Jump to content
jente93

Hjelp til å komme i form igjen

Recommended Posts

Etter en mnd uten noen form for trening pga sykdom og russetid, er jeg veldig klar for å trene og komme i form igjen. Formen min er helt på bånn nå, og jeg trenger hjelp!! Hvordan type løping er lurt for at jeg skal komme i form igjen? Hvordan trening skal jeg starte med? Jeg vet lite om utholdenhetstrening fra før av, og trenger litt hjelp. Hvordan skal jeg starte, og hvordan skal jeg endre løpingen etterhvert som jeg blir i bedre form?

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Det jeg ville startet med for å komme i form og i tilegg få ett så bra o2 opptak med som overhode mulig er intervall trening. Vil påstå at det er den formen for løpetrening en raskest ser og kjenner resultater av. Du kan jo først starte med for eksempel 4min løping 4min rolig forså å minske den rolige perioden din etterhvert som o2 opptaket ditt blir bedre. Håper russetiden var bra ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det som har gjort underverker for kondisjonen min er bakkeintervaller! Finn deg en bratt bakke (ikke en liten "hump" her altså) og spring opp så fort du kan og gå / småjogg nedover igjen. Dette gjør jeg en gang i uken :) Den andre dagen springer jeg en lang joggetur, og det er her jeg ser tydelige forbedringer. Ta tiden for hver gang du springer, og hvis du gjør intervallene dine skikkelig vil du se tydelige forbedringer på denne langturen. Selv springer jeg faktisk min faste runde nå på et kvarter kortere tid en før etter at jeg begynte med intervallene!

Oi, så bra med et kvarters kortere tid! Kjempebra jobba:) Takk for tips, jeg skal prøve dem ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg grunntrening, et glømt kapittel i de fleste amatørers treningsprogram. Hold 3 av 4 økter til rolig langkjør, start med 20 min og jobb deg gradvis opp mot 40/60 min feks. 10 min mer per 14 dag. Den siste økta kan bestå av korte spurt intervaller eller stigningsløp. Langkjør 60-70%, du trenger å bygge treningsgrunnlag etter du har brutt ned kroppen din, ikke meningsløse 4x4 for og peake d bittelille overskuddet du har igjen d vil ikke ta deg langt i d langeløp. Etter du har brukt er par mnd på å øke mengde og ikke intensitet kan du vurdere og spe på med noe mer intensitet. Og husk og hold deg til puls i langkjør, langkjør er ikke å løpe lenge og hardt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...