Gå til innhold

Kjetils Bøse Burgerlaboratorium™


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Okay, endelig har jeg noe å bidra med til denne tråden.

Var med en gjeng venner i går og lagde det som etter hvert er blitt en tradisjon; BaconCheesePizzaBurger. Det er som det høres ut som, en burger mellom to pizzaer, med masse bacon og ost. Dette året gjorde vi den lille vrien og la på litt ekstra nasjos, ost, jalapenos, rømme og salsa.

Litt mer oversikt over innholdet:

2 Big One Hot Mexican frossenpizza (bunnene)

1,8 kilo kjøttdeig (fattige studenter ville egentlig kjøpe karbonadedeig, men for dyrt i disse mengdene).

0,5 kilo bacon

0,5 kilo revet ost, type Synnøve

1 pose nasjos med ostesmak

2 glass tacosaus

2 poser tacokrydder

1 boks rømme

Litt tomat og salat for de "sunne".

Aner ikke næringsinnhold, men det spiller ingen rolle, den var utrolig god! Hele herligheten innholder nok mat til omtrent 10 vanlige personer, dvs. vi klarte alt i løpet av kvelden, men tipper 5 av gutta her på forumet hadde klart den på en god dag.

post-11010-14440859355507_thumb.jpg

Håper dere ble sultne!

post-11010-14440859354285_thumb.jpg

post-11010-14440859354953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetils Palestrato-Burgere™

26.05.12

post-4-14440859394305_thumb.jpg

Palestrato betyr powerhouse på italiensk, og det er et meget passende navn på disse italiensk-inspirerte burgerne. Knallgode og helt utrolig saftige – du skylder deg selv å lage disse burgerne, som alltid!

Til burgerne:

500g kjøttdeig

2 italiensk pølse/fenikkelpølse

1/2 løk

1 fedd hvitløk

Dijonsennep

Worchestershiresaus

Salt

Pepper

Tomatkompott:

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 fedd hvitløk

Balsamicoeddik

Olivenolje

Oregano

Basilikum

Salt

Pepper

Tilbehør:

Foccacia

Mozzarella

Bacon

Ruccola

Oliven

Rødløk

Pesto

Aioli

post-4-14440859394895_thumb.jpg

Lag tomatkompotten først, rett og slett ved å blande sammen alle ingrediensene i listen og sette det i kjøleskapet foreløpig.

Peis pølse (!), hvitløk og løk i food processoren og pulser til det har blitt en grov masse. Hell oppi en bolle sammen med kjøttdeig, dijonsennep, worchestershiresaus, salt og pepper. Bland godt sammen med hendene. Form ønsker antall burgere (jeg lagde fire), legg dem på et bakepapir og hell litt olivenolje + dryss salt og pepper på begge sider.

post-4-14440859395437_thumb.jpg

Kast foccaciaen i ovnen for å varme den opp. Varm opp panna til sterk varme og stek burgerne fem minutter på hver side. Husk å legge på osten etter du har snudd dem! Nå er også foccaciaen ferdig, så ta den ut av ovnen. Stek baconet i noen minutter til det blir sprøtt og godt.

Skjær foccaciaen opp til ønsket antall burgerbrød, og smør med pesto. Legg på ruccola, oliven, rødløk og aioli. Hvis rødløken ser litt stor ut og er litt vanskelig å distribuere jevnt på burgerne, er det fordi du har glemt å kutte den opp.

Så kommer burgerne, deretter baconet, og til sist kan du ta tomatkompotten ut av kjøleskapet og legge en sjenerøs dose på toppen av hver burger, og deretter SPISE!

post-4-14440859395958_thumb.jpg

Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Kjetils Palestrato-Burgere™

26.05.12

[ATTACH=full]33353[/ATTACH]

Palestrato betyr powerhouse på italiensk, og det er et meget passende navn for disse italiensk-inspirerte burgerne. Knallgode og helt utrolig saftige – du skylder deg selv å lage disse burgerne, som alltid!

Til burgerne:

500g kjøttdeig

2 italiensk pølse/fenikkelpølse

1/2 løk

1 fedd hvitløk

Dijonsennep

Worchestershiresaus

Salt

Pepper

Tomatkompott:

1 boks hakkede hermetiske tomater

1 fedd hvitløk

Balsamicoeddik

Olivenolje

Oregano

Basilikum

Salt

Pepper

Tilbehør:

Foccacia

Mozzarella

Bacon

Ruccola

Oliven

Rødløk

Pesto

Aioli

[ATTACH=full]33354[/ATTACH]

Lag tomatkompotten først, rett og slett ved å blande sammen alle ingrediensene i listen og sette det i kjøleskapet foreløpig.

