Jump to content
Melo

Utfall vs Bulgarske utfall?

Recommended Posts

Har i det siste byttet ut bulgarske utfall med utfall rett og slett fordi jeg sliter med å holde balansen når jeg utfører bu. Er bulgarske utfall en mer effektiv øvelse eller har det liten betydning for treningseffekten? Kom gjerne også med tips til teknikk som kan gjøre det lettere å holde balansen i bu.

Hvis det allerede finnes en lignende tråd på forumet så link meg gjerne til den.

Denne tråden kunne både stått i øvelseteknikk og i styrketrening, men valgte å plassere den her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har lurt på dette jeg også, men virker for min del som BU har et langt bedre rykte på seg og i tillegg føler jeg den tar mye bedre. Ulempen med BU er at den rett og slett er så tung uansett reps og vekt at jeg gruer meg til å ta den hver eneste gang..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg utfører BU ved å ha det ene beinet i en ribbevegg eller en lav benk, men balansen er vanskelig ja. Når jeg har prøvd f.eks slynge så har jeg gitt opp, for det vil bare ende med blåveis.

Hva legger dere det ene beinet på?(hørtes dumt ut:p)

Jeg synes bulgarisk utfall er bedre enn vanlig utfall hvertfall. Føler kontakten med musklene bedre :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å ta bulgarske utfall fremfor vanlige utfall pga føler de bul. tar enda bedre på rumpen. Syns de er fæle, sliter med å holde balansen gjennom alle repsene, får kramper osv. Jeg pleier ha den bakerste foten på en benk, f.eks benkpressbenk.Fikk vondt i vristen i starten, nå får jeg "bare" kramper under fotsålen.

Hjelper mtp balansen å ha et punkt rett fram jeg fokuserer på med synet, og passer på å stabilisere overkroppen slik at den ikke tipper frem eller til siden. Full konsentrasjon!

Alltid veldig glad når bul.utfall er overstått for å si det slik:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg har gjort utfall med vekter i mange måneder og ikke merket særlig forandring på rompen, men så begynte jeg med bulgarske utfall (12 rep x 3, 3 ggr i uken) og bare etter et par uker begynte jeg å se at rompen fikk et løft.

Ja det er jævlig å gjøre, men resultatet gjør at det er verdt det x100!! ;):thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

svaret er som med det meste, ja takk begge deler. Utfall og bulgarske er to forskjellige øvelser, og kroppen jobber litt forskjellig på utførelsen av dem. Det betyr ikke at den ene er "bedre" enn den andre, men at de forbedrer forskjellige egenskaper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BU er så vondt at jeg ikke klarer å la vær haha, men ja - balansen er tricky. Fikk tips om å droppe vekter, senke tempoet mellom hvert utfall og konse på å gjøre det teknisk riktig framfor å nå antall repetisjoner i en periode. Det er vel som med alt annet man må øve på, og det hjalp ihvertfall meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tar BU. Vanlige utfall får jeg bare problemer med knærne av.

Jeg holder manualer i hendene, i stedet for stang på ryggen. Lavere tyngdepunkt gir bedre balanse. Jeg har lang stilling, for kort blir vanskelig med balansen. Fest blikket litt ned på veggen forann deg, fokuser på ett punkt. Ikke se rett ned i bakken på føttene dine, og ikke se opp. Ha litt bredde på stillingen, om du står for smalt vil balanse være en utfordring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
svaret er som med det meste, ja takk begge deler. Utfall og bulgarske er to forskjellige øvelser, og kroppen jobber litt forskjellig på utførelsen av dem. Det betyr ikke at den ene er "bedre" enn den andre, men at de forbedrer forskjellige egenskaper.

Vanlige utfall vil vel fremme eksplosiviteten?

Spm: Når jeg ser på videoen bruker dama kun 1 stk manual. Er det ikke vanlig å bruke en i hver hånd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Vanlige utfall vil vel fremme eksplosiviteten?

Spm: Når jeg ser på videoen bruker dama kun 1 stk manual. Er det ikke vanlig å bruke en i hver hånd?

Begge deler er vanlige. Har man bare i ene hånda så blir stabiliteten mer utfordret og man aktiverer kjernemuskulaturen bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vanlige utfall vil vel fremme eksplosiviteten?

Spm: Når jeg ser på videoen bruker dama kun 1 stk manual. Er det ikke vanlig å bruke en i hver hånd?

vanlig forover utfall krever litt mer eksplosivitet i toppen for å komme tilbake til utgangspunktet ja.

