Gå til innhold

Hvordan kan JEG gå ned i vekt?


mimi

Anbefalte innlegg

Okei, skal ta å sjekke det ut! :)

Regner med det går an å endre klokken så den viser HR i %, er en helt ny polarklokke! Men når jeg har "aktiv pause" kan de vare så lenge som 2-3 minutter eller blir det for lenge? :)

Ja da funker det nok! Funker på min Polar iallefall. 3 minutter aktiv pause er helt topp. Jeg har vanligvis hatt 4 min pause, men begynt med 3 i det siste :) Har ikke prøvd 2 minutter, men vil tro det blir vanskelig å holde pulsen der den skal på alle fire arbeidsperiodene da.

*

Sjekket de linkene jeg skrev til deg i første innlegg, og der står det 3min på linken til TN og 3-4 min på fitnessbloggen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ihvertfall et kosthold jeg kunne klart meg på! Men lurer litt på ang. proteinpulver, har aldri prøvd det før! Hvilken type er det du bruker og blir man mett av det:)? Har du brukt denne type kosthold lenge og har du gått ned noe?

Veit du, det med proteinpulver kan jeg nesten ikke svare deg på, for jeg har ikke hatt råd til å kjøpe meg det enda!! :p så der har jeg lite erfaring...

Jeg går ikke veldig fort ned i vekt med dette kostholdet nei. men nå er ikke det noe hovedmål for meg heller egentlig. (men går sakte men sikkert ned altså.) Kjenner jeg har byttet ut en del fett med mer muskler, så jeg ser ikke så nøye på dette med vekta.

men med dette kostholdet kommer du til å ha kaloriunderskudd, så antar at du kommer til å gå ned i vekt hvis du trener i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flotte proteinkilder:

  • Egg
  • Fisk (tunfisk, laks, ørret, torsk)
  • Rent kjøtt (Storfe, svin ++ )
  • Kylling
  • Kalkun
  • Karbonadedeig
  • Kesam
  • Cottage cheese

Kjøtt i alle former som ikke er behandlet... nei mat for min del er f.eks. ferdig laget kjøttboller, kjøttkaker, fiskekaker... Alt av halvfabrikat som er "bare" å varme opp :)

Jeg planlegger gjerne dagen min på forhånd på www.diett.no slik at jeg vet hva jeg skal spise og dermed slipper jeg å stresse med tanken på mat, og dermed har jeg full kontroll.

Proteinpulver metter dårlig og er egentlig kun et tilskudd vist du ikke får i deg nok proteiner på en dag.

Kan nevne at jeg er 78kg og har en fettprosent på ca 12-13 og min basalforbrenning ligger på ca 1950kcal. Dette vil si at vist jeg ligger helt i ro en hel dag uten å gjørt noe vil jeg forbrenne dette. Men så må vi legge til all aktivitet, forbrenning i forbindelse med mat, trening... dvs at jeg gjerne har et kalori regnskap på ca 2900kcal om dagen. og jeg er student og sitter mye på rompa... Med å vise deg disse tallene ønsker jeg å fortelle at du må sette opp et slik "budsjett" for deg... Syns du det er vanskelig? spør noen du kjenner... spør noen her på forumet... vi er mange som gjerne dytter deg i rett retning :)

Noe av det første jeg vil tenke på for å øke kaloriforbrenningen er... vær bevist på å at du ikke skal sitte i sofaen... du skal være i aktivitet på en eller annen måte... med dette tenker jeg ikke ute å jogge eller noe slikt... rett å slett være bevist på å faktisk ikke bli sittestillende... Kan være så enkelt som å leke med hunden, finne på noe med venner... enkle små ting...

Ta noen beviste valg... Kan jeg gå på jobb? vips 250kcal sletta fra kontoen... kan jeg gå på butikken vips enda flere kalorier bort... kan jeg gå i det møte... JA JEG KAN!!! Noen ting krever litt tanke på forhånd... planlegging og struktur vinner du på!

