Gå til innhold

Hvordan gå ned i fettprosent


Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg trener ikke noe særlig cardio, det er ikke nødvendig i det hele tatt. Det hender jeg tar en joggetur en gang i blant for moro skyld. Men prøver å styre unna det da det ødelegger for muskelveksten. Hovedsaklig da hvis jeg trener styrketrening på bein og jogger dagen etterpå, lite restitusjon for musklene.

Man gjør det jo veldig lett for seg selv hvis man har kontroll på kostholdet. Og det er virkelig ikke så farlig å ha store kaloriunderskudd til tider. Så lenge det store bildet er i orden. Man kan med fordel veksle på kaloriinntaket fra dag til dag, hvor en dag du har et underskudd og en annen dag hvor du har et lite overskudd.

Ja, jeg er ikke akkurat en storkjører av kardio jeg heller. Mine 2 økter med gåturer i uken og 1 økt med gerilja kardio (tar meg 5 min) kan vel så vidt klassifiseres som kardio. Der tror jeg det har blitt noen misforståelser hvor vi egentlig har snakket om samme ting, men uttalt oss forskjellig.

Og jeg er mere obs på kostholdet. Men nå prøver vi å hjelpe en jente som ikke har noe særlig kunnskap, som per dags dato spiser mye raske karbohydrater og trener zumba og ellipsemaskin i håp om å få ned fett%. Derfor jeg mente at mine tips var bedre da de faktisk er mulige for henne å gjennomføre og VIL gi resultater. Det er jo mye vanskeligere for en person som er nybegynner å sitte på en ekstremdiett. Om hun ikke skal miste muskler også, så handler det veldig mye om å spise riktig. Og hvor mye kontroll har hun på RIKTIG kost? Ikke så mye som dere regner jeg med. Derfor mener JEG det er idioti å gi slike råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev jo bare det du skrev? Personlig kjører jeg ikke noe som helst nå, men har en livsstil som er generelt over snittet sunn. Rett og slett fordi jeg er der jeg vil være og ikke har noe behov for ekstremdietter.:)

Nei, du skrev ikke det jeg skrev. For å bruke eksempelet ditt om 400kcal ville det kunne fungert på en person med 35-40kg kroppsvekt, og den personen skulle ikke vært på diett. Derfor viser du manglende evne til både å resonnere, diskutere og lese deg opp på ny kunnskap.

Jeg trener ikke noe særlig cardio, det er ikke nødvendig i det hele tatt. Det hender jeg tar en joggetur en gang i blant for moro skyld. Men prøver å styre unna det da det ødelegger for muskelveksten. Hovedsaklig da hvis jeg trener styrketrening på bein og jogger dagen etterpå, lite restitusjon for musklene.

Man gjør det jo veldig lett for seg selv hvis man har kontroll på kostholdet. Og det er virkelig ikke så farlig å ha store kaloriunderskudd til tider. Så lenge det store bildet er i orden. Man kan med fordel veksle på kaloriinntaket fra dag til dag, hvor en dag du har et underskudd og en annen dag hvor du har et lite overskudd.

Helt enig! Selv kjører jeg nå syklisk fordi jeg rett og slett ikke føler at jeg "har nok" til å bare leve av fettet på kroppen. Ser ut til at det fremdeles fungerer ganske bra for min del. Kardio for meg er tur med hunden, men holdes relativt lavt (20-30 minutter rask gange 1-2 ganger om dagen). Det bør være nok til å holde det kardiovaskulære systemet i orden, samtidig som det ikke stresser kroppen for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skrev ikke det jeg skrev. For å bruke eksempelet ditt om 400kcal ville det kunne fungert på en person med 35-40kg kroppsvekt, og den personen skulle ikke vært på diett. Derfor viser du manglende evne til både å resonnere, diskutere og lese deg opp på ny kunnskap.

Helt enig! Selv kjører jeg nå syklisk fordi jeg rett og slett ikke føler at jeg "har nok" til å bare leve av fettet på kroppen. Ser ut til at det fremdeles fungerer ganske bra for min del. Kardio for meg er tur med hunden, men holdes relativt lavt (20-30 minutter rask gange 1-2 ganger om dagen). Det bør være nok til å holde det kardiovaskulære systemet i orden, samtidig som det ikke stresser kroppen for mye.

Jeg skrev 900 kcal i tips 2 takk, og det var nettopp det du skrev.

