Gå til innhold

Hva er moderat aktivitetsnivå?


Anbefalte innlegg

Jeg trener fullkroppsstyrke 3 ganger i uken og spinning 2 ganger i uken. I følge diett.no skal jeg ligge på 2214 kcal per dag; dvs 1714 med kaloriunderskudd på 500. Jeg ligger vanligvis på 1700-1800 hver dag. Får i meg nok proteiner og alt det.

Har holdt på i 4 uker og har gått ned mange cm over hele kroppen, som jeg er kjempe fornøyd med, men vekten har gått opp 1,5 kg og den står bom stille..

Så her kommer spørsmålet mitt, er styrke 3 ganger i uken og spinning 2 ganger ikke moderat aktiv, men lite aktiv og at jeg da egentlig burde ligge på et lavere kalorinivå? Jeg har en stillesittende jobb og går en timestur 1 gang i uken sånn utenom treningen på sats.

Og neida vekten er ikke alt som betyr noe, cmene som er borte er helt fantastisk, men jeg lurer av ren nysgjerrighet. Er det noe jeg gjør gale?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

diett.no har nok en tendens til å overvurdere energiforbruket om man trener ofte, men har en stillesittende jobb.

Det finnes ingen kalkulator som kan si nøyaktiv hva ditt vedlikeholdsnivå er så det beste er bare å begynne en plass og så gjøre justeringer underveis i forhold til framgang.

Dersom du går ned på cm mål, men vekta går opp betyr det bare at du har bygget muskler og kanskje holder litt mer vann. Dette er helt naturlig og skjer alle i kortere eller lengre perioder. Ikke bry deg utelukkende om hva vekta sier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja dette lurte jeg også på, og fant ut at jeg måtte moderere aktiviteten min på diett.no fra svært krevende 6-7 ganger i uka til moderat trening 3-5 ganger i uka. Den var rett og slett for raus med kaloriene. Jeg trenger 4 splitt styrke (litt under 1 time hver gang) + 1 zumba (60 min) og 2 intervalløkter (25-30 minutter), det skulle bli 7 økter i uka, men diett.no må ha en annen form for trening i tankene :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
diett.no har nok en tendens til å overvurdere energiforbruket om man trener ofte, men har en stillesittende jobb.

Det finnes ingen kalkulator som kan si nøyaktiv hva ditt vedlikeholdsnivå er så det beste er bare å begynne en plass og så gjøre justeringer underveis i forhold til framgang.

Dersom du går ned på cm mål, men vekta går opp betyr det bare at du har bygget muskler og kanskje holder litt mer vann. Dette er helt naturlig og skjer alle i kortere eller lengre perioder. Ikke bry deg utelukkende om hva vekta sier.

Lurer på hvor lenge min periode varer.. Virker så rart å gå ned i cm, men at vekten står stille.. Etterhvert må vel vekten gå ned også??

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ja dette lurte jeg også på, og fant ut at jeg måtte moderere aktiviteten min på diett.no fra svært krevende 6-7 ganger i uka til moderat trening 3-5 ganger i uka. Den var rett og slett for raus med kaloriene. Jeg trenger 4 splitt styrke (litt under 1 time hver gang) + 1 zumba (60 min) og 2 intervalløkter (25-30 minutter), det skulle bli 7 økter i uka, men diett.no må ha en annen form for trening i tankene :)

Men jeg får ikke styrke 3 ggr i uken og spinning 2 ggr i uken til å være lite aktiv.. Da må jeg i tilegg ned på 1964 kcal for vedlikehold og 1464 for underskudd noe jeg synes høres for lite ut..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men jeg får ikke styrke 3 ggr i uken og spinning 2 ggr i uken til å være lite aktiv.. Da må jeg i tilegg ned på 1964 kcal for vedlikehold og 1464 for underskudd noe jeg synes høres for lite ut..

Ja det er jeg faktisk helt enig i. Du er på ingen måte lite aktiv, heller ikke "moderat", jeg synes 5 økter i uka er temmelig aktivt. Tror bare du må ta diett.no med en klype salt assa... Den er vel best egna bare til å telle kalorier en periode slik at du får en oversikt over hva du inntar og hva som er lurt å spise. Diett.no har ikke noe grunnlag for å vite noe om deg, eller hva du trenger, det vet du mye bedre selv.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg trener fullkroppsstyrke 3 ganger i uken og spinning 2 ganger i uken. I følge diett.no skal jeg ligge på 2214 kcal per dag; dvs 1714 med kaloriunderskudd på 500. Jeg ligger vanligvis på 1700-1800 hver dag. Får i meg nok proteiner og alt det.

Har holdt på i 4 uker og har gått ned mange cm over hele kroppen, som jeg er kjempe fornøyd med, men vekten har gått opp 1,5 kg og den står bom stille..

Så her kommer spørsmålet mitt, er styrke 3 ganger i uken og spinning 2 ganger ikke moderat aktiv, men lite aktiv og at jeg da egentlig burde ligge på et lavere kalorinivå? Jeg har en stillesittende jobb og går en timestur 1 gang i uken sånn utenom treningen på sats.

Og neida vekten er ikke alt som betyr noe, cmene som er borte er helt fantastisk, men jeg lurer av ren nysgjerrighet. Er det noe jeg gjør gale?

Det at du har gått ned i cm over hele kroppen, taler for seg selv. Det virker som det du gjør er helt riktig. At vekten stopper opp innimellom er helt normalt, det kan omså være vann.

Desverre er det lett å få dilla på diett.no o.l., bruk det med måte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det at du har gått ned i cm over hele kroppen, taler for seg selv. Det virker som det du gjør er helt riktig. At vekten stopper opp innimellom er helt normalt, det kan omså være vann.

Desverre er det lett å få dilla på diett.no o.l., bruk det med måte.

Jeg er nok bare utålmodig.. Har bare gått 4 uker. jeg elsker å loggføre all maten min på diett.no! Har fått dilla ja.. Kanskje jeg burde step away fra diett.no og slappe av ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er nok bare utålmodig.. Har bare gått 4 uker. jeg elsker å loggføre all maten min på diett.no! Har fått dilla ja.. Kanskje jeg burde step away fra diett.no og slappe av ;)

Du blir sikkert lei av den automatisk! Jeg driver der nå jeg også, men vet av tidligere erfaring at når det begynner å føles som en plikt, er det rett før jeg gir meg. Det ER jo en finfin hjelp for å lære seg hva ting inneholder sånn omtrentlig, og etter en stund blir den overflødig fordi du kan opplegget liksom...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I følge høyde og vekt er du jo normalvektig og slik som du trener tenker jeg automatisk at noen vektnedgang ikke er nødvendig?

Jeg er også normal vektig, og trenger egentlig ikke å gå ned i vekt.. Men her vil man gjerne ned i fett% og frem med rutene..;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...