Dette med å snu ting i livet er gjerne litt "vondt" man føler at man ikke gjør ting rett... man stoler ikke på seg selv... å man faller tilbake til gamle synder for man ikke ser resultater... hiv ut vekta... bruk målebånd!!!

Håper jeg hjalp deg litt på veien :)

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flotte proteinkilder:

  • Egg
  • Fisk (tunfisk, laks, ørret, torsk)
  • Rent kjøtt (Storfe, svin ++ )
  • Kylling
  • Kalkun
  • Karbonadedeig
  • Kesam
  • Cottage cheese

Kjøtt i alle former som ikke er behandlet... nei mat for min del er f.eks. ferdig laget kjøttboller, kjøttkaker, fiskekaker... Alt av halvfabrikat som er "bare" å varme opp :)

Jeg planlegger gjerne dagen min på forhånd på www.diett.no slik at jeg vet hva jeg skal spise og dermed slipper jeg å stresse med tanken på mat, og dermed har jeg full kontroll.

Proteinpulver metter dårlig og er egentlig kun et tilskudd vist du ikke får i deg nok proteiner på en dag.

Kan nevne at jeg er 78kg og har en fettprosent på ca 12-13 og min basalforbrenning ligger på ca 1950kcal. Dette vil si at vist jeg ligger helt i ro en hel dag uten å gjørt noe vil jeg forbrenne dette. Men så må vi legge til all aktivitet, forbrenning i forbindelse med mat, trening... dvs at jeg gjerne har et kalori regnskap på ca 2900kcal om dagen. og jeg er student og sitter mye på rompa... Med å vise deg disse tallene ønsker jeg å fortelle at du må sette opp et slik "budsjett" for deg... Syns du det er vanskelig? spør noen du kjenner... spør noen her på forumet... vi er mange som gjerne dytter deg i rett retning :)

Noe av det første jeg vil tenke på for å øke kaloriforbrenningen er... vær bevist på å at du ikke skal sitte i sofaen... du skal være i aktivitet på en eller annen måte... med dette tenker jeg ikke ute å jogge eller noe slikt... rett å slett være bevist på å faktisk ikke bli sittestillende... Kan være så enkelt som å leke med hunden, finne på noe med venner... enkle små ting...

Ta noen beviste valg... Kan jeg gå på jobb? vips 250kcal sletta fra kontoen... kan jeg gå på butikken vips enda flere kalorier bort... kan jeg gå i det møte... JA JEG KAN!!! Noen ting krever litt tanke på forhånd... planlegging og struktur vinner du på!

Dette med å snu ting i livet er gjerne litt "vondt" man føler at man ikke gjør ting rett... man stoler ikke på seg selv... å man faller tilbake til gamle synder for man ikke ser resultater... hiv ut vekta... bruk målebånd!!!

Håper jeg hjalp deg litt på veien :)

Lykke til :D

Takk :) Skjønner at jeg virkelig bør spise mer proteiner ihvertfall! Går i litt for mye karbohydrater, som sikkert ikke er det beste om jeg skal ned i vekt! Ser det er mange som spiser kjøtt/fisk/kylling til middag og lunch, vurderer å begynne med det og kutte ut knekkebrødene.. Er veldig usikker på hva jeg kan eller bør spise. Har jo hatt et "vanlig" kosthold eller hva jeg skal kalle det men ikke gått ned i vekt så regner med det er karbohydratene som gjør at jeg ikke går ned i vekt!?

Er student selv så vet det blir mye sitting, 15 av de kg som skal av har dessverre kommet fort i løpet av 1,5 år etter jeg flyttet for meg selv.. Men er i grunn ganske aktiv, går til å fra skolen samt til å fra trening og til butikken som også er et stykke fra her jeg bor.. Så føler ikke jeg bare sitter stille heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, det med proteinpulver kan jeg nesten ikke svare deg på, for jeg har ikke hatt råd til å kjøpe meg det enda!! :p så der har jeg lite erfaring...

