Gå til innhold

Jenter, hvor mye tar dere i markløft? (vanlig treningsvekt)


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser jeg har masse forbedringspotensiale. Tror jeg ligger på 3x8x50-55kg i strakmark med reimer. Uten reimer klarer jeg bare litt over 40kg. Vanlig mark kan jeg ikke teknikken på så har ikke testet noe særlig der. Hvis jeg bruker de store vektskivene står jeg på stepkasse/kloss, men mindre vektskiver kommer jeg dypt nok ved å stå på bakken. Bakside lår er langt ifra fleksibel hos meg.

Merker at progresjonen kommer ganske kjapt så lenge jeg trener systematisk, men det har jeg ikke gjort på månedsvis. Jeg tror jeg skal ta en tur på trening akkurat nå :)

oki, på strak mark skal en være forsiktig med belastningen, særlig om du har bena tett, stiller du dem brett kan du ha mer, såkalte sumo strake mark. men strake mark trener i hovedsak bakside lår og ikke rygg. Forskjellen er ganske stor. kjøre mark på rygg trening og strakemark på bein trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp startet. ligger på 85kg max. Men jeg er enda usikker på hvordan jeg skal legge opp øktene på markløft. Skal jeg begynne med 40 kg og jobbe meg opp til max? eller skal jeg bare kjøre 3x5? Jeg er ute etter med stryke og muskelvekst.

tar rundt samme som deg, like start vekt på 60, syns det blir mer effektive sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt i motsatt ende av skalaen. Jeg kan ikke fatte at voksne jenter ikke "klarer" å løfte mer enn olympiastanga opp fra bakken, når de klarer å stå, gå og løpe?

Det er en forskjell å legge på 20 kg på en kropp som står, går eller løper, da :p Jeg har fint gått på fjelltur med 20 kg sekk, men når man er ny på en øvelse er det vel vanlig å terpe teknikk på lavere vekter enn maks-vekta, tenker jeg...

Men jeg er vel svakere enn "voksne" damer flest, og det er noe jeg jobber med. At jeg synes det er imponerende at mange begynner på en mye tyngre vekt enn meg er jo et kompliment ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell å legge på 20 kg på en kropp som står, går eller løper, da :p Jeg har fint gått på fjelltur med 20 kg sekk, men når man er ny på en øvelse er det vel vanlig å terpe teknikk på lavere vekter enn maks-vekta, tenker jeg...

Men jeg er vel svakere enn "voksne" damer flest, og det er noe jeg jobber med. At jeg synes det er imponerende at mange begynner på en mye tyngre vekt enn meg er jo et kompliment ;)

Hrrrrrrm, jeg tror deg ikke! Hehe. Unnskyld, altså. Ofte må man faktisk litt opp i vekt også for å kunne trene teknikk riktig - hvis vekta blir så lett at man kan svinge vekta utenom knærne på vei opp feks, er det for lett. (Sett det ofte nok, ja..) Men ellers har du selvsagt rett, det er fornuftigst å trene teknikk på lavere vekter enn max.

(Speaking of, nå gleder jeg meg til å gå bort og løfte etterpå. Må snart, kjenner jeg!)

EDIT: Unnskyld, jeg mener ikke å høres overlegen eller snerpete og sur ut, jeg er bare hellig overbevist om at mange jenter klarer så mye mer enn de tror. Jeg fikk med meg lillesøstra mi på trening en gang, hun er en sart liten flis på omtrent 52 kg, som mente hun tok 12kg i knebøy, for det hadde PT'en sagt ti henne at hun skulle. Når hun gikk derfra med meg den dagen, hadde vi klart en rep på 45 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før juleferien, og jeg ble liggende hjemme på sofaen syk, hadde jeg fått ganske bra fremgang i markløft på de få mnd jeg har trent markløft. Jeg klarte knapt 40 kg da, men kom helt opp i 70 kg.. ^^

10x 40 kg

10x 50 kg

10x 60 kg

Og på det meste 9x70kg :p

Har aldri prøvd meg på et maxløft igrunnen.. det kunne kanskje vært spennende å sett hva jeg egentlig hadde klart x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hrrrrrrm, jeg tror deg ikke! Hehe. Unnskyld, altså. Ofte må man faktisk litt opp i vekt også for å kunne trene teknikk riktig - hvis vekta blir så lett at man kan svinge vekta utenom knærne på vei opp feks, er det for lett. (Sett det ofte nok, ja..) Men ellers har du selvsagt rett, det er fornuftigst å trene teknikk på lavere vekter enn max.

(Speaking of, nå gleder jeg meg til å gå bort og løfte etterpå. Må snart, kjenner jeg!)

Hehe, sist jeg trente var 20 kg mer enn tungt nok uten å kunne svinge vekta utenom knærne. Men så skal jeg trene markløft igjen i dag og da skal jeg utfordre meg med minst 30kg, takket være deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3

Har bare 1x5 i markløft på programmet nå. Har startet lavere på vektene enn det jeg egentlig klarer, for så å jobbe meg oppover :) Maks er 100 kg, kroppsvekt rundt 70 kg.

I dag var 75 kg x 5. Øker med 2,5 kg hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare 1x5 i markløft på programmet nå. Har startet lavere på vektene enn det jeg egentlig klarer, for så å jobbe meg oppover :) Maks er 100 kg, kroppsvekt rundt 70 kg.

I dag var 75 kg x 5. Øker med 2,5 kg hver uke.

Hæ, veier du ca 70 kg?! Det er i så fall 70 sykt, sykt bra kilo. Ikke rart du løfter tungt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Hæ, veier du ca 70 kg?! Det er i så fall 70 sykt, sykt bra kilo. Ikke rart du løfter tungt!

Haha ja! Var i hvert fall det før jul, sikkert mer nå :whistle: Men takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...