Gå til innhold

Bikini fitness vs bodyfitness!


bluenun

Anbefalte innlegg

Dette var ganske spennende lesing - har lurt på dette en stund selv :)

Favorittdama må være Courtney Prather tror jeg. Ble helt "betatt" etter å ha lest denne artikkelen: http://www.simplyshredded.com/rising-star-fitness-model-bikini-competitor-courtney-prather-talks-with-simplyshredded-com.html

Det bildet der vi ser henne bakfra i den gule bikinien er definisjon på ganske perfekt bikinikropp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at de fleste bikiniprogrammene som ligger ute bygger på 10-12 repetisjoner. Litt varierende med tanke på antall sett, men det er i alle fall det som slår meg som forskjellen på det de trener og det jeg trener. Jeg for min del trener mer bodyfitness-trening med maks 8 reps som bygger mer volum enn disse damene - men ser at jeg skal prøve å legge om når jeg er ferdig med neste 12ukersfase (som starter 26. mars). Evt. tror jeg at dette er en fin treningsmåte lagt inn mot sommerformen for den som ikke ønsker større volum :)

Øvelsene er dog stort sett det samme, det kan jo være greit å vite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke henger helt med på... Disse damene kjører nokså hard kardio flere ganger i uka + styrken..

Og her på FB er man veldig glad i å påpeke at hard kardio x antall ganger i uka, ikke er så nødvendig for å bli fit? Samtidig som man hører at man brenner mye muskler ved slik type kardio.. :meh: OG de spiser jo omtrent NADA:eek: hvordan får de til såpass med muskler , er det jeg egentlig lurer på?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må tenke på at enkelte av de programmene og diettene som skisseres er planlagt med tanke på å stille i en konkurranse. Hvordan de har lagt opp mat og trening i perioden før de kommer til det stadiet hvor de kan stille i er mest sannsynlig litt annerledes. Altså derfor skriver jeg at en kan tenke likt som en BF utøver før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg ikke henger helt med på... Disse damene kjører nokså hard kardio flere ganger i uka + styrken..

Og her på FB er man veldig glad i å påpeke at hard kardio x antall ganger i uka, ikke er så nødvendig for å bli fit? Samtidig som man hører at man brenner mye muskler ved slik type kardio.. :meh: OG de spiser jo omtrent NADA:eek: hvordan får de til såpass med muskler , er det jeg egentlig lurer på?:p

Du brenner nok ikke alt av muskler ved å kjøre kardio. Se på bilder av idrettsutøvere. Therese Johaug har mer enn nok ruter til tross for at hun kjører MASSE kondisjonstrening. Andre eksempler er Rachel nordtømme. Mange på forumet her, særlig gutta, driver med bodybuilding. For dem er kardio noe annet ja da de må ta vare på mest mulig muskler. Er jo så klart en fordel å ha bygget opp litt over snittet med muskler først uansett hva slags kropp man sikter til, men er det bikinifitness så er det nok neppe farlig å legge inn kardio som supplement til styrken. Flere av dem, feks Nicole Nagrani, har egentlig ikke så ekstreeemt mye muskler, heller en lav fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men..er det på liv og død ( i trenings sammenheng) nødvendig med såpass mye kardio av høy intensitet, om man skal kunne oppnå en sånn form? MÅ man rett og slett bite i det sure, og kjøre intervaller i 30 - 60 min 5 ganger i uka + styrke ( satt litt på spissen ) for å kunne oppnå dette? Drømmen min er en scene kropp i det store og hele, og det er greit å vite om man MÅ ting og tang eller om man KAN, hvis noen skjønner noe av dette:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre:D hvilken øvelser supersetter du? feks..:wub:

Det skal også sies at kostholdet har gjort største jobben - kjedelig å høre men så veldig veldig sant! :-)

Kjører supersett på alt jeg gjør :)

Eksempler fra mitt gamle oppsett, kjørte her to helkroppstreninger, tre ganger i uka. Altså Dag A og Dag B;

Dag A

Markløft / Ab wheer

Skulderpress / Pullups

Dips / Hip Thrust

Kickback eller sidehev

Dag B

Knebøy / Mageøvelse (enten slynge eller cable crunch)

Skråbenk / Roing

Chins / Beinpress (evt goblet squat)

Biceps curl / Scarecrow (strikkøvelse på bakside rygg)

Bare eksempler på øvelser som kan "pares". Vet det ligger en del teorier og fakta som man bør tenke på, men det finner man alt om på nettet om man leser seg litt opp. Man skal ikke bare "pare" øvelser uten videre, det vil eksempelvis være litt ubrukelig å ta markløft og hip thrust som supersett.

Nå kjører jeg noe ala en 2-splitt med annenhver dag bein og overkropp, synes det fungerer bedre. Men smaken er som baken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt cardio siden lenge før jul.... og min fett% har aldri vært lavere :)

Jeg kjører bare supersett, 4 styrkeøkter i uka.

