Gå til innhold

HåK - Oss med Helårs-Kropp


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvorfor så mye pes ang lav fett % på jenter/damer. La de få ha det de som trives med det, bare fordi ikke alle gidder eller klarer å legge ned arbeidet som kreves OM det er målet

Hvor i alle dager kom den fra? :p

Dette er en tråd for de som har en sunn livsstil hele året og ikke er på "bulk/deff" annenhver mnd og noe som gjenspeiler seg i utseende, ikke en oppfordring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Hvorfor så mye pes ang lav fett % på jenter/damer. La de få ha det de som trives med det, bare fordi ikke alle gidder eller klarer å legge ned arbeidet som kreves OM det er målet

Jeg tror Tor prøver å få frem med bildet hvor det er en "formfull" dame og en "slank" dame at det ikke er noen "krav" for å ha en HåK. Selvom det kan virke veldig dobbeltmoralsk å idealisere "formfulle" damer og senere si at det ikke er noen krav og at alle skal være lykkelig med kroppen sin slik som den er. Men jeg er helt enig med deg, det er sånn generelt et overdrevent hysteri rundt jenter/damer med lav fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor så mye pes ang lav fett % på jenter/damer. La de få ha det de som trives med det, bare fordi ikke alle gidder eller klarer å legge ned arbeidet som kreves OM det er målet

Om du ser på det slik tror jeg du har missforstått poenget.

Det finnes HåK med så lav fettprosent, helt klart, men disse er unntak.

Mitt poeng er å poengtere at det blir feil når unntakene virker som normalen gjennom Media og f.eks her på Fitnessbloggens bildetråd.

Ikke alle har fitness, mat, trening som hobby. Noen gjør det fordi de føler de må, eller fordi de blir fortalt at det er sunt - all respekt for de som gjør av det av bare slike grunner - og slike personer logger aldri formbilder eller stikker huet frem i hver eneste diskusjon eller tråd som har med trening å gjøre. Så vi ser dem aldri. Jeg syns at bildet da blir skeivt.

Så med mindre du er Fitnesssutøver, eller har trening/kosthold som hobby så kan du hive badevekta, knus speilet og lev deg frem til noe du mener en sunn kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Tor prøver å få frem med bildet hvor det er en "formfull" dame og en "slank" dame at det ikke er noen "krav" for å ha en HåK. Selvom det kan virke veldig dobbeltmoralsk å idealisere "formfulle" damer og senere si at det ikke er noen krav og at alle skal være lykkelig med kroppen sin slik som den er. Men jeg er helt enig med deg, det er sånn generelt et overdrevent hysteri rundt jenter/damer med lav fettprosent.

Veldig godt poeng!

Overdrevent hysteri på damer med lav fettprosent? Der er jeg veldig uenig. Når kvinnen og mannen i gata tror at det til enehver tid skal/burde/kan være lav fettprosent nettopp fordi "alle" andre har det så mener jeg at hysteriet ikke ligger på de som stiller spørsmål med lav fettprosent. Når ble det galt å ha 5kg +/- på vekta? Når ble vekta en viktig del? Når måtte vi ty til målebånd fordi folk har missforstått sitt eget speilbilde?

Derimot skal jeg ikke legge meg opp i hva både gutter og damer som har fitness, trening eller kosthold som hobby gjør. Og ja det er helt greit at damer og jenter kan inneha en lav fettprosent. Men det er ikke greit at dette blir "normalen" syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot skal jeg ikke legge meg opp i hva både gutter og damer som har fitness, trening eller kosthold som hobby gjør. Og ja det er helt greit at damer og jenter kan inneha en lav fettprosent. Men det er ikke greit at dette blir "normalen" syns jeg.

Jeg tror det Brukernavn mener her er at det ikke er noe mer greit å henge ut lav fettprosent som "unormalt" enn det er å henge ut 5-10 kg kosekilo som unormalt. Det vil si at hva som er en HåK eller ikke defineres ene og alene ut i fra individuelle idealer og målsettinger :) Liker du å ha mageruter og beholder dem uten å stresse med det - flott! Liker du å ha litt mer former og en litt fyldigere kropp - flott! HåK er vel nettopp det å holde en form jevnt over som man selv trives med både fysisk og mentalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Brukernavn mener her er at det ikke er noe mer greit å henge ut lav fettprosent som "unormalt" enn det er å henge ut 5-10 kg kosekilo som unormalt. Det vil si at hva som er en HåK eller ikke defineres ene og alene ut i fra individuelle idealer og målsettinger :) Liker du å ha mageruter og beholder dem uten å stresse med det - flott! Liker du å ha litt mer former og en litt fyldigere kropp - flott! HåK er vel nettopp det å holde en form jevnt over som man selv trives med både fysisk og mentalt :)

Det jg ville frem til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Veldig godt poeng!

