Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

(Og ja, brødene ble "litt" overdimensjonerte, men sånn går det når man undervurderer heveevnen til gjæra)

Døøh, ikke prøv deg en gang^^. Jeg har hørt om mange dårlige unnskyldninger for å ikke lage store og bøse burgere.. men den der tok jammenmeg kaka:P

Neida, tuller bare. Godt jobba!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hvordan i helvette får dere de jævla burgerne til å fuckings henge sammen? Faens rot og gris. Prøvde nå, 2 egg, krydder og pakka de sammen, la de på skjærebrett med vann på og så opp i panna, med engang jeg tar på de så detter de sammen. Kasta nettop fuckings 400g karbonededeig, og kjøkkenet ser ikke ut. 2 skeier og en stekespade fattigere, jeg klikker faen meg!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i helvette får dere de jævla burgerne til å fuckings henge sammen? Faens rot og gris. Prøvde nå, 2 egg, krydder og pakka de sammen, la de på skjærebrett med vann på og så opp i panna, med engang jeg tar på de så detter de sammen. Kasta nettop fuckings 400g karbonededeig, og kjøkkenet ser ikke ut. 2 skeier og en stekespade fattigere, jeg klikker faen meg!

:)

Reduser til 1 egg? Eventuelt prøv med noe potetmel eller noe annet tørt. Jeg bruker bakeprotein for å holde det sammen + at det gir litt ekstra protein (because I can).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i helvette får dere de jævla burgerne til å fuckings henge sammen? Faens rot og gris. Prøvde nå, 2 egg, krydder og pakka de sammen, la de på skjærebrett med vann på og så opp i panna, med engang jeg tar på de så detter de sammen. Kasta nettop fuckings 400g karbonededeig, og kjøkkenet ser ikke ut. 2 skeier og en stekespade fattigere, jeg klikker faen meg!

:)

Salt.

Salt er et fantastisk lim.

Jeg bruker ikke noe anna enn salt.

(elendige burgere, som bevis, vedlagt)

EDIT: Brødene er forresten mer smør enn brød...

post-10380-14440960941015_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i helvette får dere de jævla burgerne til å fuckings henge sammen? Faens rot og gris. Prøvde nå, 2 egg, krydder og pakka de sammen, la de på skjærebrett med vann på og så opp i panna, med engang jeg tar på de så detter de sammen. Kasta nettop fuckings 400g karbonededeig, og kjøkkenet ser ikke ut. 2 skeier og en stekespade fattigere, jeg klikker faen meg!

:)

Når man lager burgere så bør man kjøre kjøtt + salt i mikser til det blir seigt (30sek). Det holder som oftest i massevis, men potetmel, brødsmuler, egg osv funker og/i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullshit, salt skal ikke blandes i burgerdeigen. det gjør at burgeren smaker høgg i forhold til hvis du venter med saltet til du har stekt den på begge sider :)

Det at den faller fra hverandre er fordi rører for tidlig på den. I tillegg trenger du IKKE egg i burgerne når du bruker karbonadedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bullshit, salt skal ikke blandes i burgerdeigen. det gjør at burgeren smaker høgg i forhold til hvis du venter med saltet til du har stekt den på begge sider :)

Det at den faller fra hverandre er fordi rører for tidlig på den. I tillegg trenger du IKKE egg i burgerne når du bruker karbonadedeig.

Som vi alle veit, Heston Blumenthal driter jo i smak når det kommer til maten han serverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bullshit, salt skal ikke blandes i burgerdeigen. det gjør at burgeren smaker høgg i forhold til hvis du venter med saltet til du har stekt den på begge sider :)

Det at den faller fra hverandre er fordi rører for tidlig på den. I tillegg trenger du IKKE egg i burgerne når du bruker karbonadedeig.

Åja, så jeg har misforstått totalt når grunnprinsippet i farseprodukter er å kjøre kjøtt + salt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi alle veit, Heston Blumenthal driter jo i smak når det kommer til maten han serverer.

skjønner ikke hva du egentlig sikter til :)

Åja, så jeg har misforstått totalt når grunnprinsippet i farseprodukter er å kjøre kjøtt + salt først?

salt er også et bindemiddel ja, har aldri nektet for det, men det er absolutt ikke en nødvendighet i selve farsen. lagt merke til at den også da som regel er tilsatt vann? dette for å holde kiloprisen nede.

etter min mening har det ingenting for seg å røre det flotte kjøttet om til en seig industriell blanding full av salt ol. jeg hiver i alt krydder som ikke er saltbasert, knar med hendene til det er fordelt, og ikke mer, klapper de ut, steker på begge sider, OG deretter tilsetter jeg eventuell krydderblanding med saltinnhold.

ingenting annet fyllemiddel som egg osv. og da bruker jeg karbonadedeig. men så liker jo jeg at burgeren har litt kjøtt tekstur og ikke er bare som det en får på BK og macern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hva du egentlig sikter til :)

salt er også et bindemiddel ja, har aldri nektet for det, men det er absolutt ikke en nødvendighet i selve farsen. lagt merke til at den også da som regel er tilsatt vann? dette for å holde kiloprisen nede.

etter min mening har det ingenting for seg å røre det flotte kjøttet om til en seig industriell blanding full av salt ol. jeg hiver i alt krydder som ikke er saltbasert, knar med hendene til det er fordelt, og ikke mer, klapper de ut, steker på begge sider, OG deretter tilsetter jeg eventuell krydderblanding med saltinnhold.

ingenting annet fyllemiddel som egg osv. og da bruker jeg karbonadedeig. men så liker jo jeg at burgeren har litt kjøtt tekstur og ikke er bare som det en får på BK og macern.

Kverner du kjøttet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverner du kjøttet selv?

har dessverre ikke kjøttkvern selv, så går nok i karbonadedeig for min del.

Prøvde dog engang å kverne opp strimlet hvalkjøtt for å lage hvalburgere, når jeg var hjemme hos modern.... det var et mareritt...

Hvalkjøttet hadde alt for mye hinner og sener, så endte opp med å sette seg fast i kverna. kverna utveksler jo såklart varme og dermed luktet det brent hvalolje i hele huset. Modern lot meg aldri låne kverna igjen.. :p ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg driver å leker med en blåmuggost-burger om dagen...Det som gjør den spesiell er at den er innbakt.. En flytende plomme med deiligheter på innsiden... Her kommer et bilde, og så kommer oppskrift:

[ATTACH]138678[/ATTACH]

Jeg er ikke så flink til å ta bilder, så det ser kanskje litt platt og daft ut, men jeg er fan av kjøttsmak. Det er kjøttet som står i sentrum på burgeren..mm..blåmuggostsmør..okey:

Innmat:

Blåmuggost (St.Agur gjerne..den er mildest mugg og herlig smak)

Kremost naturell

Persille

Hvitløk

Meierismør

Lag små / medium størrelse kuler som du legger i fryseren i et par timer så de er gjennomfrossne..

Kjøtt:

Høyrygg / Bibringe av okse (eller noe annet...men ikke tilsett salt...salt fucker opp)

Blåmuggost "crumbles"

Persille

Fersk-kvernet pepper

Salt burgeren som en biff like før steking så du slipper å lage farse ut av burgeren.

Stapp kjøttboller med frossen smørkule og form burgeren

For å beholde plommen intakt må du steke på høy varme i begynnelsen så du får en stekekant rundt kjøttet.. Stek den gjerne videre i ovnen...ildfast form... ca 180 grader i 10-15 min avhengig av hvor feit kjøttbiten din er.

Good times!

post-4698-14440976260464_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...