Gå til innhold

Er det for lett å bli PT?


larskr

Anbefalte innlegg

Jeg synes 361000 virker litt lite..? Er omtrent det samme man får på å jobbe i kassen på Rema tror jeg?

Brotip: Isåfall vil jeg slå et slag for Life helsekost. Jobbet der ved siden av studiene i 2002-2004, og fikk den gang en timelønn på 154, 170-og-noe på kvelds- og helgevakt. Ta i betraktning at dette var 10 år siden og at man fikk rabatt på alt av proteinpulver osv, så var ikke det en helt dårlig deal. :)

Som kontaktlærertillegg får du 21000 i tillegg, og så har du ferie/avspasering, høst, jul, vinter, påske og 7 uker på sommeren.

Og ansienniteten slår inn på 4-8-10 og 16 år (446 000kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes 350000 virker litt lite..? Er omtrent det samme man får på å jobbe i kassen på Rema tror jeg?

Brotip: Isåfall vil jeg slå et slag for Life helsekost. Jobbet der ved siden av studiene i 2002-2004, og fikk den gang en timelønn på 154, 170-og-noe på kvelds- og helgevakt. Ta i betraktning at dette var 10 år siden og at man fikk rabatt på alt av proteinpulver osv, så var ikke det en helt dårlig deal. :)

Nei da bør du trekke fra 100k ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250000 for å jobbe på Rimi? Da hadde jeg seriøst overveid å sykemelde meg pga stiv nakke, borreliose etter flåttbitt el.l., eventuelt bare gått for NAV. Kan ikke være snakk om så veldig mye mindre? Det må jeg sjekke opp i.. :D.

Det er ikke alle som kan kreve tusenlapper for å kikke inn i munnen til folk i et kvarter vet du;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250000 for å jobbe på Rimi? Da hadde jeg seriøst overveid å sykemelde meg pga stiv nakke, borreliose etter flåttbitt el.l., eventuelt bare gått for NAV. Kan ikke være snakk om så veldig mye mindre? Det må jeg sjekke opp i.. :D.

tariffen ligger vel på 145 kr timen eller noe for begynnerlønn, så 100% stilling tilsvarer vel da 270k i året... :) Og ikke alle får tariff.. hehe.. Er en grunn til at jeg går til tannlegen i utlandet btw ;) Betalte 30 euro for å få fiksa en tann her tidligere i år, knakk av en bit.. :p Tør ikke tenke på hva det hadde kosta her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha mer fag enn idrett grunnkurs for å bli ansatt som adjunkt, inkludert per skal du ha 240sp. Når det er i mål er grunnlønna på 361000, uten kontaktlærertillegg. Det får du uavhengig av om "klientene" har fremgang eller ikke;)

Takk for oppklaringen. Dette var svært uklart inntil nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eksisterer ikke noe krav for å kalle seg PT. Dette er ingen beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg det, men de fleste større komersielle kjeder krever at du har papirer fra NIH e.l. før du får jobb som PT. Papirer som i og for seg ikke er veldig mye verdt. Det eneste de sier er at du har fullført PT-kurset.

For å være en god PT, innebærer det at du har glødende interesse for faget, mange år med styrketrening bak deg, og at du hele tiden er interessert i å utvikle deg.

En PT er mer en selger og en motivator enn en trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er selv utdannet PT igjennom AE - høgskolen i Hedemark, det gav meg 30 studietpoeng + at jeg nå kan ta kosthold utdanning som vil gjøre meg til en fitness coach. Jeg har tidligere gått Wang toppidrettsgymnas (vgs).

..det er min skolebakgrunn, men! Så kommer det som skiller en god PT fra en dårlig PT (etter min mening), nemlig evnen til å tilknytte seg ny og nyttig kunnskap. For oppskriften til den mest optimale treningsformen endrer seg på nett fra dag til dag. Så det handler om å være kildekritisk og ha fagkompetanse om anatomi, muskelsammensetning, muskelmotorikk og kroppens oppbygning. Dette for å klare å skjønne det som faktisk står på nettet, og klare å skille ut de meningsløse meningene som det kryr av. Ja meninger, for det er jo det de er, når de blir skrevet uten noe fageligkompetanse.

Nå har jeg ikke fått lest hele tråden fordi jeg sitter på jobb, men så fort jeg får tid vil jeg lese igjennom alle innleggene. Men når jeg kom til denne, måtte jeg stoppe og skrive en kommentar..

"For all del. Men jeg tenker også at om man har idrettsspesifikke mål ligger nok kompetansen like så mye i idretten som hos personlige trenere
;)
Om man vil lære seg å kaste spyd langt eller løfte mest i stykeløftøvelser, er det naturlige å finne seg en klubb eller en person som driver på med din idrett, ikke en konvensjonell PT. Og man trenger stort sett aldri i alle tilfeller å ha en PT med seg på trening."

Nok et innlegg uten faglig kompetanse. En god PT utdanning vil gi deg en forståelse av organellen og muskelfunksjonene. På den måten vil jeg kunne gå inn å se hvilke muskler du vil få mest utnyttelse av å styrke og på hvilken måte den bør trenes. Jeg personlig kan ikke tenke en som skulle vært bedre egnet til å trene en styrkeløfter enn en PT..? Men! Når det kommer til teknikk, så ville jeg tatt opp i vurdering om jeg trenger å hente inn en som har trent den spesifikke teknikken over lengre tid med gode resultater. Det er viktig å ikke bli trangsynt her også! for selv om det kan finnes en perfekt teknikk, er det ikke sikkert den er perfekt for deg. Alle mennesker er unike og har en unik sammensetning, som derfor må taes til betrakting.

Når det kommer til kosthold så er prinsippene det samme, men man må ha fagkunnskap om alt fra insulin til organeller og helt ned til cellene. Å ikke bare vite hva det er, men funksjonene og hvordan den kan påvirkes.

Nå har jeg ikke tid til å skrive mer, men jeg gleder meg til å lese hele tråden og se hva mer som har blitt skrevet. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et innlegg uten faglig kompetanse. En god PT utdanning vil gi deg en forståelse av organellen og muskelfunksjonene. På den måten vil jeg kunne gå inn å se hvilke muskler du vil få mest utnyttelse av å styrke og på hvilken måte den bør trenes. Jeg personlig kan ikke tenke en som skulle vært bedre egnet til å trene en styrkeløfter enn en PT..? Men! Når det kommer til teknikk, så ville jeg tatt opp i vurdering om jeg trenger å hente inn en som har trent den spesifikke teknikken over lengre tid med gode resultater. Det er viktig å ikke bli trangsynt her også! for selv om det kan finnes en perfekt teknikk, er det ikke sikkert den er perfekt for deg. Alle mennesker er unike og har en unik sammensetning, som derfor må taes til betrakting.

En med trenerkompetanse i en styrkeløftklubb, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...