Gå til innhold

slutte å snuse, opp i vekt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Noen her som har sluttet å snuse, er det sånn man får mer matlyst å ofte ligger på seg, akkurat som med røyk? Begynte egentlig å snuse mens jeg slanket meg, for å putte noe annet i munnen enn snop, noe som egentlig var idiotisk, for nå er jeg avhengig, og vil slutte...Har egentlig ganske god selvdisiplin når det gjelder maten, men er litt redd for å få myye større matlyst :p

Har noen også merket at kondissen blir bedre når man slutter? har hørt snus gjør at blodårene trekker seg sammen og gjør kondissen dårligere, enda en grunn til å slutte, + det er dyrt, stygt og unødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

årh det høres braa ut :D snus er så unødvendig, merker jo egentlig ikke den lille teite klumpen engang, men måå bare ha det :p Kan tenke meg ting blir bedre uten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... Slutta å røyke etter 20 år i juni 2010 og kuttet snusen ett år senere i juni 2011..... Merka ikke så mye til økt matlyst, men vanen med å dytte noe i kjeften og noe å fikle med med fingrene har vel gjort at jeg dytta anna skit i kroppen istedenfor (økt sukker/søtsug). Gikk opp i vekt fra helt greie 87-90 kg når jeg slutta å røyke til ugreie og slappe 97-100 kg i juni/juli 2011 (jeg er 185cm høy).... Om ikke annet så ga dette meg en enorm motivasjon til å begynne å trene seriøst og har siden juli 2011 trent mye styrke og utholdenhet, målet for i år er å fullføre alle tre øvelsene i birkebeiner trippelen, innen 2017 er målet medalje på trippelen. Fartsmesdig ligger eg langt etter, men utholdenheten begynner å komme seg.

Vekta ser nå ut til å ha stabilisert seg noe og fettprosenten har gått drastisk ned, musklaturen er stadig mer synlig. Har ike gjort stort for å komme meg ned i vekt ennå og vet ikke helt om dette blir ett mål i seg selv heller så lenge kroppen stadig ser bedre og bedre ut.... ;-)

For å oppsummere så var det vel i utgangspunktet røykeslutten som ga vektøkninga, men er redd at det hadde blitt mye værre med å slutte å snuse også om jeg ikke hadde motivert til me fornuftig matinntak og start med seriøs trening.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig slutta med snus nå, 2 mnd uten! I starten så var det veldig uvant, må liksom ha noe å fikle med å putte i kjeften, så brukte vel onico (nikotin fri snus) i ca 2 uker. Så har det vel egentlig gått veldig bra etter det, bare man er bestemt. Har ikke fått noen større matlyst eller slikt. Gikk vel litt tyggis til å starte med da... Når det gjelder kondisjonen så har den får min del blitt bedre etter jeg slutta å snuse, men det trur jeg har mest å gjøre med at jeg har begynt å trene mere kondisjon i det siste også ;) Lykke til med å slutte, det er ikke så vanskelig som man skulle tru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om det evt er kalorier i nikotinfri snus?

tviler, kan jo ikke være ye såfall, er jo bare en liten greie som ligger under leppen..:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig slutta med snus nå, 2 mnd uten! I starten så var det veldig uvant, må liksom ha noe å fikle med å putte i kjeften, så brukte vel onico (nikotin fri snus) i ca 2 uker. Så har det vel egentlig gått veldig bra etter det, bare man er bestemt. Har ikke fått noen større matlyst eller slikt. Gikk vel litt tyggis til å starte med da... Når det gjelder kondisjonen så har den får min del blitt bedre etter jeg slutta å snuse, men det trur jeg har mest å gjøre med at jeg har begynt å trene mere kondisjon i det siste også ;) Lykke til med å slutte, det er ikke så vanskelig som man skulle tru!

Takk :) flink du har vært :) men virker ikke så veldig vanskelig egentlig, tror det skal gå fint, nettopp vært på butikken å hamstret tyggis å pepsi, bare for å ha noe å putte i munnen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) flink du har vært :) men virker ikke så veldig vanskelig egentlig, tror det skal gå fint, nettopp vært på butikken å hamstret tyggis å pepsi, bare for å ha noe å putte i munnen :p

Tyggis er gull verdt! Og nei, er ikke så ille! Bare husk at (om jeg husker rett) etter 3 dager vil du få det første tilbakefallet, kom deg over den kneika så går det bra. Vil få et nytt tilbakefall etter 3 uker, kommer du over den så frister ikke snus i det hele tatt lengere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggis er gull verdt! Og nei, er ikke så ille! Bare husk at (om jeg husker rett) etter 3 dager vil du få det første tilbakefallet, kom deg over den kneika så går det bra. Vil få et nytt tilbakefall etter 3 uker, kommer du over den så frister ikke snus i det hele tatt lengere :)