Overdrevent hysteri på damer med lav fettprosent? Der er jeg veldig uenig. Når det kvinnen og mannen i gata tror at det til enevær tid skal være lav fettprosent nettopp fordi "alle" andre har det så mener jeg at hysteriet ligger ikke på de som stiller spørsmål med det. Når ble det galt å ha 5kg +/- på vekta? Når ble vekta en viktig del? Når måtte vi ty til målebånd fordi folk har missforstått sitt eget speilbilde?

Derimot skal jeg ikke legge meg opp i hva både gutter og damer som har fitness, trening eller kosthold som hobby gjør. Og ja det er helt greit at damer og jenter kan inneha en lav fettprosent. Men det er ikke greit at dette blir "normalen" syns jeg.

Jeg er enig at det kan være uheldig å normalisere "unntaket". Synes folk kan velge selv hvordan de vil se ut, det å idealisere noe som helst kan bli feil hvis man vil få frem det poenget. Også burde vi heller ikke undergrave verktøy som målebånd og vekt, da det er de som tar i bruk slike verktøy for å opprettholde HåK'en sin. Det å se små endringer i speilet kan være veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Brukernavn mener her er at det ikke er noe mer greit å henge ut lav fettprosent som "unormalt" enn det er å henge ut 5-10 kg kosekilo som unormalt. Det vil si at hva som er en HåK eller ikke defineres ene og alene ut i fra individuelle idealer og målsettinger :) Liker du å ha mageruter og beholder dem uten å stresse med det - flott! Liker du å ha litt mer former og en litt fyldigere kropp - flott! HåK er vel nettopp det å holde en form jevnt over som man selv trives med både fysisk og mentalt :)

Da har jeg formulert meg veldig feil og det tar jeg på min kappe :) Det er ikke meningen og hverken henge ut eller se ned på folk som har lav fettprosent. Jeg er ikke akkurat den med høyest selv, så jeg har ingenting jeg egentlig skulle ha sakt i den saken.

At HåK defineres ene og alene ut i fra individuelle idealer er jeg veldig enig i - når jeg tenker meg om er det vel det som er kjernen i akkurat HåK.

Og så tror jeg at jeg blander ting her siden jeg ikke når frem.

Jeg tenker på den mannen i gata. Ikke vi som har Trening, Kosthold og/eller fittness som hobby/levestil. Det finnes folk der ute - også her inne når jeg tenker meg om - som IKKE har noe som helst med trening Trening, Kosthold og/eller fittness som hobby. Jeg vet de er der og jeg vil ha dem frem! Noen som kan vise at det går ann å leve med å trene 3ganger uken og spise uten å vite noe om kosthold.

Problemet er bare at også her, hos HåK'ere, ligger det ann til at "alle" har lav fettprosent, sixpack og sommerkroppen året rundt. Denne tråden er et ypperlig eksempel, se bakover i tråden å tell hvor mange av brukerne som har en lav fettprosent. Til og med etter at jeg har vært å etterspurt bilder i den andre enden av skalaen er det en majoritet av førstnevnte. Ingenting galt i det hadde jeg vist at alle hadde trening som hobby.

Jeg er enig at det kan være uheldig å normalisere "unntaket". Synes folk kan velge selv hvordan de vil se ut, det å idealisere noe som helst kan bli feil hvis man vil få frem det poenget. Også burde vi heller ikke undergrave verktøy som målebånd og vekt, da det er de som tar i bruk slike verktøy for å opprettholde HåK'en sin. Det å se små endringer i speilet kan være veldig vanskelig.

Jeg er helt og holdent enig i alt du skriver, jeg som deg benytter meg av verktøy for hobbyen min noe som resulteres i hvordan man ser ut.

Jeg har nok vært dårlig på å kommunisere det, men jeg vil ha frem de som IKKE har trening som hobby, de som IKKE har behov for å bruke verktøy som målebånd eller vekt. For dem som IKKE er ute etter endringer i speilet. For de som rett og slett er fornøyd der de er, som de er. Fremdels uten trening som hobby. Jeg vet de finnes der ute, men jeg er ikke en av dem.

For å være helt ærlig - når jeg tenker meg om er vel dette mest kritikk til meg selv - så synes jeg at det er på tide å dra huet opp av sanden og innse at det finnes folk, masse folk, som ikke puster og lever for trening - Satt på spissen. Vi her inne er jevlig gode til å mane frem å bruke riktig trening, godt kosthold og verktøy for å måle fremgang, for å føle oss fornøyd nettop fordi vi har dette som en hobby eller livstil. Vi er fremdels HåK'ere, men vi er ikke nødvendigvis majoriteten. Så hvorfor er det bare bilder av oss da? Her skal jeg ta mye selvkritikk.

Jeg er ute etter å oppmuntre alle som ikke bruker verktøy, eller vekt. Å oppmuntre de som ikke har trening som hobby og fortelle dem at deres kropp ikke nødvendigvis er usunn.

Jeg er også ute etter å provosere frem nettopp slike diskusjoner med bilder og meninger. Det er veldige bra innspill som kommer her, og som setter idealet til HåK og selve definisjonen på en prøve.

Konge med gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...