Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Nå svarer sikkert Eirich og jeg samtidig igjen, men:

Nei, du skal ikke spise etter PSMF. Du er allerede normalvektig, og jeg tror ikke du har 8-9 kg fett å ta av (det vil også si BMI under 20, noe som ikke er å anbefale). Det er i tillegg en veldig liten psmf-meny du har lagt ut for i dag, og du burde fylt opp med det dobbelte for å få nok proteiner for å få nok både protein og kalorier. Jeg vil uansett på det sterkeste råde deg til ikke å ta to uker på PSMF.

Jeg har en del å ta av jo, kanskje riktignok ikke 8-9, men jeg gikk opp 7 kg for to år siden, og disse skal jeg bli kvitt. Det høres gjerne ut som jeg bare er helt koko, hehe, men jeg kan jo legge ut et bilde så du får se hva jeg mener.

Uansett. At jeg burde doble var mer enn nyttig nok, bortsett fra; burde jeg doble i form av antall måltider eller holder det at jeg spiser type 2 fileter av fisk i stedet for 1, 250g kylling/svin i stedet for 150 osv? Sliter litt med å få i meg 5-6 måltider om dagen.

Tusen takk for svar, forresten :)

post-24177-14440923853449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del å ta av jo, kanskje riktignok ikke 8-9, men jeg gikk opp 7 kg for to år siden, og disse skal jeg bli kvitt. Det høres gjerne ut som jeg bare er helt koko, hehe, men jeg kan jo legge ut et bilde så du får se hva jeg mener.

Uansett. At jeg burde doble var mer enn nyttig nok, bortsett fra; burde jeg doble i form av antall måltider eller holder det at jeg spiser type 2 fileter av fisk i stedet for 1, 250g kylling/svin i stedet for 150 osv? Sliter litt med å få i meg 5-6 måltider om dagen.

Tusen takk for svar, forresten :)

Først: jeg synes ikke det er så mye å ta av ut fra bildet heller, jeg! Jeg ville heller tatt meg litt bedre tid, og trent mer styrke. For det er ikke moro å trene på et sånt underskudd som PSMF gir (derfor man jo også skal kutte ned på kardio). Det er mulig å gjøre mye med kroppen uten å gå voldsomt ned i vekt, kun ved tung styrketrening (f.eks. fullkropp tre ganger i uka) kombinert med et fornuftig, proteinrikt kosthold.

Hvis du likevel velger PSMF (det er jo ikke opp til meg å bestemme), kan du legge opp måltidene mer ettersom hva du liker. Liker du best å spise få, større måltider - spis dobbelt så store måltider som du foreslo nå. Trives du bedre med mindre måltider og oftere - spis fem-seks måltider i stedet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: jeg synes ikke det er så mye å ta av ut fra bildet heller, jeg! Jeg ville heller tatt meg litt bedre tid, og trent mer styrke. For det er ikke moro å trene på et sånt underskudd som PSMF gir (derfor man jo også skal kutte ned på kardio). Det er mulig å gjøre mye med kroppen uten å gå voldsomt ned i vekt, kun ved tung styrketrening (f.eks. fullkropp tre ganger i uka) kombinert med et fornuftig, proteinrikt kosthold.

Hvis du likevel velger PSMF (det er jo ikke opp til meg å bestemme), kan du legge opp måltidene mer ettersom hva du liker. Liker du best å spise få, større måltider - spis dobbelt så store måltider som du foreslo nå. Trives du bedre med mindre måltider og oftere - spis fem-seks måltider i stedet.

:)

Problemet er at jeg går til utredning og behandling for leddsmerter, så tung styrketrening for meg er ikke mulig. Gikk 3 ganger i uka på Elixia, men har nå hatt et opphold på to uker der jeg tidvis har måtte bruke krykker og gått på sterke smertestillende. Så å basere vektnedgang på trening er for min del ganske håpløst. Så jeg håper å oppnå den vekta jeg vil med PSMF også kan jeg opprettholde det med moderat-lett trening :-) Håper jeg!

Har nå endret planen for i morgen, og har havnet på 20g fett, 16g karb, 137g proteiner og 809 kcal, så det er jo fremgang! Må utforske litt mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at det er mange som tyr til cottage cheese, Skyr og mager kesam. Er dette et "must"? Syns ikke det smaker så alt for godt, men jeg er villig til å ha klype på nesa og pakke inn tunga i plast om det absolutt må ned! ;) Hehe, kanskje ikke så drastisk akkurat, men ned skal jeg nok få det hvis noen kan gi meg noen gode argumenter for å spise det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg går til utredning og behandling for leddsmerter, så tung styrketrening for meg er ikke mulig. Gikk 3 ganger i uka på Elixia, men har nå hatt et opphold på to uker der jeg tidvis har måtte bruke krykker og gått på sterke smertestillende. Så å basere vektnedgang på trening er for min del ganske håpløst. Så jeg håper å oppnå den vekta jeg vil med PSMF også kan jeg opprettholde det med moderat-lett trening :) Håper jeg!

Har nå endret planen for i morgen, og har havnet på 20g fett, 16g karb, 137g proteiner og 809 kcal, så det er jo fremgang! Må utforske litt mer :)

809kcal er alt for lite! Du er ca det motsatte av hvem PSMF er beregnet på. Du er normalvektig ung dame som skal fungere på skole, jobb osv. Du er ikke en overvektig person som må tvangslankes for å få en operasjon.

Legg deg heller 500 kcal under aktivitetsnivå å opplev at ting går rett vei uten at du ødelegger deg selv fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden stenges nå for ytterligere svar.

Grunnen til dette er at vi her på forumet ha har tatt et standpunkt mot spiseforstyrrelser, og det etter hvert så ufortjent gode ryktet PSMF-dietten har fått mener vi kan bidra til et uønsket fokus hos normalvektige som definitivt ikke har godt av en slik ekstrem diett. PSMF er ikke annet enn en quick fix, og kan ikke utfra et helsemessig og ernæringsmessig perspektiv karakteriseres som sunn.

PSMF bør og skal ikke erstatte en fornuftig tilnærming til livsstilsendring og vektnedgang. Vi ser dessverre at fler og fler som egentlig bare trenger å gjøre en liten endring eller tre på veien mot målet, velger snarveier som kan gi fysiske konsekvenser, men kanskje enda viktigere, psykiske følger som gir et fokus som forbindes med alt annet enn god helse.

Det finnes flere og bedre løsninger som vi ønsker at brukerne som gir og tar imot råd fokuserer på når det er snakk om vektnedgang, dette kommer vi tilbake til senere :)

- mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...