Gå til innhold

Fortjener folk som har slanket seg skryt?


Plyo

Anbefalte innlegg

Okei. En ting jeg lurer på!! Mange her inne skryter så mye av overvektige folk som har slanket seg. Hvorfor skryter vi egentlig av dette? Wow, du har plutselig tatt deg sammen etter å ha vært lat eller usunn i 10 år? Hvorfor ikke heller skryte av dem som har vært flinke år etter år, og ikke dem som startet å være flinke i fjor. Det blir litt som: "Hei, jeg har vært skattesnylter i 10 år, men i fjor betalte jeg faktisk skatt" hvorpå alle jubler: "ohhh, du er så flink som har begynt å betale skatt!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okei. En ting jeg lurer på!! Mange her inne skryter så mye av overvektige folk som har slanket seg. Hvorfor skryter vi egentlig av dette? Wow, du har plutselig tatt deg sammen etter å ha vært lat eller usunn i 10 år? Hvorfor ikke heller skryte av dem som har vært flinke år etter år, og ikke dem som startet å være flinke i fjor. Det blir litt som: "Hei, jeg har vært skattesnylter i 10 år, men i fjor betalte jeg faktisk skatt" hvorpå alle jubler: "ohhh, du er så flink som har begynt å betale skatt!!"

Det å faktisk ha tatt steget til å få et nytt og bedre liv fortjener jo ros bare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på sin plass å gi litt ros for folk som har oppnådd flotte resultater ved å snu opp ned på livet sitt, matvanene, aktivitetene osv. Selv om det kan være naturlig for mange, så er det ikke bare å snu alt av vaner og "begynne å betale skatt igjen".

Det er en ganske lang og tøff vei for mange fra et lat og slapt liv, dårlige vaner, dårlig motivasjon, dårlig mestringsfølelse, dårlig selvtillit etc til å snu rundt på alt dette! En ting er å kaste snickersen og ta seg et eple, men den mentale biten tror jeg er vanskelig for mange. Det er ikke bare det fysiske som skal forandres, men den mentale biten er vell så viktig! Spesielt om den har vært fraværende. Et vinner innstinkt er ikke bygget over natten, men gjennom gjenntatte små seire og erobringer og en indre stemme som pisker en videre og videre der man før ville stoppet.

Jeg applauderer ikke antall kilo som er borte, men jeg applauderer alle de kiloene som skal fjernes, formes og bygges opp, hver dag, hver måned, hvert år i et sunnere og bedre liv. Samt det å kunne finne en drivkraft som er tuftet på "jeg kan, jeg skal, jeg vil!" I stedet for "jeg er for dårlig, jeg klarer ikke..." Og derfor sier jeg godt jobba til mange her inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det er mer naturlig for mange å heller skryte av dem som har forandret livet, men lurer bare på HVORFOR dette er mer natulig? De har jo bare blitt slik de burde ha vært hele tiden. Er ikke som om de har vært lamme i halve kroppen og gradvis arbeidet seg tilbake til livet, eller nettopp overvunnet kreft. Disse overvektige kunne ha vært tynne hele tiden hadde de bare gjort en innsats hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skjønner at det er mer naturlig for mange å heller skryte av dem som har forandret livet, men lurer bare på HVORFOR dette er mer natulig? De har jo bare blitt slik de burde ha vært hele tiden. Er ikke som om de har vært lamme i halve kroppen og gradvis arbeidet seg tilbake til livet, eller nettopp overvunnet kreft. Disse overvektige kunne ha vært tynne hele tiden hadde de bare gjort en innsats hele tiden.

Da jeg på en måte er enig med deg Plyo, ettersom det er sant, så velger jeg å fokusere på det faktum at folk "tar til vett" og innvisterer i seg selv en å bare fortsette forfallet. Når man først har kommet litt skjevt ut på vekta av forskjellige årsaker, så er det mange som gir opp i stedet for å "fight back". Det er spesielt viktig i denne fasen før selvtilliten er tilbake på 100% at det er godt med litt positive tilbakemeldinger på at man er på rett veg. Rett og slett for å få litt ekstra vind i seilene! Selv om man kom dårlig ut i utgangspunktet mener jeg at en hver "fighting spirit" og ønske om et bedre liv bør berømmes, både for å hjelpe folk på vei, og kanskje så andre kan bli motivert til å gjøre noe med sin egen situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det er mer naturlig for mange å heller skryte av dem som har forandret livet, men lurer bare på HVORFOR dette er mer natulig? De har jo bare blitt slik de burde ha vært hele tiden. Er ikke som om de har vært lamme i halve kroppen og gradvis arbeidet seg tilbake til livet, eller nettopp overvunnet kreft. Disse overvektige kunne ha vært tynne hele tiden hadde de bare gjort en innsats hele tiden.

