Jump to content
Frost

Trenger litt inspirasjon og hjelp

Recommended Posts

Da begynner det endelig å sige inn i hodet mitt at den smekre kroppen ikke kommer av seg selv :-) NÅ skal treningen begynne, men trenger, som overskriften sier, litt hjelp og inspirasjon. Jeg har sett litt på PSMF, og ser på den som et godt alternativ for en kjapp, men kortvarig vektnedgang. Tenker i første omgang 1 uke, deretter 1-2 uker med vanlig sunt kosthold og deretter en uke til på PSMF, før jeg finner den gyldne middelvei (forhåpentligvis). Med valp og liten unge blir det ikke så mye tid til treningsstudio (ingen tid egentlig), men jeg skal begynne å sykle til jobb (6km en vei), samt bruke treningssalen til fysio 2-3 ganger i uken for styrketrening.

Etterhvert, hvis det er gjennomførbart om morgenen, har jeg et håp om å gå raskt 3 ganger i uken, og jogge hjem.

MEN... det jeg trenger hjelp til er den dietten :-) Jeg er 170 høy, 73 kg tung og minimalt med muskler. Fødte en liten pode for litt over et år siden og har ikke trent på 1,5 år (bortsett fra turer i ulendt terreng med gamlehunden). Har derfor ENDEL kvapsehud, spesielt på magen, samt noen heftige "love-handles".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Altså, jeg er ingen ernæringsekspert og bare en random fyr bak en PC et eller annet sted i landet, så du må ta det jeg sier med en klype salt. Men jeg går på PSMF nå og må advare deg om at er det noe du ikke har på PSMF så er det energi. Det er veldig tungt for huet og du blir ekstremt gretten av det. Om du har en jobb som krever av deg i noen kapasitet at du er blid og imøtekommende vil du ikke bli en favoritt hos sjefen, for å si det sånn. En unge og en valp oppå det hele tror jeg kan bli for mye for de aller fleste.

Det fins alternativer der du ender opp med mer overskudd men da går du selvfølgelig ikke ned så raskt heller. Du må nesten se litt an hvor "nødvendig" (og jeg vet dette er veldig relativt) det er for deg å gjennomføre noe så ekstremt som en PSMF.

Kanskje du kunne snudd om på planen din? Altså at du spiser sunnere og jobber deg nedover med antall karbohydrater du tar inn, for så å ta noen dager med PSMF? Kutt ut de verste synderne (is, pizza og potetgull), de ikke-fullt-så-snille (brødmat, rødt kjøtt med fett) og etter hvert også de slemme-på-lavkarbo (frukt, grønnsaker med masse stivelse) så er du allerede godt på vei.

Et stalltips til slutt: kjøp deg en digital vekt, vei alt du spiser og før det inn på diett.no. Da blir jobben med slankinga mye lettere!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke for å høres kvass ut, men det virker som at du ønsker deg en quick fix og den mest lettvinte veien "ut av problemet", i stedetfor å virkelig ta fatt på situasjonen.

Som abitur skriver så er PSMF ganske ekstrem måte å gå raskt ned i vekt på, og mest sannsynlig (om du i det hele tatt klarer å gjennomføre en slik diett) gå opp igjen like fort som du går ned.

Det viktigste, tenker jeg, er at du har et godt og sunt kosthold med mye proteiner 2-2,5 g per kilo (bruk diett.no for å få oversikt over hva du spiser hver dag) og at du kommer i gang med styrketrening hvor du har et godt program som du følger fast. Ettersom du har valp og baby så regner jeg med at du er i naturlig mye aktivitet, så da trenger du i utgangspunktet ikke fokusere så mye på kondisjonstrening ettersom du har liten tid til overs.

Og til sist så ville jeg ikke ha brukt vekten til å måle nedgang, men et målebånd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik som jeg opplever PSMF egner den seg best for de som allerede har mye av basisen inne med tanke på ting som makroer, kaloritelling, veiing av matvarer, kosttilskudd, styrketrening (teknikk osv.) og allerede fører et kosthold som heller mot lavkarbo og sunne matvarer. Det, eller at de er svært, svært overvektige. Nybegynnere som bare trenger å gå ned noen kilo vil nok finne PSMF i det tyngste laget.

Altså for å oppsummere og bidra litt mer til de fornuftige rådene Fitplease ga: Ta en ting av gangen og lær deg hvordan du gjør ting riktig. Start med maten: Der er det mest å hente. Lær deg riktig teknikk på styrkeøvelsene, og hvordan du veier og loggfører det du spiser. Når disse tingene er på plass blir det nok mye greiere å føre en hard diett med gode resultater (dvs., at du ikke sprekker på fjerde dagen og hiver i deg en pizza).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...