Jump to content
Tosh

Trenger hjelp til videre vektnedgang

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ei jente på 19 år, er 153cm høy og veier nå 52kg. I september hadde jeg bestemt meg at nå var det nok, og at jeg skulle begynne og trene igjen. Denne perioden veide jeg 64 kg. Jeg begynte å trene 4 dager i uka, og fram til begynnelsen av desember hadde jeg gått ned 12 kg totalt. I løpet av denne perioden var jeg på tredemølla i 20 min, og gjorde en del øvelser. Etter hvert ble det 30 min på mølla, begynte å trene vekter og fortsatte øvelser på slutten. I desember stoppet vekta, og siden den gang har vekta vært på 52kg, og vil ikke ned. Alt jeg vil nå er å gå ned de siste 7 kiloene, men ingenting funker!! Det er så sykt frustrerende, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å gå ned de siste kiloene.

Akkurat nå kjører jeg 4x4 minutters intervall og tabata 3-4 dager i uken. I tillegg løfter jeg tyngre vekter nå og gjør øvelser. En vanlig dag kan se slik ut;

frokosten varierer, men kan se lignende ut;

på en skoledag - 2 knekkebrød, 1 frukt og litt nøtter. Vann

i helgene/ fri - omelett, 1 brødskive eller knekkebrød, 2 frukt og litt nøtter. Bruker å drikke mye vann og grønn te

lunsj;

på skolen - 2 knekkebrød med kalkunpålegg, 3 frukt. Dette er fordelt utover dagen ( bruker å slutte halv 4, elr halv 3 på skolen)

i helgene/ fri - omelett, 1 brødskive/ knekkebrød, 2 frukt og litt nøtter

middag;

- kyllingfilet, brunris, masse grønnsaker. Bruker å spise kalkun og fisk noen dager også

kveldsmat;

- cottage cheese med skogsbær/jordbær osv, og 1 knekkebrød med kalkunpålegg

Drikker ca 4 liter vann per dag. Sånn, da tror jeg det meste er med! Håper noen gidder å hjelpe meg :) Hadde satt utrolig mye pris på det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Guest aaa

Hvor mye protein får du i deg? Skal du konkurrere i noe som gjør at du må kunne løpe langt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres kanskje litt dumt ut, men jeg vet faktisk ikke hvor mye protein jeg får i meg i løpet av en dag. Prøver å spise mye proteiner på dagligbasis. Nei, vil bare ned i vekt. Det er stort sett det som er målet mitt. Hater vektplatå!! :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa
Høres kanskje litt dumt ut, men jeg vet faktisk ikke hvor mye protein jeg får i meg i løpet av en dag. Prøver å spise mye proteiner på dagligbasis. Nei, vil bare ned i vekt. Det er stort sett det som er målet mitt. Hater vektplatå!! :p

Jeg kan fortelle deg hvorfor du er på et platå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortell i vei! :D

Har lest litt på noen nettsider hvor det stod blant annet man må øke kaloriinntaket, skifte ut treningsprogrammet osv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa

Tja...

1. Du vet ikke hvor mye du spiser

2. Da jeg spurte, så løp du ikke for å sjekke

3. Du trener for mye kardio og for lite vekter

4. Du spør om vekttap og ikke hvorfor du ikke får redusert fettprosenten din mer ;)

Det første du må gjøre er å finne ut hva du faktisk spiser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Tja...

1. Du vet ikke hvor mye du spiser

2. Da jeg spurte, så løp du ikke for å sjekke

3. Du trener for mye kardio og for lite vekter

4. Du spør om vekttap og ikke hvorfor du ikke får redusert fettprosenten din mer ;)

Det første du må gjøre er å finne ut hva du faktisk spiser.

