Gå til innhold

Bytte program/ øvelser- hvor ofte??


CaraMella

Anbefalte innlegg

Jeg har siden slutten av august ( Faktisk!) kjørt dette x-press( eller var det size:meh:) unasett..

Det som ble lagt ut her for noen mnd tilbake. Syntes det virket spennende og jeg trives ganske godt med det.Har stadig fremgang (selvom det går liiiitt tregt) og varier set/reps.. Men jeg bare lurer, er det på tide for meg å bytte program?? Er litt skuffet da kroppen ikke har forandret seg noe særlig, men styrken har økt ( litt hvertfall) Hvor ofte bytter dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkte opp dette x-press programmet etter å ha lest innlegget ditt, og synes jo selv det ser bra ut.

Så lenge du har fremgang, gjør du jo tydeligvis noe rett mener nå jeg hvertfall. Det tar tross alt tid å bygge opp muskler.

Hvis du selv mener du følger dette programmet strikt og presser kroppen så godt du kan under hver økt, uten å få de forventede resultatene, må du kanskje se mer på kostholdet?

Du har kun drevet med dette treningsopplegget i 3 måneder, så om det er nødvendig å bytte program allerede tviler jeg på, men om du føler dette ikke er noe så funker for deg, kan det kanskje være lurt å oppsøke en personlig trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trener har jeg ikke råd til:unsure:

Og jeg er egentlig klar for ett nytt opplegg..Men det er så mye der ute og mange veier til rom ( som man sier)

Føler også jeg kanskje er litt dårlig på å presse meg selv til tider. Når jeg ser det står feks 4 sett og 6-8 rep så tar jeg kun det.

Og har som regel igjen 1-2 rep som jeg kunne klart. Prøver virkelig å kjøre så hardt jeg bare orker, men noen ganger "vipper" jeg mellom to kg ( hvis dette ble forståelig)

Noen som vil guide meg til ett nytt program? :( Begynner å føle meg lost.

Har fremgang, men ikke nok til at jeg er fonøyd. Målet er å bli sterk, få bort siste fettet ( ikke mye igjen)

Også etterhvert..... vil jeg prøve å bygge litt på pinnekroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte program eller øvelser kan være veldig fin måte å øke motivasjonen på.

Har ikke så veldig lang fartstid med styrketrening, men innbiller meg at du burde gi programmet litt mer en to mnd. før du vurderer å bytte det ut. Spesielt siden du selv skriver at du trives med og at du har hatt fremgang med det.

Øvelser er det ingen ting imot at du kan bytte. Men behold gjerne de fire store.

Når det kommer til problemer med å presse seg selv kan du prøve autoregulering, tror det hadde passet deg ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i en gullposisjon nå til å endre dette. Men du må innstille og motivere deg mentalt på at ting dessverre tar tid.

Ikke tenk nå med en gang, men tenk frem til sommeren.

Personlig liker jeg å motivere meg med kunnskap og kort, mellom og langsiktige mål. Fungerer bra for meg :p

Basert på Espen sin erfaring, kanskje du kan ta programmet og tilpasse det til dit eget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg får bare prøve meg frem, men kan noen ganger virke for meg at det er mye " gjør du ikke sånn og sånn" så oppnår du ikke ditt og datt. Da er det lett å bli usikker på om det man selv driver med er godt nok.. vet ikke om det er flere som kan føle det sånn..

Men igjen, jeg skal være glad for at jeg har masse av motivasjon hvertfall:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine observasjoner er det gjerne de som er utålmodige og ønsker å optimere alt, som får skylapper og ender opp å trene suboptimalt. Tenker da på de som skriver fortvilte forumposter hvor de ikke skjønner hvorfor de ikke oppnår noen resultater med 8 styrkeøkter og 14 kardio økter i uken.

Så lenge du har kontinuitet i treningen din skal det veldig mye til for å ikke ha fremgang.

Kunne skrevet ganske mye om dette temaet, men bottom line er at så lenge du har fremgang i treningen din, så er kontinuitet den viktigste faktoren til å fortsette med fremgangen. Og hva er den viktigste faktoren for kontinuitet.... Motivasjon.

Siden du sier at du har masse motivasjon, kan jeg si at du ergo vil ha masse fremgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vel.. vekta er vel den samme, selvom jeg har fått komentarer på at jeg ser slankere ut, siden sommer.. hmm..