Ja, men det er jo ikke dermed sagt at det er "bikinifitness" kroppen man får av det. Hele poenget er jo at man fortsatt skal se ganske soft ut og ikke nødvendigvis ha så veldig lav fettprosent. Hvis ikke du kjører noe særlig kardio men kun diett og styrke tror jeg faren er at du vil se med bodyfitness ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo ikke dermed sagt at det er "bikinifitness" kroppen man får av det. Hele poenget er jo at man fortsatt skal se ganske soft ut og ikke nødvendigvis ha så veldig lav fettprosent. Hvis ikke du kjører noe særlig kardio men kun diett og styrke tror jeg faren er at du vil se med bodyfitness ut..

Mulig det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var det mye svada.

Om man har to mål, som i bunn og grunn går ut på det samme, men det ene er dratt litt lenger: Hvorfor skal man gjøre noe ANNERLEDES for å nå målene, bortsett fra å se seg fornøyd litt tidligere?

For å gi en analogi: Om du skal kjøre mellom to punkter (utrent til bodyfitness), og stoppe et sted på veien (bikini), så er det lite fornuftig å kjøre en helt annen vei når det uansett er på den ruten du uansett skulle kjøre. Det blir fortsatt den korteste veien, også om du bare skal til stoppet underveis (bikini).

Logikken da er at man trener og dietterer som til bodyfitness, men man roer ned litt tidligere i progresjonskurven. Hvorfor man skulle trene på en helt annen måte kan jeg ikke se, da dette sannsynligvis ikke vil være like effektivt. Samtidig skal det sies at dette ikke tar hensyn til hva folk LIKER å gjøre - men her diskuteres det jo hvordan man kan nå målet med bikinifitness-kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Her var det mye svada.

Om man har to mål, som i bunn og grunn går ut på det samme, men det ene er dratt litt lenger: Hvorfor skal man gjøre noe ANNERLEDES for å nå målene, bortsett fra å se seg fornøyd litt tidligere?

For å gi en analogi: Om du skal kjøre mellom to punkter (utrent til bodyfitness), og stoppe et sted på veien (bikini), så er det lite fornuftig å kjøre en helt annen vei når det uansett er på den ruten du uansett skulle kjøre. Det blir fortsatt den korteste veien, også om du bare skal til stoppet underveis (bikini).

Logikken da er at man trener og dietterer som til bodyfitness, men man roer ned litt tidligere i progresjonskurven. Hvorfor man skulle trene på en helt annen måte kan jeg ikke se, da dette sannsynligvis ikke vil være like effektivt. Samtidig skal det sies at dette ikke tar hensyn til hva folk LIKER å gjøre - men her diskuteres det jo hvordan man kan nå målet med bikinifitness-kropp.

Jeg har jo spurt selve hovedkilder, Nathalia Melo, om hvordan hun trener. Og hun har sagt at hun trener annerledes gjennom å innføre plyometrics som en rutine og ta supersett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen av Australias beste bikini (ifbb) og fitness model (inba/wnbf) utøvere trener på gymmet jeg går på og de trener ikke noe anerledes enn figure jentene. I ifbb føderasjonen er det vel heller forskjellen på hva slags gear man tar som gjør at resultatet blir anerledes. I tillegg til at figure jentene har lavere fettprosent selvfølgelig. I inba fødersajonen er figure utøverne gjerne de som har trent i 10 år pluss og som har hatt tid til å bygge mye muskler uten doping. En figure kropp får man ikke på et år. Ikke naturlig ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Ut i fra det jeg kan se så er det "vanlig" trening ja. Glemte å si at en av Autralias ifbb figure pros også har trent der jeg trener og hun kjører mye kardio i tillegg hun også. SOm sagt så er det nok "det" som det ikke snakkes så mye om som utgjør mye av forskjellen. Selvfølgelig kan man oppnå begge typer kropp naturlig også, men som det sier over her så er bikini da en stopp på veien. Figure-kroppen tar det tid å få på naturlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Tar opp denne litt igjen...

Nå som vi har flere her, som faktisk har stilt i bikini... Noen som vi si hvordvidt de har trent særlig annerledes, enn til BF feks og hva? :)

Det ble ikke bestemt at det skulle være bikiniklasse før for noen måneder siden så vidt jeg vet, så de fleste har vel ikke trent spesifikt mot det før de begynte på diett sånn ca. I tillegg er det verdt å nevne at fysikkene i bikini er svært ulike, både med tanke på muskelmasse og fettprosent. Jeg tror ikke det er noe større forskjell enn at de som stiller i bikini har større fokus på rumpe og lår og at de ikke klarer/vil/har hatt nok tid til bli like store som jentene i BF. Noen av jentene som debuterte i BF kunne like så godt stilt i bikini mtp muskelmasse også, så det blir litt hipp som happ føler jeg. Generelt er ofte bikinijentene i utlandet litt mindre muskuløse i armer/bryst/skuldre og rygg, mens bena er ganske godt trent og fettprosenten noe høyere når de går på scenen. Det er jo en fysikk som er lettere oppnåelig og der du kanskje ikke behøver den samme rammen/genetiske forutsetninger (like brede skuldre blant annet) for å gjøre det ordentlig bra. Langt svar, men det er mine tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...