Hmmm... så du kjører plutselig kardio du også ja? Trodde du påstod at det ikke trengtes, men 2 ganger om dagen rask gange kan være nok til at det er det som får fettprosenten din ned. Jeg kjører ikke akkurat noe mer kardio enn det selv. Snakket aldri om å løpe 1 time på mølla liksom, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... så du kjører plutselig kardio du også ja? Trodde du påstod at det ikke trengtes, men 2 ganger om dagen rask gange kan være nok til at det er det som får fettprosenten din ned. Jeg kjører ikke akkurat noe mer kardio enn det selv. Snakket aldri om å løpe 1 time på mølla liksom, hehe

Det kalles "å ha hund". I tillegg bør man være i bevegelse for hjertets skyld. Det kan uansett ikke sammenlignes med løping eller intervaller med tanke på belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles "å ha hund". I tillegg bør man være i bevegelse for hjertets skyld. Det kan uansett ikke sammenlignes med løping eller intervaller med tanke på belastning.

De intervallene jeg snakket om er 20 sek løping og 10 sek pause, 8 ganger. Det tar 4 minutter totalt. Hvilken belastning snakker vi om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De intervallene jeg snakket om er 20 sek løping og 10 sek pause, 8 ganger. Det tar 4 minutter totalt. Hvilken belastning snakker vi om?

Forskjellen er at du trener intervaller for å gå ned i vekt/fettprosent. Jeg går med hunden for å slippe å gjøre rent hjemme og fordi jeg koser meg. Det er ingen ting i mitt kosthold som er satt opp for at jeg skal måtte forbrenne noe fra trening, men de turene er nok det som gjør at jeg går fortere ned enn jeg ønsker.

Men ta nå for guds skyld en titt på Martin Berkhan og kom tilbake og fortell meg hvorfor man på død og liv skal anbefale kardio til folk som vil ned i fettprosent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at du trener intervaller for å gå ned i vekt/fettprosent. Jeg går med hunden for å slippe å gjøre rent hjemme og fordi jeg koser meg. Det er ingen ting i mitt kosthold som er satt opp for at jeg skal måtte forbrenne noe fra trening, men de turene er nok det som gjør at jeg går fortere ned enn jeg ønsker.

Men ta nå for guds skyld en titt på Martin Berkhan og kom tilbake og fortell meg hvorfor man på død og liv skal anbefale kardio til folk som vil ned i fettprosent...

Slapp av. Jeg har ikke sagt noe på død og liv. Men i stedet for at hun skal måtte kutte veldig på kostholdet synes jeg personlig at det er bedre å putte på noen korte kardio økter. Ikke bare er det bra for hjertet, men da slipper hun å sitte på diett.

Og det er forskjell på gutter og jenter vet du. Vi skal faktisk ha en del fett på kroppen, i motsetning til dere, det er tyngre for oss å gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: styrke

Tirsdag: styrke

Onsdag: Gå 1 time i rolig tempo

Torsdag: styrke

Fredag: styrke

Lørdag og søndag: Gå 1 time i rolig tempo

...men det viktigste er kostholdet, og å klare å holde seg unna all den aerobicsen ;)

Shit? Har DU virkelig anbefalt å gå 1 hel time i rolig tempo? Hva skjer med å være imot kardio???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si det er idioti, PSMF blant annet fungerer utmerket, spørsmålet blir jo da heller om trådstarter er i stand til å gjennomføre noe slikt uten å bli demotivert av de "negative effektene" ved lavt karbohydrat-inntak. Men det kan også være at trådstarter er meget motivert til å gjennomføre en slik "ekstremdiett" og det kan da være at hun får veldig fin fremgang med det. Det er tross alt kun en metode og jeg er ganske sikker på at Little Engine kommer med slike råd for å være slem eller noe sånt, tvert imot!

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg nok rådført meg med noen som virkelig kan noe enn å bare lese våre uprofesjonelle svar på en tråd, særlig viktig er det om hun vil sitte på ekstremdiett. Da bør hun egentlig få et skreddersydd opplegg av en ernæringsfysiolog (ferdig utdannet med 5 år!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg nok rådført meg med noen som virkelig kan noe enn å bare lese våre uprofesjonelle svar på en tråd, særlig viktig er det om hun vil sitte på ekstremdiett. Da bør hun egentlig få et skreddersydd opplegg av en ernæringsfysiolog (ferdig utdannet med 5 år!).

Men det er umulig å diskutere sånne ting uansett. Her om dagen hadde jeg krangel med en kompis som mente at langdistanse var det beste for fettforbrenning og at det ikke gav muskeltap. Alle har en mening om alt, men ingen er kvalifiserte nok til å uttale seg. Derfor blir det alltid krangel på sånne forumer om hva som er riktig og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit? Har DU virkelig anbefalt å gå 1 hel time i rolig tempo? Hva skjer med å være imot kardio???

Hva i all verden snakker du om? Jeg er da vitterlig ikke mot å være i bevegelse for hjertets skyld...Du *ER* i vranglås, du...

