Gå til innhold

Hvilken kondisjonstrening gjør du?


nordmørsloppa

Anbefalte innlegg

Hei!

Rett og slett som tittelen sier, jeg lurer på hva dere her inne gjør når dere trener kardio? Kanskje noen her som KUN trener styrke?

For min del blir det 45-60min rask gange hver morgen, før frokost. Puls en plass mellom 110-140.

Sprintintervall 1x uken( ikke på styrketreningsdag)puls 90-100%av max i 10 sek, 40 min gange...driver på slik i ca 12min, 15 min nedvarming + tøying.

Tempointervall 1xuken( ikke på styrketreningsdag) 70-80% av max i 40 sek, 100sek gange.

driver på slik i ca 25min.15min nedvarming + tøying.

Intervalltreningen kan liksågodt foregå på ellipsemaskin eller sykkel, men bruker ofte å løpe i oppoverbakke.

forøvrig trener jeg ett fullkropps-styrkeprogram 3xuka.

:D gleder meg til å høre hvordan dere trener kardio!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 min oppvarming på ergometersykkel før styrke tre dager i uka.

På jobb; intervall på tredemølle, inkludert oppvarming bruker jeg ca 40-50 minutter på ei økt. En gang i uka.

Hoppe tau, en til to ganger i uka. Føreløpig 10 min tilsammen per gang. Har pause fra hoppetau en stund nå, pga smerter i et kne.

Så hender det at det blir ei langøkt i uka, en times tid på elipsemaskin med rundt 140-150 i puls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper 5 dager i uka.

2 dager med intervaltrening 4*4 på tredemølle (ca max 90%)

2 dager med langøkt som eg prøver å legge til uteløping (ligger på disse øktene innen for pulssonen min)

1 dag hurtig løping på ca 1/2 time.

Har 1 fast dag i uka med styrketrening og prøver som oftes å få til 2 økter med styrke.

Denne helga har endelig været vert på vår side, så da har jeg ikke hatt langøkter, men motbakkeløping i fjellet. Dette er noe jeg prøver å få til 1 -2 dager i uka på når forholdene tillater det, da går 1-2 dager av de andre økten vekk.

Jeg kan av og til kutte ut en dag med løping og ta spinningsykkel i stede, for å ha litt varriasjon i treninga mi på vinterstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innebandytrening på 1,5 time to ganger i uka + kamper fra september til mars. Vi har en del oppvarmingsøvelser som ligner på korte intervaller, bare at vi løper i angrep, forsvar osv.

Må droppe noen av treningene/kampene av og til når jeg kjenner beinhinnebetennelsen, så jeg prøver å ikke løpe utenom det i sesongen. På sommeren kan jeg ta meg løpeturer.

Når jeg har pause fra innebandytreninga, så sykler jeg i stedet på Sats. Nå som jeg har tilgang på sykkel så kan jeg begynne å sykle ute også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går til og fra jobb +/- butikk hver dag: 30-45 minutter om dagen.

Har også en veldig aktiv jobb der jeg er på beina hele tiden.

Ellers blir det en fjelltur eller to i uka når jeg er hjemme i Bergen.. Ellers fint lite kardio med mindre jeg får ånden over meg og har lyst til å spinne litt eller gå en lengre tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på noe...om man skulle velge mellom korte intervaller( f.eks 4x4) og rask gange( 110-140puls i 60min)...med tanke på at man trener styrke 3x uka..og vil vokse i muskelmasse.. Hva er mest gunstig for å få frem musklene?

Har lest/hørt en eller annen plass at joggeturer på moderat nivå over ca 60 min vil være ødeleggende for muskelveksten man får ved styrketrening..tror det var en artikkel på myrevolution eller nutri tech..husker ikke helt...

Hva mener dere er et bra kondisøkt med tanke på at man har nått idealvekt,ønsker å bevare den, men vil gjøre muskler ut av fett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spinning er det eneste jeg får til, og da 1-3 ganger i uka. Det er så sinnsykt tungt og kjedelig å løpe, og å gå tur gjør jeg ikke frivillig på fritiden. Jobber dog på utegruppe i barnehage og har unghest, så får absolutt min daglige dose friskluft.

Får ellers en skitur eller en fjelltur i ny og ne, men ikke ofte nokk til å kalle det kardiotrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Løper 4-5 ganger i uka. Synes 4x4 intervaller er utrolig kjedelige, men kjører vel det også av og til. Blir ofte pyramideintervaller og noen lange og korte intervaller som går ut på distansen, pluss langkjøring i snakke-tempoet enkelte ganger. Men siden jeg har betennelse nå (same old song) så blir det verdens kjedeligste aktivitet ever - sykkel :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett kortintervaller 40/20, glimter av og til med 4x4 og en sjelden gang løper jeg 5 km sammenhengende:p Personlig frister det ikke med disse morgenturene (sikkert fordi jeg allerede står opp 05:30), siden jeg ikke helt forstår poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker løping som kardiotrening; vekselsvis langkjøring og intervaller :) Pga smerter i akilles bruker jeg for øyeblikket ellipsemaskin (som jeg finner ganske kjedsommelig da :wub:) .

Ellers liker jeg å gjøre maksimalt ut av alle aktiviteter som innebærer gange; fjellturer gås i raskt tempo (hvis jeg går alene vel og merke), motbakker (bor i Bergen, så Stoltzen/Ulriken er fin for kombinasjon kardio/beinstyrke :)). Tar alltid beina fatt hvis jeg skal til sentrum, og hjem igjen (hvis været tillater det), ca 1/2 time hver vei i raskt tempo. Bærer hjem varer og handleposer, så blir det styrketrening også :p:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...