Og derfor er det ikke en prestasjon å legge fra seg en mangeårig uvane, og gjøre noe med det? Gammel vane er vond å vende, og det legges ned hardt arbeid i det å gå ned. På lik måte som andre her har lagt ned hardt arbeid i å bli store og sterke. Men de fortjener jo så klart mye mer skryt. For det er jo helsemessig mye større gevinster ved å ha store muskler enn å komme seg til normalvekt med et balansert kosthold og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det er mer naturlig for mange å heller skryte av dem som har forandret livet, men lurer bare på HVORFOR dette er mer natulig? De har jo bare blitt slik de burde ha vært hele tiden. Er ikke som om de har vært lamme i halve kroppen og gradvis arbeidet seg tilbake til livet, eller nettopp overvunnet kreft. Disse overvektige kunne ha vært tynne hele tiden hadde de bare gjort en innsats hele tiden.

Jeg er på mange måter enig med deg, men jeg synes det blir litt feil å se det på den måten. Selv om det å bry seg om sin egen helse er utrolig viktig – og sannsynligvis viktigere enn mange andre egenskaper– så mener jeg at det å beherske noe eller gå inn for noe handler kun om prioriteringer. Hva folk velger å priotere er opp til dem selv. Noen av disse som har vært feite har kanskje oppnådd en utdannelse som de fleste bare kan drømme om og er enere på dette feltet, pga de har prioritert dette foran sin egen helse. Jeg tror personlig at du er typen som fikser det meste du går inn for, så det er ikke myntet på deg, jeg mener bare at folk setter pris på forskjellige ting i livet; mens du kanskje har behov for å ha fokus på kun få ting – som du til gjengjeld behersker utrolig bra– så liker kanskje andre å ha en fot innfor flere felt og heller fordele kunnskapen sin mer, som selvfølgelig fører til at de ikke har sjangs til å oppnå det samme som en som går 100% inn for kun det ene feltet. Jeg vil da tro at de har samme glede av å oppnå halvparten av hva du har greid, som du har av ditt resultat.

På en annen side så er det mange som er utrolig gode til å bare sløse bort livet sitt og alltid skylde på uflaks osv, når det i bunn og grunn kun er deres egen feil at de ikke greier å oppnå noe.

Jeg blir genuint glad for å se at folk greier å ha fremgang når de jobber hardt for noe, men jeg har til gode å synes synd på folk som sutrer når alt i bunn og grunn er deres egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen poeng, men du setter dem veldig på spissen. Det er ikke selve vekttapet jeg roser dem for, men heller det at de har forandret livsstil. Men jeg er og ærlig med å gi beskjed om de går tilbake i det gamle kjøret igjen. Personlig så har jeg snart holdt på med dette i 20 år og jeg har merket at jeg har lite behov for ros og skryt av andre. Det jeg derimot ikke liker er folk som skal bagatelisere (er det et ord?) alt arbeidet jeg legger ned. Kommentarer som "Det er så lett for deg Stig" eller "Ja men jeg er ikke deg" kan jeg klare meg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du Fitnessbloggens selvoppnevnte provokatør, Plyo? ;)

Folk som legger om livsstilen fortjener skryt. Det er, som alle her skriver, en enorm omveltning mentalt som skal til. Du, som "bare" har gått fra tynnis til musklis, har kanskje ikke helt forståelsen for dette - for du har nok alltid (?) vært normalvektig. Men en person som har vært/er overvektig sliter mer enn nok med selvtilliten, selvfølelsen og kroppsbildet sitt. De fortjener skryt fordi de ved hvert kilogram som forsvinner tar et steg nærmere en sunn kropp og et sunnere liv. Synes kanskje det er litt trist at du, som personlig trener, har disse holdningene (?) - mistenker at kundene dine merker holdningen din, og for en overvektig person som akkurat har kjøpt 10 timer personlig trening for å komme i gang så er det nok lite kult å merke at PT'en ser ned på dem.

Disclaimer: nå tolker jeg ut fra det du skriver, jeg vet ingenting om det er dette du egentlig mener, ei heller vet jeg noe om hva dine kunder merker/tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fortjener så absolutt skryt! Det er ikke bare enkelt å komme tilbake i sporet, når man har falt ut av det. Å jobbe seg tilbake til normalvekt fortjener skryt!

Men forstår poenget ditt, selv om jeg ikke er enig.

