Gå til innhold

Periodisk faste negativt for kvinner?


Anbefalte innlegg

Leste denne : http://www.paleoforwomen.com/shattering-the-myth-of-fasting-for-women-a-review-of-female-specific-responses-to-fasting-in-the-literature/

Han skriver om negative effekter av kalorirestriksjon og periodisk faste for kvinner, som ikke oppleves for menn.

"Many women find that with intermittent fasting comes sleeplessness, anxiety, and irregular periods, among a myriad of other symptoms hormone dysregulations.

"

"It is well-known in both the research and the nutritional communities that caloric restriction is

horrible for female reproductive health. This is not news. But what of fasting regimes?

Should women go long periods without eating, even if maintaining normal caloric input?"

Beware, studiene han refererer til er hovedsakelig med rotter og mus..

Noen som har noen tanker om dette? Personlige erfaringer angående reproduktivitet?;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ILU

Martin Berkhan har skrevet om dette i sin guide ;) Lengre fasting påvirker hormonene i kvinnekroppen.

"But for women my default approach is to actually start off with 14 hrs and see how they do on that before eventually moving them to 16 hrs. When you look at the studies on gender and fasting, you tend to see that women may have slightly more adverse reactions to fasting than men, such as some degree of irritability and increased attention to food cues. 16 hrs is hardly prolonged fasting, but I like to play it safe, so that's why I have female clients fasting for a shorter time at the beginning."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men han sa ikke noe om hvordan det påvirket fruktbarheten deres?

Og Kristine Weber har ikke barn såvidt jeg vet ?

Er nysgjerrig om negative effekter kan komme uavhengig av kaloriinntak, alts

å hvis man ikke reduserer kaloriinntaket men spiser etter kaloribehov, men med periodisk faste. Håper ikke det.. og jeg fungerer selv kjempebra på PF.Men har ikke akkurat provd bli gravid heller..

:p

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja men han sa ikke noe om hvordan det påvirket fruktbarheten deres?

Og Kristine Weber har ikke barn såvidt jeg vet ?

Er nysgjerrig om negative effekter kan komme uavhengig av kaloriinntak, alts

å hvis man ikke reduserer kaloriinntaket men spiser etter kaloribehov, men med periodisk faste. Håper ikke det.. og jeg fungerer selv kjempebra på PF.Men har ikke akkurat provd bli gravid heller..

:p

Tviler på at mennesket som rase hadde overlevd om det hadde mange negative effekter å ikke spise jevnt utover dagen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tviler på at mennesket som rase hadde overlevd om det hadde mange negative effekter å ikke spise jevnt utover dagen.

Jeg tviler også, men det finnes også en mellomting mellom å spise jevnt utover dagen og å kjøre full periodisk faste.

Når det er sagt, så er det sikkert mange eksempler på kvinner som blir gravide under ramadan osv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler også, men det finnes også en mellomting mellom å spise jevnt utover dagen og å kjøre full periodisk faste.

Når det er sagt, så er det sikkert mange eksempler på kvinner som blir gravide under ramadan osv.

Ja eller som min mor som led av anoreksia før, gjennom og etter tiden jeg og mine to brødre ble født.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De størte problemene oppsto vel etter faster på 24+, av typen annenhver dag fasting. Kroppen min likte ikke 24-timers faster en gang i uken, kombinert med 14-16 timers faster de andre dagene i uken. Har alltid hatt en helt stabil syklus, men etter et par måneder med dette spisemønsteret mistet jeg plutselig mensen, humøret var helt svingstang, og alt gjorde vondt. Men om det var selve fastingen som gjorde utslaget, eller om det var for lite kalorier som var problemet vites ikke. Jeg gikk ikke noe særlig ned i vekt, og lå ikke så lavt at jeg ville tro det var kaloriinntaket som var problemet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takk for innspill folkens:) FuliginEst: Interessant.. Fikk du mensen tilbake når du sluttet med 24-timers fastene? Spiser du etter PF idag?