Jeg går ikke veldig fort ned i vekt med dette kostholdet nei. men nå er ikke det noe hovedmål for meg heller egentlig. (men går sakte men sikkert ned altså.) Kjenner jeg har byttet ut en del fett med mer muskler, så jeg ser ikke så nøye på dette med vekta.

men med dette kostholdet kommer du til å ha kaloriunderskudd, så antar at du kommer til å gå ned i vekt hvis du trener i tillegg :)

Jeg skjønner! Målet mitt er i grunn kun å gå ned i vekt å bli mer fit så fort som mulig! Jeg skal alltid stresse med sånt, vet at jeg ikke bør det, men man vil jo gjerne det skal gå fort! Du må oppdatere om du får noe fremmgang:-) Virker jo som et fornuftig å sunt kosthold man kan leve med i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgene du gjør... tenk gjennom dem... dem må være realistiske... ikke noe quick fix for 2 mnder... og du må faktisk kunne gjennomføre dem uten at du skal føle at det er ork hver dag... psykisk helse er og viktig i dette...

Forslag til lunch

Halv boks kesam m/ funlight saft

Salat med egg

Skyr

Strimlet kylling og grønnsaker

tunfisk

Her er noen artikler som ikke er så dumme:

http://fitnessbloggen.no/gode-grunner-til-a-spise-egg/

http://fitnessbloggen.no/pristest-proteiner/

http://fitnessbloggen.no/kostholdet-viktigst-for-fettforbrenningen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Valgene du gjør... tenk gjennom dem... dem må være realistiske... ikke noe quick fix for 2 mnder... og du må faktisk kunne gjennomføre dem uten at du skal føle at det er ork hver dag... psykisk helse er og viktig i dette...

Forslag til lunch

Halv boks kesam m/ funlight saft

Salat med egg

Skyr

Strimlet kylling og grønnsaker

tunfisk

Her er noen artikler som ikke er så dumme:

http://fitnessbloggen.no/gode-grunner-til-a-spise-egg/

http://fitnessbloggen.no/pristest-proteiner/

http://fitnessbloggen.no/kostholdet-viktigst-for-fettforbrenningen/

Ja, jeg er vel litt lite realistisk, vil at det skal gå fort da jeg vet at jeg har klart å gå ned 10 kg på en måned før.. Men som sagt den psykiske helsen min er også viktig:-) Derfor jeg prøver å finne et balansert kosthold jeg kan leve med i lengden! Skal se på artiklene! Har foresten alltid tenkt at egg ikke er så bra i og med at det er mye kcal i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Torsk er meget populært for folk når de skal ned i vekt. Prøv hvertfall fisk til middag et par ganger i uken.

Spiser laks en gang i uken, men får vel spise torsk en dag i tilegg eller noe:-) Fisk er jo kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte knekkebrøda med en eggsalat er nok ikke dumt sånn kcal messig... du vil ha en høyere metthetsfølelse på egg enn knekkebrød.

Har et spm ang. kalorier. Hvor mange kalorier er det i en chips-pose? Der står det f,eks 500 kcal, 1 kcal = 1 kalori? Veldig forvirrende! :) Etter trening har jeg f.eks forbrent 500 kalorier, har jeg forbrent antall mengder kalorier som er i en chips-pose? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spm ang. kalorier. Hvor mange kalorier er det i en chips-pose? Der står det f,eks 500 kcal, 1 kcal = 1 kalori? Veldig forvirrende! :) Etter trening har jeg f.eks forbrent 500 kalorier, har jeg forbrent antall mengder kalorier som er i en chips-pose? :)

Stemmer 1 kcal = 1 kalori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv skal jeg prøve PSMF:) kan dette være noe for deg?

