Gå til innhold

Gåing VS løping - forbrenning


Gjest

Anbefalte innlegg

Veldig interessant dette... Jeg bryr meg ikke nevneverdig om strandformen (hehe, etter 4 fødsler er det uansett ikke det viktigste lenger;)), men jeg bryr meg om helsa mi. Jeg er altså mest opptatt av hvilken treningsform som gir meg best kondisjon og bedre/sterkere hjertemuskler. Det må vel være løping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig interessant dette... Jeg bryr meg ikke nevneverdig om strandformen (hehe, etter 4 fødsler er det uansett ikke det viktigste lenger;)), men jeg bryr meg om helsa mi. Jeg er altså mest opptatt av hvilken treningsform som gir meg best kondisjon og bedre/sterkere hjertemuskler. Det må vel være løping?

Uten tvil. Egentlig ikke så viktig hva du gjør, så lenge du får opp pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er bygd rundt det å gå over lengre avstander med lave energikostnader. Mens vi er dårligere rustet til å løpe, og dermed høyere energikostnader! Jeg vil anbefale å løpe strekningen, og støtter ikke påstanden om at det er likt utbytte av å gå som å løpe.

Litt offtopic men dog.

Menneskene er vel en av de beste langdistanse løperne som finnes på jorda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant dette... Jeg bryr meg ikke nevneverdig om strandformen (hehe, etter 4 fødsler er det uansett ikke det viktigste lenger;)), men jeg bryr meg om helsa mi. Jeg er altså mest opptatt av hvilken treningsform som gir meg best kondisjon og bedre/sterkere hjertemuskler. Det må vel være løping?

McBain har rett igjen. Få opp pulsen.

Løping kan forøvrig gi en masse trøbbel om du i utgangspunktet er i dårlig form. Så det kan i så fall være lurt å velge mer skånsomme treningsformer. Motbakker er for eksempel veldig bra for å få opp puls uten å gi kroppen for mye juling. Svømming er fantastisk...! (Selv svømmer jeg bare på ferie, dog...)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant dette... Jeg bryr meg ikke nevneverdig om strandformen (hehe, etter 4 fødsler er det uansett ikke det viktigste lenger;)), men jeg bryr meg om helsa mi. Jeg er altså mest opptatt av hvilken treningsform som gir meg best kondisjon og bedre/sterkere hjertemuskler. Det må vel være løping?

Støtter herrene ovenfor om at løping er det beste, men jeg tror alt i alt at variasjon er nøkkelen. For mye løping er ikke bra, det heller, og lange gåturer er godt for både psyken og fysikken innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg finner det mer interessant å sammenligne å løpe en kortere distanse mot en lenger gå tur. Trenger ikke være rakettforsker for å fatte at løpe > gåing av samme distanse. Føles det for godt ut til å være sant er det gjerne det! (Haha tar patent på den :D )

For alle som enten ikke er i god form, ikke liker jogging, whatever. Så er det lett å gå en tur som erstatning for løping. Jeg pleier å gå kveldsturer på ei mil nå. Det klarner hodet mitt.com. Det er MYE lettere for meg å komme meg ut for å gå en tur på 1 mil, sammenlignet med å motivere meg for en joggetur på 5-6 km. Hvor havner man plutselig da? Er det fortsatt mer gunstig med jogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter herrene ovenfor om at løping er det beste, men jeg tror alt i alt at variasjon er nøkkelen. For mye løping er ikke bra, det heller, og lange gåturer er godt for både psyken og fysikken innimellom :)

Ja, det er jeg helt enig i:thumbsup:! Variasjon er absolutt nøkkelen, og jeg går i grunnen turer hver dag (har en aktiv hund;)), så løping, sykling og styrketrening kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Om du bruker en time på å løpe 10km og to timer på å gå 10km forbrenner du dobbelt så mye på å løpe gjerne mere.

Regnestykket er så enkelt som dette for en mann på 75kg (meg): gå 500 + 2 basal timer =350kcal forbrent.

løpe 500-1 time basal = 425kcal + kcal for luftmotstand,tyngdekaft,reperasjoner,epoc.

Løping er mindre energi effektivt enn å gå, du bruker mer krefter per meter pga luftmotstand, tyngdekraften (du må høyere opp i lufta for hvert løpesteg), produserer mer melkesyre som skal brytes ned, passive strukturer får mer juling og trenger næring for gjennoppbygning +epoc.

En venn og jeg har testet ut samme distanse i 6 uker med helt likt kosthold og helt like dager.

3 uker hvor vi har gått distansen og 3 uker hvor vi har løpt distansen.

Vi har da ligget i energi balanse hvor treningen (gå/løpe) er eneste som går inn på minus budsjettet.

Uker hvor vi gikk gikk vi ned ca 0,5kg i snitt, noe som tilsvarer at gåingen forbrente ca 500 kcal.

Ukene hvor vi løp gikk vi ned 1,15 kg i snitt, noe som tilsvarer 1150kcal forbrent på løping samme distance.

Noe av mest undervurdte effekt ved løping er økt epoc. Epoc gir deg masse ekstra forbrente kcal hele døgnet.

Annen interessant ting ved løping er jo at du blir i bedre form....du øker tempo....løper lengre på samme tid noe som gir enda flere kalorier og enda større epoc effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker en time på å løpe 10km og to timer på å gå 10km forbrenner du dobbelt så mye på å løpe gjerne mere.

Regnestykket er så enkelt som dette for en mann på 75kg (meg): gå 500 + 2 basal timer =350kcal forbrent.

løpe 500-1 time basal = 425kcal + kcal for luftmotstand,tyngdekaft,reperasjoner,epoc.

Løping er mindre energi effektivt enn å gå, du bruker mer krefter per meter pga luftmotstand, tyngdekraften (du må høyere opp i lufta for hvert løpesteg), produserer mer melkesyre som skal brytes ned, passive strukturer får mer juling og trenger næring for gjennoppbygning +epoc.

En venn og jeg har testet ut samme distanse i 6 uker med helt likt kosthold og helt like dager.

3 uker hvor vi har gått distansen og 3 uker hvor vi har løpt distansen.

Vi har da ligget i energi balanse hvor treningen (gå/løpe) er eneste som går inn på minus budsjettet.

Uker hvor vi gikk gikk vi ned ca 0,5kg i snitt, noe som tilsvarer at gåingen forbrente ca 500 kcal.

Ukene hvor vi løp gikk vi ned 1,15 kg i snitt, noe som tilsvarer 1150kcal forbrent på løping samme distance.

Noe av mest undervurdte effekt ved løping er økt epoc. Epoc gir deg masse ekstra forbrente kcal hele døgnet.

Annen interessant ting ved løping er jo at du blir i bedre form....du øker tempo....løper lengre på samme tid noe som gir enda flere kalorier og enda større epoc effekt.

Her er det så mange usikre faktorer at du umulig kan konkludere slik som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske grovt regnet kan en si at en bruker 1kcal pr kg kv pr km når en løper, og tilsvarende 0,7kcal når en går. Grunnen til at en bruker mer ved løping er at du også flytter kroppen vertikalt og ikke kun horisontalt som når du går. Dette gir deg en lengre "vei".

Hvor høy puls du har vil ikke ha noen betydning for kcal forbruket, annet enn hva kroppen vil velge å bruke som energisubstrat. (fett vs/ karbohydrater). For ordens skyld så er det greit å presisere at kroppen alltid vil bruke en fin mix av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...