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg nok rådført meg med noen som virkelig kan noe enn å bare lese våre uprofesjonelle svar på en tråd, særlig viktig er det om hun vil sitte på ekstremdiett. Da bør hun egentlig få et skreddersydd opplegg av en ernæringsfysiolog (ferdig utdannet med 5 år!).

Så Lyle McDonald, Børge Fagerli og Martin Berkhan er fremdeles ikke flinke nok for deg? Mener du virkelig at alle er så vidt forskjellige at de trenger en egen plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden snakker du om? Jeg er da vitterlig ikke mot å være i bevegelse for hjertets skyld...Du *ER* i vranglås, du...

Så Lyle McDonald, Børge Fagerli og Martin Berkhan er fremdeles ikke flinke nok for deg? Mener du virkelig at alle er så vidt forskjellige at de trenger en egen plan?

Ja, jeg mener at alt er individuelt ja. Nå snakker vi også forskjell mellom jenter og gutter. Hvorvidt gutta du nevner satt på ekstremdietter uten kardio vet ikke jeg noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg nok rådført meg med noen som virkelig kan noe enn å bare lese våre uprofesjonelle svar på en tråd, særlig viktig er det om hun vil sitte på ekstremdiett. Da bør hun egentlig få et skreddersydd opplegg av en ernæringsfysiolog (ferdig utdannet med 5 år!).

Hvorfor gir du råd når du mener trådstarter ikke bør følge de? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden snakker du om? Jeg er da vitterlig ikke mot å være i bevegelse for hjertets skyld...Du *ER* i vranglås, du...

Så Lyle McDonald, Børge Fagerli og Martin Berkhan er fremdeles ikke flinke nok for deg? Mener du virkelig at alle er så vidt forskjellige at de trenger en egen plan?

Apropos din kjære Børge Fagerli. Les denne du.;) Her skriver han om FORSKJELL mellom menn og kvinner:

http://www.kropp24.no/artikler/515-kvinner-og-diett--hvorfor-sliter-de-mer-enn-menn.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir du råd når du mener trådstarter ikke bør følge de? :p

Jeg gav råd fordi jeg tror at det vil passe trådstarter da jeg selv er jente og har testet ut rådet jeg har gjort. I ettertid har det komme mange forskjellige råd som det kan være vanskelig for trådstarter å finne ut av - hvilke skal hun følge? Derfor mener jeg at i stedet for å være forvirret pga vi skriver helt forskjellige ting, så bør hun gå til noen som kan det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden snakker du om? Jeg er da vitterlig ikke mot å være i bevegelse for hjertets skyld...Du *ER* i vranglås, du...

Så Lyle McDonald, Børge Fagerli og Martin Berkhan er fremdeles ikke flinke nok for deg? Mener du virkelig at alle er så vidt forskjellige at de trenger en egen plan?

Skrevet av Børge Fagerli:

"

Et høyere aktivitetsnivå og kardio har derfor vært oppskriften for kvinner, både for å skape et høyt nok kaloriunderskudd (i stedet for å spise minimalt med kalorier) og for å øke blodsirkulasjonen sånn at problemet med alfa/beta-reseptorsammensetningen nevnt tidligere kan omgås."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav råd fordi jeg tror at det vil passe trådstarter da jeg selv er jente og har testet ut rådet jeg har gjort. I ettertid har det komme mange forskjellige råd som det kan være vanskelig for trådstarter å finne ut av - hvilke skal hun følge? Derfor mener jeg at i stedet for å være forvirret pga vi skriver helt forskjellige ting, så bør hun gå til noen som kan det!

Mange forskjellige råd vil det komme fordi, som jeg skrev, det er mange veier til Rom (som igjen betyr at det finnes mange måter å komme frem til ett og samme resultat på) mestsannsynlig vil ikke trådstarter få noen fasit før hun faktisk prøver litt av de forskjellige rådene som er gitt her. Hva som er BEST er hva trådstarter faktisk klarer å leve med ( i lenger eller kortere perioder) og gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige råd vil det komme fordi, som jeg skrev, det er mange veier til Rom (som igjen betyr at det finnes mange måter å komme frem til ett og samme resultat på) mestsannsynlig vil ikke trådstarter få noen fasit før hun faktisk prøver litt av de forskjellige rådene som er gitt her. Hva som er BEST er hva trådstarter faktisk klarer å leve med ( i lenger eller kortere perioder) og gjennomføre.

Ja, enig. Vi kan vel strengt tatt være enige om enkelte ting:

- proteinrik kost og reduksjon av karbohydrater

- prioritering av styrketrening

- enten kardio eller kaloriunderskudd ELLER begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også tenke på at når du tar styrken etter kardio så begynner det å bli en stund siden kroppen har fått næring. For å gjennomføre en SKIKKELIG styrkeøkt, så bør man spise ca 1 time før. For kardioens del bør det faktisk gå noe lengre tid etter maten. Ikke alle klarer å gi alt i styrketreningen etter kardio heller, og du kjører ikke halvveis styrke håper jeg?