Hm, burde jeg skrive ned hva jeg spiser i løpet av en dag, skrive ned hvor mange gram protein osv jeg får i meg?? Tror jeg trenger litt hjelp angående det. Har aldri gjort det før :b Hvor mye kardio og vekter burde jeg trene? Trener vekter i 20 min hver gang

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa
Hm, burde jeg skrive ned hva jeg spiser i løpet av en dag, skrive ned hvor mange gram protein osv jeg får i meg?? Tror jeg trenger litt hjelp angående det. Har aldri gjort det før :b Hvor mye kardio og vekter burde jeg trene? Trener vekter i 20 min hver gang

Legg inn på diett.no eller hva det nå heter, så får du en god oversikt. Deretter må du trappe ned litt på kardio. I tillegg må du få deg et skikkelig treningsprogram som går etter progresjon i vekt, ikke etter tid. 20 minutter med vekter er veldig lite, og at du refererer til det på tid tyder på at du ikke løfter tungt nok. Du kommer ikke til å bli stor og muskuløs, men du vil spare muskelmasse og få en mye penere og atletisk kropp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, tusen takk for tips! :) Skal se om jeg kan få hjelp med treningsprogram på treningssenteret ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei!

Jeg er ei jente på 19 år, er 153cm høy og veier nå 52kg. I september hadde jeg bestemt meg at nå var det nok, og at jeg skulle begynne og trene igjen. Denne perioden veide jeg 64 kg. Jeg begynte å trene 4 dager i uka, og fram til begynnelsen av desember hadde jeg gått ned 12 kg totalt. I løpet av denne perioden var jeg på tredemølla i 20 min, og gjorde en del øvelser. Etter hvert ble det 30 min på mølla, begynte å trene vekter og fortsatte øvelser på slutten. I desember stoppet vekta, og siden den gang har vekta vært på 52kg, og vil ikke ned. Alt jeg vil nå er å gå ned de siste 7 kiloene, men ingenting funker!! Det er så sykt frustrerende, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å gå ned de siste kiloene.

Akkurat nå kjører jeg 4x4 minutters intervall og tabata 3-4 dager i uken. I tillegg løfter jeg tyngre vekter nå og gjør øvelser. En vanlig dag kan se slik ut;

frokosten varierer, men kan se lignende ut;

på en skoledag - 2 knekkebrød, 1 frukt og litt nøtter. Vann

i helgene/ fri - omelett, 1 brødskive eller knekkebrød, 2 frukt og litt nøtter. Bruker å drikke mye vann og grønn te

lunsj;

på skolen - 2 knekkebrød med kalkunpålegg, 3 frukt. Dette er fordelt utover dagen ( bruker å slutte halv 4, elr halv 3 på skolen)

i helgene/ fri - omelett, 1 brødskive/ knekkebrød, 2 frukt og litt nøtter

middag;

- kyllingfilet, brunris, masse grønnsaker. Bruker å spise kalkun og fisk noen dager også

kveldsmat;

- cottage cheese med skogsbær/jordbær osv, og 1 knekkebrød med kalkunpålegg

Drikker ca 4 liter vann per dag. Sånn, da tror jeg det meste er med! Håper noen gidder å hjelpe meg :) Hadde satt utrolig mye pris på det :)

Er jeg den eneste som synes det høres ekstremt ut at du skal ned til 45 kg???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa
Er jeg den eneste som synes det høres ekstremt ut at du skal ned til 45 kg???

Det var litt av grunnen til at jeg ville fokusere på vekttrening også. Ikke direkte ille med tanke på høyden, men godt i grenseland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det var litt av grunnen til at jeg ville fokusere på vekttrening også. Ikke direkte ille med tanke på høyden, men godt i grenseland.

Hun er ganske lav ja men jeg synes fortsatt det høres ekstrem ut, muskler veier jo tross alt litt :mellow: Hun har kanskje ikke så mye fett igjen og så skal hun legge på seg muskler? Høres bra ut men det er vel vanskelig å ta av syv kg til hvis hun skal bygge muskler?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa
Hun er ganske lav ja men jeg synes fortsatt det høres ekstrem ut, muskler veier jo tross alt litt :mellow: Hun har kanskje ikke så mye fett igjen og så skal hun legge på seg muskler? Høres bra ut men det er vel vanskelig å ta av syv kg til hvis hun skal bygge muskler?