Jeg stemmer heller for å få i pose og sekk!: skryt til de som gjør en forandring, og skryt til de som holder seg stabil hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner at det er mer naturlig for mange å heller skryte av dem som har forandret livet, men lurer bare på HVORFOR dette er mer natulig? De har jo bare blitt slik de burde ha vært hele tiden. Er ikke som om de har vært lamme i halve kroppen og gradvis arbeidet seg tilbake til livet, eller nettopp overvunnet kreft. Disse overvektige kunne ha vært tynne hele tiden hadde de bare gjort en innsats hele tiden.

Uten å virke uhyre negativ til livet vil jeg bare si at :

DETTE VAR TEIT SAGT!

For det første er det veldig mange som ikke "velger" å være overvektige. Er du oppvokst i en familie hvor hovednæringen er grandiss og kjøttboller har du på en måte ikke hatt noe valg.

For det andre kan du umulig ha ett så stort ego at du ikke under andre mennesker som har lykkes litt skryt, i såfall burde du jobbe litt med deg selv.

For det tredje: jeg skryter av alle, hele tiden. Om det er fordi man endelig har begynt å trene, fordi man har gjort det bra på skolen eller fordi man er litt ekstra fin en dag spiller vel ingen rolle. Man kan rett og slett vanskelig gi for mye skryt ! I tillegg tenker jeg alltid at mine ord kanskje gir den heldige personen litt ekstra motivasjon og glede den dagen, noe som i såfall hadde gjort meg veldig glad.

Og til slutt:

Du ser veldig bra ut! Bra jobba ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas. Alle som gjør noe bra fortjener skryt. Dette gjelder på alle områder av livet. Vurderingen om de har gjort noe bra må baseres på deres forutsetninger, ikke dine. Ut fra ditt synspunkt er det ingen som fortjener skryt for noe andre kan oppfatte som "annenrangs". Fortjener ikke en nyutdannet sykepleier like mye skryt som en nyutdannet lege? Klart de gjør! Bør jeg se ned på personer som ikke tar en like lang og tung utdanning som meg selv? Selvsagt ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo faktisk ganske mange gode innlegg her. Jeg er, som de fleste andre her, veldig fornøyd med at folk legger om livet sitt og oppnår resultater. Har sett mange av dem her på treningen, men synes det er rart at dette vektlegges som en ekstra bra prestasjon. Det er som vi diskuterte i Helenes utmerkete tråd "Hvordan takle folk som ikke vil forstå?" ganske mange krefter som prøver å hindre oss i å være sunne i hverdagen. Ja, dem som har slanket seg fortjener absolutt skryt, men de som fortjener ekstra mye skryt er dem som holder seg sunne og slanke år etter år til tross for alle utrfordringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo faktisk ganske mange gode innlegg her. Jeg er, som de fleste andre her, veldig fornøyd med at folk legger om livet sitt og oppnår resultater. Har sett mange av dem her på treningen, men synes det er rart at dette vektlegges som en ekstra bra prestasjon. Det er som vi diskuterte i Helenes utmerkete tråd "Hvordan takle folk som ikke vil forstå?" ganske mange krefter som prøver å hindre oss i å være sunne i hverdagen. Ja, dem som har slanket seg fortjener absolutt skryt, men de som fortjener ekstra mye skryt er dem som holder seg sunne og slanke år etter år til tross for alle utrfordringene...

Da burde du i utgangspunktet formulere deg på en annen måte. I stedenfor "fortjener de virkelig skryt?" så si heller:

"Vi fortjener også skryt!" :)

For det gjør dere, alle-i-hopa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med vektnedgang er for mange å finne den rette metoden som fungerer for en selv. Spesielt med de haugevis av forskjellige mer eller mindre useriøse råd som florerer i media. En bodybuilder som skal på diett bruker 2-3 måneder på å komme i form, der man må spise skikkelig strikt og gjerne gå sulten (ihvertfall de siste ukene når fettprosenten blir veldig lav). En som skal slanke bort 30-40 kg på må et år på diett. Dersom man da ikke finner den måten å spise på som gjør at man kan gå ned i vekt uten å gå sulten hele tiden vil de fleste sprekke rimelig fort.

For egen del ble det noen sprekker før jeg fikk de rette rådene og fant en livstilsdiett som passet for meg. Hadde jeg ikke fått gode råd, litt skryt og motiverende ord underveis så hadde jeg nok ikke klart det og fremdeles vært overvektig.

Tror ikke man tjener noe på å sette det opp mot hverandre på denne måten. Både de som har forandret noe og de som har holdt seg bra hele tiden fortjener ros og oppmuntring til å stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...