Tok en snus nå, og har tenkt å prøve å trappe ned med bare sånn tre om dagen, istedenfor å slutte brått helt med en gang..Egentlig bare fordi jeg har hørt man kan bli veldig dårlig om man slutter veldig brått, og er heller ikke så lett når kjæresten snuser som et heelvette :p Men frister ikke såå mye egentlig, så tror det skal gå fint :p takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg burde slutte. Husker mamma sa "det er så teit å starte å snuse i voksen alder". Hun vet ikke at jeg snuser. Og jeg snusa ikke før jeg ble 20. For å si det slik. Jeg er lettpåvirkelig..og så er det avslappendes. Nå er det blitt en vanesak å putte noe opp med en gang jeg ikke spiser eller trener. Haha! Men de selger sånn "sunn snus" her på et kjøpesenter, den er dyrere enn min egentlige snus..men man kan visstnok svelge den etter man er ferdig. Må være en grei erstatning i mellomtiden..

Problemet mitt, som fat-skinny-going fit nevner: jeg har en kjæreste som snuser så insane mye. Kanskje jeg skal prøve å få henne til å slutte også. Tror vi ville spart noen kroner:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen her som har sluttet å snuse, er det sånn man får mer matlyst å ofte ligger på seg, akkurat som med røyk? Begynte egentlig å snuse mens jeg slanket meg, for å putte noe annet i munnen enn snop, noe som egentlig var idiotisk, for nå er jeg avhengig, og vil slutte...Har egentlig ganske god selvdisiplin når det gjelder maten, men er litt redd for å få myye større matlyst :p

Har noen også merket at kondissen blir bedre når man slutter? har hørt snus gjør at blodårene trekker seg sammen og gjør kondissen dårligere, enda en grunn til å slutte, + det er dyrt, stygt og unødvendig..

Jeg har aldri snuset, men jeg slutta å røyke for snart 4 år siden :) Og merket lite til økt matlyst egentlig, men den lille svake abstinens følelsen kan forveksles med sult, og så lenge man vet det er det bare å la være å spise hele tiden ;) Spis de måltidene du skal ha, og om du absolutt må ha noe å putte i gapet, velg gullerøttere etc :)

Jeg leste boken "Endelig ikke røyker - for kvinner" av Allan Carr, og den hjalp vertfall meg. Den setter ting litt i perspektiv om man kan si det sånn:) Man tror det er så kjempe vanskelig å slutte fordi det er det alle sier, men det er jo egnetlig ikke det :) Jeg hadde storrøyka over halve livet mitt når jeg slutta, og det gikk latterlig lett! Nesten litt irriterende lett faktisk ;)

Lykke til med sluttingen :) Du klarer det om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å snuse for ca 1 og 1/2 år siden. Da jeg holdt på var det somregel når jeg kjedet meg at snuset mest. Slik som under forelesninger, mens jeg leste til eksamen, kjedet meg på jobb osv. I den første tiden etter at jeg sluttet gikk det myyyyyyye i tyggis, pastiller og cola zero. Rett og slett fordi jeg var vandt til å putte noe i munnen. Men etter noen måneder gikk det over.

Så for å svare på spørsmålet ditt: jeg fikk ikke noen økt matlyst, det var heller behovet for å ha noe i munnen som var det største problemet. Vanen. Men hvis du velger sukkerfri tyggis, pastiller og drikke så tror jeg det skal gå veldig bra! Også kan du som noen nevnte over her, begynne med nikotinfri snus.:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snus/røyk fører til oralavhengiget (Stygt ord, vet) og følelsen ved å ha noe i kjeften (huff) er beroligende. Når den daglige dosen med snus/røyk mangler så tyr folk til andre metoder for å tilfredstille sin oralavhengighet ved å spise.

Oralavhengighet er faktisk et legitimt ord men høres helt jævlig ut. Er mange av mine nærmeste og bekjente som røyker for å dempe matsuget. Så det ligger noe i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har sluttet i 4 måneder, og har ikke lagt på meg. Snuste 4-5 år før jeg bestemte meg for å slutte.

Suget kommer sånn av og til når jeg har sluttet i 4 måneder og. Men følelsen skal gå vekk etter 6 måneder har jeg hørt så 2 måneder til klarer jeg lett, også er det bare å forsette :)

Bruk heller pengene på trening eller noe annet viktig :) snus er bare tull, og bortkastet penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker uten snus her nå etter over 10 år med snus (1 boks om dagen de siste årene). Den første uka var ett helvete med abstinenser som svimmelhet,oppstykket nattesøvn,skjelvinger og konstant sug etter å putte noe i munnen. Er bedre nå men merker fortsatt det i enkelte situasjoner men da er det bare å ty til en tyggis til suget går over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...