Lest mye om det og virkelig vurdert det! Men føler det kostholdet jeg har nå, er noe av det samme! Eneste store forskjellen er at jeg har havregrøt til frokost:-) Føler at jeg MÅ ha noe karbohydrater! Hvordan har du tenkt å legge opp kostholdet da og evt skal du ha oppkarbingsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest mye om det og virkelig vurdert det! Men føler det kostholdet jeg har nå, er noe av det samme! Eneste store forskjellen er at jeg har havregrøt til frokost:) Føler at jeg MÅ ha noe karbohydrater! Hvordan har du tenkt å legge opp kostholdet da og evt skal du ha oppkarbingsdag?

Et ekte PSMF skal være uten karbohydrater... så jeg vil anbefale at du følger programmet til punkt å prikke vist du ska følge dette... 2.5g x kroppsvekt med proteiner + olje med rikelig EPA anbefaler denne http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ekte PSMF skal være uten karbohydrater... så jeg vil anbefale at du følger programmet til punkt å prikke vist du ska følge dette... 2.5g x kroppsvekt med proteiner + olje med rikelig EPA anbefaler denne http://myrevolution.no/vital-arctic-oil-300ml

Skjønner at man skal følge det ordentlig ja:-) Så kan jo ikke si at jeg har et slikt kosthold.

Legger forresten ved dagens matinntak, ser det greit ut eller noe jeg bør endre på? Kommer til å spise ca det samme fremmover nå med en kosedag i uken. Vil det være mulig å gå ned i vekt ved det jeg spiser eller kan jeg komme til å stagnere? Spiser jo ikke så veldig mye, er litt sulten nå på kvelden kjenner jeg, men overlever. På kosedagen vil jeg spise litt ekstra mat i tillegg til litt goderi så da tar jeg jo litt igjen det underskuddet jeg har men skal ikke spise det opp. Har du noe peiling på hvor mye underskudd jeg bør ha totalt per uke? Skal prøve å trene mer enn 3 dager i uken også. I dag har jeg for eksempel trent intervaller 4x4 som jeg fikk anbefalt og trente styrke etter det. Intervallene varte i fire minutter det gjorde også den aktive pausen, men jeg må ha det slik til jeg har fått litt bedre kondisjon.

Frokost: Havregrøt med blåbær og sukrin

Lunch: 2 egg, en kokt skinke pålegg, 50 g kyllingkjøttdeig. agurk og paprika 3 SS med mager kesam blandet med gresk dressing pulver.

Middag: 190 g karbonadedeig, 200 g viltgrønnsaker, 1,5 dl sjysaus

Kvelds/snacks: 150 g cottage cheese, 1 ss mager kesam, sukrin og 70 g skogsbærblanding. En kiwi. Spist noe Lakerol også og drukket iste uten sukker.

Totalt: 1014 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjapp hode regning så skal du gå i ca 1000kcal om dagen i minus her... og det vil si 7000 i uken vist du holder 1000kcal om dagen... 7000kcal = ca 1kg men synes du spiser lite med 1000kcal om dagen... Jeg går utifra at du logger maten din slik at du er 100% sikker på kcal inntaket? Sånn kjapt ville jeg ligget på ca 2g proteiner pr kg kroppsvekt å justert inntaket til ca 1500kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kjapp hode regning så skal du gå i ca 1000kcal om dagen i minus her... og det vil si 7000 i uken vist du holder 1000kcal om dagen... 7000kcal = ca 1kg men synes du spiser lite med 1000kcal om dagen... Jeg går utifra at du logger maten din slik at du er 100% sikker på kcal inntaket? Sånn kjapt ville jeg ligget på ca 2g proteiner pr kg kroppsvekt å justert inntaket til ca 1500kcal.

Ja, er helt sikker på at jeg får med alt jeg spiser, logger det rett etter jeg har spist det! Er redd for å spise for mye, har jo ligget på 1500 kcal før uten å gå ned men da gikk det jo i mye karbohydrater. Kan jeg f. eks spise en ekstra bit fisk eller en ekstra kyllingfilet til middag for å få opp proteininntaket? Og spise en helt boks cottage cheese istedenfor en halv og et egg ekstra f. eks? Kommer nok til å spise en skyr eller noe i tillegg når jeg har skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...