Flere muligheter når det kommer til belastning. En i hver hånd er "vanlig", men dersom du har all belastning i èn hånd, utfordrer du kjernen mer, men får ikke brukt like mye belastning på beina. Derfor kan man også bruke manualer av forskjellig størrelse i hver hånd, for å både utfordre kjernestabilitet samtidig som beina får kjørt seg. Andre muligheter:

  1. En manual henger ned langs kroppen, den andre holdes over hodet.
  2. Stang på ryggen
  3. Stang på skuldrene (frontbøygrep)
  4. Manual i goblet-hold

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Begge deler er vanlige. Har man bare i ene hånda så blir stabiliteten mer utfordret og man aktiverer kjernemuskulaturen bedre.

Aah, så bruke utfall som et verktøy til å trene kjernemuskulaturen. Men vil ikke bruken av bare 1 stk hantel gå på bekostningen av hva man ellers skulle klart å løftet om man hadde bedre balanse?

Spør vel mest av nysgjerrighet, kan ikke se for meg at jeg skulel klart mine utfall med bare en hantel om den skulle tilsvart samme vektbelastningen jeg får ved 2.Kan fort bli knall og fall om jeg bare skulle tatt en av de (på samme vekt) :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
vanlig forover utfall krever litt mer eksplosivitet i toppen for å komme tilbake til utgangspunktet ja.

Flere muligheter når det kommer til belastning. En i hver hånd er "vanlig", men dersom du har all belastning i èn hånd, utfordrer du kjernen mer, men får ikke brukt like mye belastning på beina. Derfor kan man også bruke manualer av forskjellig størrelse i hver hånd, for å både utfordre kjernestabilitet samtidig som beina får kjørt seg. Andre muligheter:

  1. En manual henger ned langs kroppen, den andre holdes over hodet.
  2. Stang på ryggen
  3. Stang på skuldrene (frontbøygrep)
  4. Manual i goblet-hold

Jeg må bare spørre mer jeg nå :) Vil det være noen forskjell mellom stående utfall og gående utfall?

Manualer i forskjellig størrelse skal jeg prøve på, skal vel ikke mange kiloene i ubalanse før man begynner å merke det. Bare passe på å bytte om halvveis, så jeg ikke blir helt skakk ;)

Slik jeg har forstått så går man gjerne over til stang når man ikke har grepsstyrke igjen til å utføre øvelsen med tilfredsstillende belastning på bena. Balansemessig, hvordan blir forskjellen da?

Og når man først er over på stang, er det da noen hindring for å kjøre disse i Smith-maskina for å prøve å fokusere på eksplosiviteten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aah, så bruke utfall som et verktøy til å trene kjernemuskulaturen. Men vil ikke bruken av bare 1 stk hantel gå på bekostningen av hva man ellers skulle klart å løftet om man hadde bedre balanse?

Se svaret til Lars også. Du klarer sannsynligvis ikke samme vekt nei, men låra og gluteus blir også raskere utslitt med balansefaktoren. Så det hele kommer litt ann på hvordan du bruker bulgarske utfall i programmet ditt om det er som erstatning for knebøy eller supplement til knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Se svaret til Lars også. Du klarer sannsynligvis ikke samme vekt nei, men låra og gluteus blir også raskere utslitt med balansefaktoren. Så det hele kommer litt ann på hvordan du bruker bulgarske utfall i programmet ditt om det er som erstatning for knebøy eller supplement til knebøy.

Bruker helt ordinære utfall som et supplement til knebøy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg må bare spørre mer jeg nå :) Vil det være noen forskjell mellom stående utfall og gående utfall?

Manualer i forskjellig størrelse skal jeg prøve på, skal vel ikke mange kiloene i ubalanse før man begynner å merke det. Bare passe på å bytte om halvveis, så jeg ikke blir helt skakk ;)

Slik jeg har forstått så går man gjerne over til stang når man ikke har grepsstyrke igjen til å utføre øvelsen med tilfredsstillende belastning på bena. Balansemessig, hvordan blir forskjellen da?

Og når man først er over på stang, er det da noen hindring for å kjøre disse i Smith-maskina for å prøve å fokusere på eksplosiviteten?

Gående utfall blir liksom en kombo av fremover utfall og bakover utfall. Man tar et steg akkurat som i fremover utfall, men når man skal opp igjen, reiser man seg på samme måte som når man gjør bakover utfall.

Er nok bare en vanesak med stang, tror ikke du vil synes det er noe vanskeligere.

Svaret er et rungende nei, Smithmaskinen er ubrukelig til alt bortsett fra å henge jakka på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...