Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter å ha vært innom denne tråden flere ganger siden jeg ble medlem, så måtte jeg i dag lage hjemmelagede burgere. Passer veldig godt med den ekstreme appetitten det nye treningsprogrammet mitt har gitt meg ;)

[ATTACH]83132[/ATTACH]

Fritt etter Kjetils Bøse Amerikanere. Nam!

(dette er bare en av to som ble spist, men den første var nede før jeg rakk å ta bilde...)

post-21897-14440916608321_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en god dæsj med worchestershiresaus , soya og sriacha saus er gull verdt i en Burgerfarse. PS ; skal du kverne selv/få butikken til å kverne for deg, så etterspør skikkelig fett og diggent kjøtt. Det er alt for mye radmager entrecôte der ute *snufs* Dette gjelder spesiellt hvis fyren i ferskvaredisken ikke gir inntrykk av å ha kompetanse til fingerspissene:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en god dæsj med worchestershiresaus , soya og sriacha saus er gull verdt i en Burgerfarse. PS ; skal du kverne selv/få butikken til å kverne for deg, så etterspør skikkelig fett og diggent kjøtt. Det er alt for mye radmager entrecôte der ute *snufs* Dette gjelder spesiellt hvis fyren i ferskvaredisken ikke gir inntrykk av å ha kompetanse til fingerspissene:p

Var på slakteren i dag! Veldig dyktig kar, men jeg må faktisk kjøpe 4-5 kilo entrecote for at de kan kverne det for meg...Det blir fort 1500-2000 kroner, og jeg er glad i burger..men billigere å kjøpe egen kvern hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på slakteren i dag! Veldig dyktig kar, men jeg må faktisk kjøpe 4-5 kilo entrecote for at de kan kverne det for meg...Det blir fort 1500-2000 kroner, og jeg er glad i burger..men billigere å kjøpe egen kvern hehe.

Du får komme deg på godfot med noen som jobber der, eller spørre om de kan kverne når de kverner til noen andre :p Sånt utstyr er noe drit å reingjøre.

Edit: Det koster vell ikke så altfor mye for en manuel kvern uansett? 200-400? Om du elsker burger sparer du det fort inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg elsker burgere.

Jeg elsker burgere så mye at jeg har dedikert hver lørdag til burgerlab. Et skikkelig burger laboratorium. Et måltid i uken, sinnssyke burgere. Det er digg.

Hvis noen filmet meg i dag ville de sett meg sånn her - akkurat sånn her..helt lik som han her...utenom swagen hans.

Okey, tilbake til laboratoriumet.

Det viser seg at salt tuller med proteinsammensetningen i kjøttet, og gjør kjøttet langt i fra så saftig som det kan bli, så dagens quest har vært å ikke krydre kjøttet før etter det er knadd og tatt form - men før det går i pannen. Krydre rett før den går i pannen - kvernet pepper og havsalt.

Skal du virkelig bare ha kjøtt i kjøttet - og ingen godsaker? (regner jeg med at du tenker nå..for du er selvsagt supergira på å høre mer om burgeren) Neida, slapp helt av - finkuttet chili og hvitløk fra Mathallen i Oslo puttes i kjøttblandingen når du knar. Ikke bruk egg.

Det må påpekes at kjøttkvaliteten er betydelig bedre når du stikker innom en slakter og kjøper nykvernet biffkjøtt uten tilsetninger (salt) fremfor karbonadedeigpakken på Rimi. Så kjøp kjøtt hos slakter (eller kvern din egen biff) når du skal nyte burger.

Lag gjerne også dine egne burgerbrød..men jeg hater å bake så jeg har ordnet ei litta deal med "Godt brød"-bakerne på Grunerløkka, som lager hamburgerbrød til meg neste uke (hurra).

Litt rødløk, ruccola, firkanta burgercheddar og selvsagt bacon ligger rundt det ferdigstekte kjøttet. Det som er så bra med biffburger er at man fint kan spise den rare, medium eller godt stekt. Jeg tok medium..og mmm this burger was going HAM! (Hard As a Motherfucker) Som min main man i videoen over sier "a burger with strenght absorbs all the space" ..HAM.

Jeg har tatt masse bilder, men publiserer det jeg mener er estetisk mest vakkert.

imag0545d.jpg

Det var alt for ukens lab. Ny fresh burger kommer neste lørdag. I can hardly wait.

EDIT: Forresten - hvis du sliter med at burgerne blir for høye når du steker de..rock et lite hull i midten av kjøttstykket før du steker det - perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...