Det var også derfor jeg tok med at hun fokuserte for mye på vekt og ikke fettprosent. Det jeg er litt skuffet over er at hun ikke har spurt om hvor mye kalorier hun skulle spise eller hvor mye protein hun burde ta til seg, men om hun egentlig ikke er ute etter det er det litt vanskelig å gjøre annet enn å hinte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var også derfor jeg tok med at hun fokuserte for mye på vekt og ikke fettprosent. Det jeg er litt skuffet over er at hun ikke har spurt om hvor mye kalorier hun skulle spise eller hvor mye protein hun burde ta til seg, men om hun egentlig ikke er ute etter det er det litt vanskelig å gjøre annet enn å hinte :)

ja, det klart. Du har gode råd. Jeg bare håper hun vil se sunn og frisk ut og at målet ikke er å bli tynnest mulig. Var litt redd for at dette var et spørsmål om "hvordan kan jeg gå ned mest mulig på kortest mulig tid..." Det er utrolig viktig å spise godt men riktig og når hun ikke går ned mer med å spise det hun gjør er det kanskje fordi det ikke er så mye mer som skal bort med et 'normalt' kosthold...? litt klumsete skrevet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest aaa
ja, det klart. Du har gode råd. Jeg bare håper hun vil se sunn og frisk ut og at målet ikke er å bli tynnest mulig. Var litt redd for at dette var et spørsmål om "hvordan kan jeg gå ned mest mulig på kortest mulig tid..." Det er utrolig viktig å spise godt men riktig og når hun ikke går ned mer med å spise det hun gjør er det kanskje fordi det ikke er så mye mer som skal bort med et 'normalt' kosthold...? litt klumsete skrevet

Ja, jeg ser hva du sier og jeg er 100% enig. Dessverre er det en del ting man rett og slett ikke kan gjøre om den som spør ikke viser interessen. Som jeg poengterte over der jeg skrev punktlisten min, så er det en del ting som mangler. Nå får vi håpe at hun kommer i gang med et skikkelig vekttreningopplegg, men mer er det ikke å gjøre. Hadde det vært engasjement for det, så hadde jeg gladelig brukt timesvis på å hjelpe til. Jeg skriver med en jente for tiden som er klar over hva hun har gjort feil, men sliter med å gjøre det riktig på grunn av spiseforstyrrelser. Da er det gøy å jobbe med når vedkommende faktisk ønsker å bli bedre. Om ikke nytter det rett og slett ikke å prøve å dunke det inn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, jeg ser hva du sier og jeg er 100% enig. Dessverre er det en del ting man rett og slett ikke kan gjøre om den som spør ikke viser interessen. Som jeg poengterte over der jeg skrev punktlisten min, så er det en del ting som mangler. Nå får vi håpe at hun kommer i gang med et skikkelig vekttreningopplegg, men mer er det ikke å gjøre. Hadde det vært engasjement for det, så hadde jeg gladelig brukt timesvis på å hjelpe til. Jeg skriver med en jente for tiden som er klar over hva hun har gjort feil, men sliter med å gjøre det riktig på grunn av spiseforstyrrelser. Da er det gøy å jobbe med når vedkommende faktisk ønsker å bli bedre. Om ikke nytter det rett og slett ikke å prøve å dunke det inn :)

Veldig sant! Bra du prøver hvert fall:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leste at jeg skal ta 2-2,6 x kroppsvekt og da fant jeg ut at jeg burde ligge på 130 gr protein per dag. Angående det med kaloriintaket burde jeg være på 2094, hvertfall det som stod på diett.no, som du foreslo jeg skulle lage meg bruker på. Litt vanskelig å vite alt du skal endre på, spesielt når du har gått ned i vekt og laget program selv. Prøver mitt beste på å skjønne hvordan jeg skal bli kvitt vektplatået og komme i gang igjen, men det er desverre litt vanskelig. Setter utrolig mye pris på alt dere kommer med :) Målet er selvsagt å se sunn og frisk ut, og ikke på noen som helste måte sykelig tynn. Det er ikke noe jeg ønsker. Kom gjerne med flere forslag. Er fortsatt litt forvirret når det gjelder alt dette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil ikke ned så fort som mulig, men hadde vært supert å bli kvitt noen kilo før eller til sommeren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...