Gå til innhold

Er det bedre å trene og spise usunt, enn å ikke trene i det hele tatt?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Jeg tolket det slik:

1 spise usunt OG trene

2 Spise sunt OG ikke trene

Det var jo snakk om venninnen som spiste usunt, om hvorvidt det var noe poeng for henne å trene. Hvis det var snakk om de to alternativene du nevner så ville jeg valgt nr 2, men alt kommer igjen an på hva man definerer som usunt og hva man definerer som trening. Jeg tror ikke trening i seg selv er nødvendig for å ha god helse, men det er helt klart viktig å være aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For helsen sin del er det viktigste en kan gjøre å trene eller være fysisk aktiv. Det er det flere forskningsrapporter som tilsier.

Men du har helt klart et poeng. Uten å justere på kostholdet vil hun høyst sannsynlig ikke nå målet sitt og vil hun da klare å motivere seg til å holde treningen i gang? Kanskje hun bør finne andre motivasjonsfaktorer for å trene for at hun skal fortsette med det om hun ikke er villig til å endre kostholdet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kaloribalansen er der kan hun spise både McDonalds og pizza og se smashing ut. Begrepene 'sunt' og 'usunt' er ikke så veldig dekkende.

What he said :)

Spiser en del "junk" i forhold til hva mange andre hær inne spiser, selv om jeg lager maten selv ender det ofte med alt for mye fett i panna osv :D

Men har veldig kontroll på energi inn vs energi ut(spiser jeg en burger + milkshake, så vet jeg at det er ca 1500kcal og spiser mindre senere kcal/mere protein senere) ..

Gi henne noen tips om hvor mange kcal div ting inneholder, hvor mye hun trenger, hvor mye trening forbrenner,osv

så kanskje hun kutter ned på noe :)

Dette er noe jeg kan leve med i lengre perioder uten å tenke at jeg går på en strik diett.

Ser kanskje ikke helt "smashing" ut men

post-2294-14440835631845_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, liten brannfakkel her...

Hva med å spise normalt, og trene...?:eek:

Lettere å gå videre, og utvikle seg/forandre seg, ut ifra en gylden middelvei, men hva vet vel jeg.....?

Disse crappy matvanene.. Hva og hvor mye? Hvor ille i forhold til hva? Er det snakk om hvor ille i forhold til det andre aldri spiser på lchf, eller mcD, Grandis og cola...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun hadde stabil vekt før, så vil hun faktisk gå ned ved og begynne og trene 4 gang i uka. Selv om hun beholder sine dårlige matvaner. Gitt at hun ikke nå propper innpå FLERE kcal nå enn før,- pga "god samvittighet".......For da var hun i energibalanse som det var før, økt treningsmengde = økt forbrukt = vektnedgang. SÅ enkelt er det.

Men om hun kan nå mål og "perfekt bikinkropp" på den måten, se det kan jeg ikke si noe om. Mannen min kan bare legge inn noen joggeturer spredt utover noen måneder, så får han synlig resultat, selv om han ikke gjør noe i matveien. Jeg kan legge om både kosthold og øke trening, men det blir ikke synlig før jeg endrer det MYE....Har også et par venninder som bare trenger sette inn et halvt gear ekstra i treninga, så ser man det etter et par måneder,- uten at de endrer kosthold....Men dette er nok unntak mer enn regel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne spise normalt, samtidig som jeg trener som f.eks. unne med stekt fiskepudding, hjemmelaga lasagne, ei skive kneip osv, en gang i blandt. Syns egentlig detta kostholdet hennes kan legges frem for videre, konstruktiv diskusjon i denne tråden, kanskje....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun hadde stabil vekt før, så vil hun faktisk gå ned ved og begynne og trene 4 gang i uka. Selv om hun beholder sine dårlige matvaner. Gitt at hun ikke nå propper innpå FLERE kcal nå enn før,- pga "god samvittighet".......For da var hun i energibalanse som det var før, økt treningsmengde = økt forbrukt = vektnedgang. SÅ enkelt er det.

Men om hun kan nå mål og "perfekt bikinkropp" på den måten, se det kan jeg ikke si noe om. Mannen min kan bare legge inn noen joggeturer spredt utover noen måneder, så får han synlig resultat, selv om han ikke gjør noe i matveien. Jeg kan legge om både kosthold og øke trening, men det blir ikke synlig før jeg endrer det MYE....Har også et par venninder som bare trenger sette inn et halvt gear ekstra i treninga, så ser man det etter et par måneder,- uten at de endrer kosthold....Men dette er nok unntak mer enn regel:)

Dette vil fungere for noen, men for de aller fleste vil økte treningsmengder også bety mer sult og dermed et høyere inntak. Spesielt om treningen består av lavintensitets kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil fungere for noen, men for de aller fleste vil økte treningsmengder også bety mer sult og dermed et høyere inntak. Spesielt om treningen består av lavintensitets kardio.

