trene to dager i uken. Jeg har tidligere kastet meg over trening fire dager i uken og labbet ut med halen mellom bena etter ca. 3 uker. Disse to øktene i uken har nå gradvis begynt å nærme seg tre dager i uken. Siden jeg er er litt lubben normalvektig så ønsker jeg å både få lavere fettprosent og mer muskler. Jeg tok nylig en kroppsanalyse som viser at jeg er normalvektig, men med for høy fettprosent og lav muskelmasse. Etter råd fra PT`en skal jeg per tid trene styrke på hele kroppen to ganger i uken, og kondisjon en dag i uken.

Jeg har ikke peiling på kosthold, men jeg prøver stadig å ta flere og flere sunne valg. Jeg har tidligere kunnet gå 10 timer uten mat, og har nå innført frokost som har gjort at jeg nå spiser ca. hver fjerde time. Jeg mangler en del energi i hverdagen, tiltross for at energien har økt med trening.

Jeg tror heller ikke at kosten min er særlig lav-karbo, så sant ikke dette er en forkortelse for lav-karbonade. Jeg har en mistanke om at jeg spiser særdeles lite proteiner, og mest karbohydrater. Dog har jeg prøvd å innføre trege karbohydrater og bytte ut fine kornprodukter til grove, og innføre masse frukt og bær i kosten.

Det jeg lurer på er om noen ved hjelp av denne korte biografen kan gi noen tilbakemelding på om jeg kanskje kan dra nytte av noen kosttilskudd? Jeg ser jo stadigvekk at folk drikker proteinshaker eller tar andre kosttilskudd, har f.eks blitt anbefalt Xtend (bcaa?) for å få mer futt før trening.

Håper noen ikke dømmer denne sofagrisen nedenom og hjem, men kan bistå med litt råd slik at sofagrisen kan bli mer sporty :) :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11604-trenger-jeg-kosttilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser nesten ikke proteinpulver som kosttilskudd. Det er ikke noe annet enn protein fra melk hvor fett og karbs er fjernet. Veldig mange bruker proteinpulver fordi det gjør det mer lettvint å få i seg nok protein til alle dagens måltider og kan også brukes meget variert. Proteinpulver er ikke bare til proteinshake.

BCAA er aminosyrer som brukes i proteinsyntesen. De er ikke nødvendige hvis du får i deg nok proteiner ellers. Men gir litt ekstra energi under trening og også økt proteinsyntese med minimalt med kalorier.

Du vil fint kunne dekke kroppens behov for proteiner gjennom vanlige matvarer, så svaret er vel egentlig nei, du trenger det ikke, men kan gjøre ting litt enklere (og billigere).

Anbefaler forøvrig å logge kostholdet ditt i en uke på diett.no eller tilsvarende. Da ser du hvor mye du får i deg av karbs/fett/protein.

Oddis: Jeg har loggført kosten tidligere, og den bar preg av mye karbohydrater og fett og lite protein. Men i etterkant av dette har jeg gjort noen endringer, men prøver å fokusere på varige endringer siden jeg faktisk ønsker å legge om livsstilen og ikke bare stramme opp her og nå :)

Men kan det f.eks være greit/hensiktsmessig å ta litt tilskudd av proteiner i form av shake de dagene jeg har trent styrke? Må medgi at jeg kan somle veldig med å få i meg mat rett etter trening. Kan ofte ta alt fra 1 til 3 timer..

Oddis: Jeg har loggført kosten tidligere, og den bar preg av mye karbohydrater og fett og lite protein. Men i etterkant av dette har jeg gjort noen endringer, men prøver å fokusere på varige endringer siden jeg faktisk ønsker å legge om livsstilen og ikke bare stramme opp her og nå :)

Men kan det f.eks være greit/hensiktsmessig å ta litt tilskudd av proteiner i form av shake de dagene jeg har trent styrke? Må medgi at jeg kan somle veldig med å få i meg mat rett etter trening. Kan ofte ta alt fra 1 til 3 timer..

Ja, det er helt greit å ta en shake etter trening. Gjerne blandet med frukt. Studier viser også at det er gunstig med litt fett etter trening så du kan gjerne ha litt H-melk eller kokosmelk i shaken :)

Takk for at du startet denne tråden, så slapp jeg ;) Det høres ut som vi har noenlunde samme utgangspunkt og jeg har lurt på akkurat det samme selv. Tar allerede vitaminer og mineraler (med ekstra jern da jeg har lavt jernnivå), og omega-3 kapsler. Har byttet ut sjokoladen med en del frukt og grøn, men ser også at det kan være nødvendig med litt ekstra proteiner i løpet av dagen. Så det er kanskje en shake om dagen som er svaret...

Annonse

Takk for at du startet denne tråden, så slapp jeg ;) Det høres ut som vi har noenlunde samme utgangspunkt og jeg har lurt på akkurat det samme selv. Tar allerede vitaminer og mineraler (med ekstra jern da jeg har lavt jernnivå), og omega-3 kapsler. Har byttet ut sjokoladen med en del frukt og grøn, men ser også at det kan være nødvendig med litt ekstra proteiner i løpet av dagen. Så det er kanskje en shake om dagen som er svaret...

Som Oddis sier er det lurt å logge matinntaket for en periode, så ser du raskt om du får i deg for lite proteiner (Rundt 2-2,5g pr kg kroppsvekt er ikke dumt) :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...