Jeg har trent med x-press programmet omtrent like lenge som deg, og har fått tilsvarende kommentarer. Vekten min er også omtrent den samme. Men hvis jeg veier det samme nå som i april, men er sterkere, hva forteller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det funker.. men.. jeg hører så mye om at man må variere øvelsene. Ikke kjøre det samme i ett halvt år, selvom jeg personlig liker det, fordi jeg mestrer øvelsene bra nå. Hadde jeg ikke stagnert, ville jg ikke byttet. Fikk også høre at jeg må ha mer isolajsonsøvelser, ikke bare de store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om X-press ser det ut som om det baserer seg på to forskjellige base versjoner, hvilken kjører du? Det er også listet opp mange øvelser innenfor de forskjellige hoved elementene i programmet, så her har du jo stort spillerom med tanke på hvilke øvelser du vil velge. Hvilke kjører du i dag, dette skriver du lite om ?

Det står også at dette er et minimum av øvelser, så det er ikke noe i veien for å legge til flere isolasjonsøvelser i programmet vist det er noen muskel grupper du vil prioritere, har du gjort dette?

Les artikkelen en gang til http://treningsfysiolog.com/2010/04/29/variasjon-i-x-press-programmet/

2-3 mnd'er er svært liten tid innen styrketrening/kroppsendring, og vist du blir sterkere og andre kommenterer at du ser slankere ut så gjør du noe riktig, fortsett med det og flere endringer vil skje, kontinuitet er et viktig stikkord i denne sammenheng, endringer skjer ikke over natta dessverre. Sett deg et overordnet langsiktig mål, (beach body 2012) med del mål som å bli sterkere hver uke, eks..Motiver deg selv, press deg selv, tren hardt, restituer, få nok søvn,spis riktig (90% av tiden) og gjør dette uke etter uke så skal jeg love deg at du vil se resultat. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om X-press ser det ut som om det baserer seg på to forskjellige base versjoner, hvilken kjører du? Det er også listet opp mange øvelser innenfor de forskjellige hoved elementene i programmet, så her har du jo stort spillerom med tanke på hvilke øvelser du vil velge. Hvilke kjører du i dag, dette skriver du lite om ?

Det står også at dette er et minimum av øvelser, så det er ikke noe i veien for å legge til flere isolasjonsøvelser i programmet vist det er noen muskel grupper du vil prioritere, har du gjort dette?

Les artikkelen en gang til http://treningsfysiolog.com/2010/04/29/variasjon-i-x-press-programmet/

2-3 mnd'er er svært liten tid innen styrketrening/kroppsendring, og vist du blir sterkere og andre kommenterer at du ser slankere ut så gjør du noe riktig, fortsett med det og flere endringer vil skje, kontinuitet er et viktig stikkord i denne sammenheng, endringer skjer ikke over natta dessverre. Sett deg et overordnet langsiktig mål, (beach body 2012) med del mål som å bli sterkere hver uke, eks..Motiver deg selv, press deg selv, tren hardt, restituer, få nok søvn,spis riktig (90% av tiden) og gjør dette uke etter uke så skal jeg love deg at du vil se resultat. :thumbsup:

Jupp, er motivert til de tusen, men merker at jeg feks ikke kommer mer opp i vekt på hverken bøy eller skulderpress..:(

Kanskje jeg skal ta rådet ditt, og adde flere isolasjons øvelser..Det jeg har gjort frem til nå er: 1 uke kjører jeg program A 2 dager og program B 1 dag, da får rumpa/beina kjørt seg denne uken. Og neste uke er det program B 2 dager og A en dag. Sånn veksler jeg hele tiden. Mandag 2-4 rep, tirsdag 4-8 rep og onsdag 12-15 rep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det funker.. men.. jeg hører så mye om at man må variere øvelsene. Ikke kjøre det samme i ett halvt år, selvom jeg personlig liker det, fordi jeg mestrer øvelsene bra nå. Hadde jeg ikke stagnert, ville jg ikke byttet. Fikk også høre at jeg må ha mer isolajsonsøvelser, ikke bare de store...

Hvorfor skal man bytte ut noe som fungerer? Folk har trent i mange år med de samme øvelsene. Det er ikke øvelsesutvalget som bestemmer utviklingen, men heller periodisering, frekvens og progresjon sammen med kosthold og hvile. Står du og stanger i veggen med de samme vektene uke inn og uke ut bør du ta en vurdering på det overnevnte, og heller ta to skritt tilbake og hente litt fart ved å ta av 20% vekter, og jobbe deg opp mot en ny topp. Sier ikke variasjon ikke fungerer, men nøkkelen ligger i andre ting, så lenge du aktiverer musklene du trenger i dagens situasjon, noe som er tilfellet om du trener de store øvelsene (som i X-press).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...