Peis pølse (!), hvitløk og løk i food processoren og pulser til det har blitt en grov masse. Hell oppi en bolle sammen med kjøttdeig, dijonsennep, worchestershiresaus, salt og pepper. Bland godt sammen med hendene. Form ønsker antall burgere (jeg lagde fire), legg dem på et bakepapir og hell litt olivenolje + dryss salt og pepper på begge sider.

[ATTACH=full]33355[/ATTACH]

Kast foccaciaen i ovnen for å varme den opp. Varm opp panna til sterk varme og stek burgerne fem minutter på hver side. Husk å legge på osten etter du har snudd dem! Nå er også foccaciaen ferdig, så ta den ut av ovnen. Stek baconet i noen minutter til det blir sprøtt og godt.

Skjær foccaciaen opp til ønsket antall burgerbrød, og smør med pesto. Legg på ruccola, oliven, rødløk og aioli. Hvis rødløken ser litt stor ut og er litt vanskelig å distribuere jevnt på burgerne, er det fordi du har glemt å kutte den opp.

Så kommer burgerne, deretter baconet, og til sist kan du ta tomatkompotten ut av kjøleskapet og legge en sjenerøs dose på toppen av hver burger, og deretter SPISE!

[ATTACH=full]33356[/ATTACH]

Velbekomme!

tumblr_m4blkdJaZW1rn89uao1_250.gif

Å HERREGUD DET SÅ GODT UT!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud Kjetil, du burde vurdere å publisere burger-kokebok:eek::) Jeg mener det!!

Med så mange bidrag, kan man ikke lage et "medlemsfond" for at man f.eks i Desember 2012 skal publisere en burgerbok? De som vil bidra melder seg opp og kan f.eks gi 20,- 30,- i mnd. til en lukket konto. Det kan bli raske 300 i mnd for hver 10.ende medlem.

Starter fra Juni vil man få 300x7=2100 er vi 20 medlemmer blir det 4200,- etc. det å trykke en bok vil ikke bli all verdens problem og man kan få gode rabatter. I Desember trykkes boken og "gies" ut på sosiale medier hvor man kan kjøpe den for f.eks 100 kr. Pengene som kommer inn på salget kan gies til et veldedig formål! :D "Burgers for peace!" Headline på blogger rundt omkring "Burgere bygger skoler i sudan", "Burgere gir rent vann til trengende!"

Om man da gir til veldedig formål vil man kunne få større rabatter og mulige sponsorer! Tenk på disse mulighetene da :thumbsup:

Nå vil jo tillit være avgjørende om man faktisk skal få inn penger og hvem som skal ha ansvar for en slik konto etc, men med god planlegging er ikke dette umulig! Bare lufter tankene mine her basert på Kristin E sitt innlegg :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde vært bedre å bare legge ut alt i et format som var lett å printe slik at folk kunne ta ut det de ville selv. Å skrive en bok er mye arbeid (tro meg - jeg har gjort det), og det er ikke bare pengene til trykking det står på.

Helt klart. Smekke inn i photoshop og mekke pdf funker det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt LBEB(Lift Big Eat Big), litt Bøse Burgerlaboratorium, og en hel del av dette:

post-4962-14440860220453_thumb.jpg

Fikk meg til å uten tvil prøve å få disse her til å bli godkjente:

post-4962-14440860221302_thumb.jpg

Burgerne:

400g karbonadedeig

1 egg

Pepper

BBQ-saus

Hot sauce(chilisaus)

Pepper

2x 150g bacon

5 pølser(deler i 2)

Hvete polarbrød med ketchup og sennep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste tråden i gårkveld og bestemte meg at for i dag ble det burger!

Dette ble altså min frokost/lunsj/middag, sinnsykt mettende og veldig god! :D

Lavkarbo burgerbrød fra fotballfruen, men bytta ut en del av kremosten med mager kesam

400g karbonadedeig (fordelt på 2 burgere)

chili

basilikum

hvitløkspulver

cayennepepper

salt

svart pepper

spisscummin

egg

Surret i bacon og så stekt. 3 skiver lett-ost på toppen i slutten av steketiden. + litt sukkerfri ketchup på toppen.

post-5287-14440860838582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens digge burgermåltid:

post-6901-14440861411286_thumb.jpg

Burgere:

Karbonadedeig

1 hvitløksfedd

chilipulver

2 ss strøbrød

1 egg

Focaccia- burgerbrød:

2,5 dl lunkent vann

1 pakke gjær

6 dl sammalt hvetemel

noen ss olivenolje

1 ss salt

1 ts sukrin

Bland vann og gjær først og elt inn alt det tørre til en bløt og smidig deig. Legg klatter på et bakebrett og hev i stekeovn på 50 grader i 10 min. Ta ut brettet og "stikk hull" i brødene med fingrene. Strø over flaksalt og stek ved 200 grader i 20 min.

Til burgerne har jeg brukt ananas, tomat, salat, barbecue-saus og bacon.

Enjoy:D

post-6901-14440861416988_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...