Jeg skrev "gitt at hun ikke propper innpå flere kcal".......Så jeg garderte meg mot den der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig en fordel, trener hun 4 timer i uka, så er det 4 timer mer hun ikke kan spise i ;)

Fra spøk til revolver; Noen knallresultater får hun kanskje ikke, men får hun et lite kaloriunderskudd så er det bedre enn å ikke få kaloriunderskudd. Alt er bedre enn ingenting og fysisk aktivitet er viktig og gir helsegevinst, spesielt hos oss som ikke er flink nok til å være i fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg vanskelig for å se hvilken helsemessig gevinst man får av det, bortsett fra at man kanskje bøter litt på sin dårlige samvittighet. Nå er jeg selvsagt ingen ekspert da :)

Nå holder jeg faktisk på å skrive en oppgave om trening og mental helse, og ut i fra de artiklene jeg har fått lest gjennom hittil er det lite tvil om at fysisk aktivitet (uansett form) har positiv effekt på vår mentale helse. Om det ikke er grunn nok til å trene, så vet ikke jeg. Det viktigste er jo først og fremst å komme i gang med treningen. Om man skal snu livet på hodet og gjøre alle endringene med en gang, er det mange som faller av. Hun har jo tatt et steg i riktig retning. Kanskje hun etterhvert blir mer motivert til å endre kostholdet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å støtte venninnen din istede for å lage en tråd om henne her inne -om et spm du helt sikkert vet svaret på selv- !!? Tipper at hun ikke syntes det er så stas.... Et sted må hun jo begynne - er ikke alle som klarer å totalforandre hele livsstilen sin på en dag.

AMEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å støtte venninnen din istede for å lage en tråd om henne her inne -om et spm du helt sikkert vet svaret på selv- !!? Tipper at hun ikke syntes det er så stas.... Et sted må hun jo begynne - er ikke alle som klarer å totalforandre hele livsstilen sin på en dag.

Tja, om du gidder å lese litt rundt så står det ganske så klart og tydelig at jeg synes det er kjempeflott at hun har begynt å trene, og jeg har flere ganger motivert henne til å komme seg på trening :) Som nevnt over håper jeg bare ikke hun mister motivasjonen dersom hun ikke når målene sine. Dessuten er dette ment som en generelt diskusjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du gidder å lese litt rundt så står det ganske så klart og tydelig at jeg synes det er kjempeflott at hun har begynt å trene, og jeg har flere ganger motivert henne til å komme seg på trening :) Som nevnt over håper jeg bare ikke hun mister motivasjonen dersom hun ikke når målene sine. Dessuten er dette ment som en generelt diskusjon også.

Det er nok en av grunnene til at mange gir opp trening og sunn livsstil etter kort tid. De føler de ofrer for mye (god mat og drikke) og det tar for mye tid (antall treningsøkter og varigeht på disse)i forhold til hva de forventer og få av resultat. For de aller færreste er det umulig og se ut som en fitnessutøver eller super modell (alt etter hva målet er) i løpet av få måneder..Og de aller færreste av oss aner hvor lite mat og mye trening som må til...Eller hvor mye, men RIKTIG mat (og hvor små mengder usunn mat som kan ødelegge) og mye trening som må til, for og oppnå det resultat man streber etter.

Tror om alle hadde begynt og trene og satte seg fysisk målbare mål utenom vekt og cm, før de satte igang. VIlle oplevd trenign mye mer motiverende. Om man setter seg mål og greie så og så mye i benkpress, løpe så og så langt på x antall minutt, osv,- så er dette enkle mål og nå, og man ser og KJENNER fremgangen så mye bedre enn og bruke den evinnelige vekta og målbåndet hele tida.

Så på en måte er det riktig for deg og "presse" forventingene til venninda di ned, slik at hun skjønner "Mer må til"....Men hva om du prøver og utfordre henne fysisk i tillegg? Du vet sikkert hvordan hun ligger an i den treningsform hun liker (løping, styrke eller sykkel osv)...Hva med og gi henne konkrete mål og nå,- og få fokuset hennes over på disse, fremfor at utseende skal endres så mye? SIden hun er utrent, hva med og doble vekter på noen øvelser, øke med 20 % på andre øvelser (om det er vekttrenign hun driver med) eller utfordre henne til og greie og løpe mila på under 50 min innen august om det er jogging hun driver med? Ser jo at mine venner som skal av med gravidekilo har lyktes dersom målet har vært marathon i løpet av et år etter, eller et sykkelritt som man vet krever en del, eller skiløp for den del...Mens de som har jobbet KUN med det mål og "komme seg tilbake til vekta de hadde) sjelden har lyktes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Helene er sammen med en 24/7 tviler jeg på at hun kan vite hva og hvor mye. Da vet hun bare hva venninnen forteller, og man har vel en tendens til å pynte på sannheten, overdrive eller underdrive fakta.

Som jeg har nevnt tidligere, så er det relativt hva enkelte anser for å være crap. Mange medlemmer her inne vil nok sett på kneip som crap, fiskeboller i hvit saus, h-melk, sviskeyoghurt, crüesli osv osv.. Alt er relativt.

Å bare si at venninda spiser crap er for enkelt. Ser ikke noe poeng i å gjøre jenta til syndebukk og matvrak uten at vi overhodet aner hva hun spiser.

Syns det er bra at hun trener, det er en utrolig bra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...