Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Aaaaaaand, he delivers.

Klokken 12.00 i dag ble mesterverket påbegynt. Det stemmer, dette er ikke mat, det er kunst.

1.2kg nakke type svin ble massert på det mest erotiske vis etter å ha blitt spiddet utallige ganger av en gaffel med følgende krydderier:

- Paprikapulver

- Spisskumen

- Kajennepepper

- Brunt sukker

- Hvitløk

- Salt

[ATTACH]138838[/ATTACH]

Lagt i ildfast form, og hevet midt i ovnen på 120 grader. Jeg var i leiligheten et par timer etter den var hevet inn, men skjønte fort at jeg måtte ut. Det var helt håpløst - jeg kunne ikke ha den fantastiske lukten rundt meg i så mange timer. Damn.

Kom tilbake med et par timer igjen av steketiden, og duverden. Ikke mindre godlukt nå! Satte igang med å lage coleslaw, som jeg i all opphisselsen glemte å ta bilde av. Slang den i kjøleskapet så lenge. Den besto av:

- Finsnittet kål

- Revet gulrot

- Revet grønt eple

Mikset med:

- Majones

- Lettrømme

- Dijonsennep

- Brunt sukker

- Salt og pepper

- Littegranne sitronsaft

Den siste timen av steketiden slang jeg over BBQ-saus et par ganger på godsaken. BBQ-saus kan du fint lage selv, men jeg orket ikke kjøpe masse ingredienser jeg bare kommer til å bruke én gang, og kjørte på med min homie Sweet Baby Ray's!

Etter 8 timer og 45 minutter i ovnen tok jeg herligheten ut, og den så slik ut. Fear not! Den er ikke brent, ser bare sånn ut.

[ATTACH]138840[/ATTACH]

WHAPPA! OMG DIGG

[ATTACH]138841[/ATTACH]

Burgerbrød gadd jeg heller ikke lage #latskap #fitness, så her ble det Hattings fantastiske. Slang litt BBQ saus på brødene, før en god slump coleslaw og kjøtt, også så klart BACON!

[ATTACH]138842[/ATTACH]

Dette er faktisk noe av det bedre jeg har spist i hele mitt liv. Det pulte i munn, det var mouthgasm, det var gains, det var #antifitness, det var fantastisk. Helt rått.

post-329-14440976450786_thumb.jpg

post-329-14440976456128_thumb.jpg

post-329-14440976460653_thumb.jpg

post-329-14440976464794_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 10 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Håper denne kan godkjennes til tross for at jeg erstattet pommfrien med salat. Plass til ekstra tjokk burger da :)

Burgeren er laget av karbonadedeig, egg, havregryn, litt olje + salt og pepper. Toppet med blåmuggost og sprøstekt serranoskinke. Laget også en aprikos- og chilimarmelade både som dressing og til å ha under burgeren.

Smakskombinasjonen anbefales på det varmeste.

post-20877-1444100125404_thumb.jpg

post-20877-14441001257358_thumb.jpg

Og beklager at jeg er så latterlig ræva til å ta bilder, men klarte ikke å bruke spesielt mye tid på det fordi jeg var så sykt sulten ... burger er jo til for å spise og ikke lage estetiske bilder av :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vekke til liv litt matlyst her igjen kanskje. Lagde en mektig god burger i dag.

Om du skulle ville lage den så er dette det du trenger:

650g flatbiff av reinsdyr(Kan være fileter, det kan også være elg og hjort, alt viltkjøtt funker nok)

300g skogsbacon

Sjampinjong og kantarell

Løk

Tyttebær

1 boks Creme fraiche

Sukker

Salt og pepper

1 egg

4 Pitabrød

Sånn gjør du:

Kvern kjøttet sammen med 150g bacon, bland ett egg, salt og pepper i deigen og bland.. Dere kan regla

Løken er det bare å kutte opp, ha masse smør i panna, når løken har stekt litt så kan du strø over ett par spiseskjeer med sukker, la det stekke ett beite til. Den skal ikke være sprøstekt så ikke ha for sterk varme, den skal være litt gjennomsiktig og myk

Når så er ferdig, ta ut løken, ta oppi masse mer smør, og oppi med soppen. Her gjelder det å være sjenerøs med salt og pepper. Stek den godt.

Ta ut soppen, og oppi med den siste pakka bacon, det skal væra sprøstekt.

Burgerdeigen holder til 4 solide burgere. Ca 200g i hver, stek dem i 2 min på hver side på middels-sterk varme.

Så kan du lage dressingen, ta en boks creme fraiche og bland til med tyttebærsyltetøy, man kan nesten bruke 50/50 med creme og tyttebær, men smak til sånn du vil ha den. Varm pita brød.

Så er det bare spise til krampa tar deg.

post-15765-14441004532626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...