Ja, nå kjører jeg 14-16 timers faste 7 dager i uken, og det funker fint.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt mer eller mindre periodisk faste (unntak noen dager i blandt) et halvt års tid, og fikk tilbake menstruasjonen etter p-pilleslutt samtidig, så for meg har det ikke hatt noen negativ effekt som jeg har merket :) Pleier å faste 14-18 timer, har ligget omtrent på vedlikehold på kaloriene hele denne perioden (2000-2500/dag i snitt). Er normalvektig og har hatt stabil vekt hele veien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han her diskuterer temaet om kjønnforskjeller når det kommer til respons på fastin:

No One's Power but Our Own: Paleo Sexist Woes, and an Invitation to Rise Up and Roar | Free The Animal

"Enter the MDA preface. Fasting is enormously popular in the paleosphere today. But it is a stressor, through and through. Couple our vigorous pursuit of optimality with ignorance of sex-specificity, and we land in a heaping pile of female health threats.

As my analysis of fasting points to, and as study after study after study on calorie restriction indicates, men can undergo metabolic stressors relatively painlessly, and in fact usually emerge in good health and fitness. Women, on the other hand, do not. The female body is designed first and foremost to guard its fertility, and for that reason the body strongly resists and is hurt by metabolic stress.

In many cases, both anecdotally and in the literature, women on restrictive diets—whether fasts or calorie-restricted diets, fat-restricted or carbohydrate-restricted diets, typically healthy diets by paleo standards—or unhealthy diets experience hindered mental health, energy, sleep quality, insulin and leptin signalling, thyroid activity, and HPA axis function. Moreover, because the body is detecting metabolic stress and wants to defend itself, restricted women sometimes actually gain weight. I have met, in fact, several women who undertake one to three day fasts and gain a couple of pounds. The dubious nature of these restrictive diets relative to women's health includes the effects of excessive exercise, particularly over-done HIIT.

This isn't to say that women shouldn't reduce calories from time to time, or certainly that they shouldn't engage in HIIT. We should. But female bodies cannot—straight up, they cannot—handle these stressors as well as men do. And even when they do experience benefits—which is often! especially for obese women—it is a sure bet that it occurs by a physiological mechanism unique to a man. In all metabolic influences—in energy intake, expenditure, type of energy utilized, amount of body fat on the person—women require more and different safeguarding than men in order to maintain optimal health. This is the truth of science and of evolution."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Should Women Fast? | Mark's Daily Apple

"(...)

As it stands right now, I’d be inclined to agree that pre-menopausal (and perhaps peri-menopausal) women are more likely to have poor – or at least different – experiences with intermittent fasting, at least as a weight loss tool.That said, it appears to be a potentially gender-neutral therapeutic tool for chemotherapy,cancer, and age-related neurodegeneration patients. (...)

I’d also say that daily fasts, a la 16/8 or even 14/10, run the risk of becoming chronic stressors and should be approached with caution by women. Same goes for ultra-long fasts, like a 36 (or even 24) hour marathon.

Most of all, though, I’d simply suggest that women interested in fasting be cautious, be self-aware, and only do so if it comes naturally. It shouldn’t be a struggle (for anyone, really). It shouldn’t stop your cycle or make it harder for you to get pregnant. It should improve your life, not make it worse. If you find that fasting has those negative effects, stop doing it. It should happen WHEN (When Hunger Ensues Naturally), if it happens at all. (...)"

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk kluss med menstruasjonen min etter en måned med periodisk faste. Jeg tror vel kanskje ikke det er PF i seg selv som står ansvarlig for dette, men en kombinasjon mellom stress i kroppen pga. nye spisemønstre og stress i kroppen pga hardkjør. Kroppen må tas vare på for at den skal fungere, og jeg greier dessverre ikke å passe på kroppen min slik jeg burde når jeg spiser etter fasteprinsipper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at mange fort kan glemme å lytte til sin egen kropp og bare gå ut fra at "dette er jo bra, alle andre gjør det jo?". Det er individuelle forskjeller, og mange tror jeg tvinger igjennom et diett-, spise-, og treningsregime, som rett og slett bryter ned kroppen på sikt, i stedet for å bygge den opp. Hvis en får uregelmessig menstruasjon, som kvinne så er det et stort hint om at noe ikke er helt rett, og kommer den ikke tilbake, ja da ligner det mer på et faresignal. Jeg ville ikke gjort noe som hadde satt min fertiliet på spill, men så er jeg i en alder da jeg etter hvert vil prøve å få barn. Det er trolig ikke like viktig for en jente i begynnelsen av 20-årene, som for en i slutten, når jeg tenker etter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...