Ja, om man på død og liv skal kjøre både styrke og kardio i samme økt bør man i de fleste tilfeller begynne med styrke, men det avhenger litt av målsetning og det kan av og til være nødvendig å prioritere annerledes. Men, og det er et stort men, du vil ikke få noen ekstra effekt av å kjøre kardio etter en styrkeøkt eller på tom mage kontra det å kjøre den på et annet tidspunkt på dagen.

Nå snakker du jo om noe helt annet. Ikke alt går på hva du forbrenner der og da vet du!

Jeg snakker om argumentasjonen for å trene kardio på bestemte tidspunkt for å få en ekstra effekt. Sånn som du selv skrev: Kort sagt: DU BRENNER MER FETT VED Å TA KARDIOEN ETTER STYRKEN.

Det vet jeg og det er jeg enig i. Personlig har jeg ikke så ekstremt mye fettlagre at jeg kan gå i lengre tid på 900 kcal og som tidligere offer for spiseforstyrrelse så er jeg STERKT imot å råde jenter å gjøre det.

Hvor store dine personlige fettlagre er bør ikke spille inn på hva man kan og ikke kan anbefale til trådstarter. Du må skille mellom sak og følelser.

Jeg vet veldig gått at forbrenningen går ned kjære deg. Jeg har lidd av anoreksia, du kan jo gjerne google hva det er. Og da lå jeg på under baselforbenningen hver dag over lengre tid. Ja, det resulterte i kraftig nedgang i vekt. Nei, det resulterte ikke i nedgang i fettprosenten min. Og ja, baselforbrenningen min sank. Den stopper ikke opp, men fra å være på opp mot 1400 kcal dagen sank den til 1250 kcal. Det tok meg år å trene og spise meg opp igjen før forbrenningen gikk tilbake til sitt gamle jeg. Så ikke kom og fortell meg at den ikke stopper opp.

  1. Hvem er du til å komme her med "kjære deg"? Sånne hersketeknikker kan du bare la ligge...
  2. Etter en foreløpig 3-årig utdanning har jeg ganske god innblikk i hva anoreksi er, så har ingen behov for å google det.
  3. At fettprosenten din ikke gikk ned når du gikk kraftig ned i vekt skyldes hovedsakelig muskeltap. Nå vet jeg ikke hvordan du trente på denne tiden, men både manglende styrketrening og lavt proteininntak kan bidra til muskeltap, så det handler ikke bare om vekttapet i seg selv.
  4. Jeg trenger ikke å fortelle deg noe som helst, men forbrenningen din stopper ikke opp, den reduseres av mange naturlige grunner. Lavt matinntak gjøre sitt, mindre kroppsmasse vil gjøre sitt, lavere kroppstemperatur vil gjøre sitt. Om du velger å tro at forbrenningen stopper opp, eller at kroppen går i "sparebluss", så må du gjerne fortsette med det, men det stemmer ikke.

Fordi kroppen forbrenner ikke bare fett gjennom kardio økten, men også i timene etter. Det var det jeg mente med å få fart på fettforbrenningen. Sånn sett er gerilja kardio feks genialt.

Enig, etterforbrenningen er økt. Men, hvordan trening bidrar til vektnedgang/fettnedgang er ikke gjennom forbrenning av kalorier. Endringene som skjer i kroppen er mye viktigere. Økt oksygenopptak, økt kapillarisering av kroppsvev og økt mengde mitokondrier legger til rette for en mer effektiv fettforbrenning. Trening vil også virke muskelbesparende, slik at en større del av vekttapet er fett og fettprosenten går ned.

Hvordan forklarer du meg deres egen artikkel hvor det svart på hvitt sies at fettprosenten gikk mere ned hos dem som trente kardio enn hos dem som var på ekstremdiett? Ja, sistnevnte gikk mere ned i vekt, men det virker som om du ikke helt har forstått forskjellen mellom nedgang i fett og nedgang i vekt. Det er jo førstnevnte vi snakker om her! Trener du selv egentlig?

Det som står svart på hvitt i den artikkelen er at de ikke målte fettapet. Ingen av gruppene gikk på ekstremdiett, og vekttapet var identisk for gruppene. Du burde kanskje lese den en gang til?

Jeg har aldri sagt meg uenig i at trening vil bidra til at en større andel av vekttapet vil være i form av fett.

Og ja, jeg trener selv bortimot hver dag, både styrke og kardio. Driver aktivt idrett på relativt høyt nivå...

Tips2: Spis 900 kcal dagen. Dette tilsvarer feks et måltid med havregryn, 1 glass melk og et måltid med 400 g karbonadedeig. Da kan du tydeligvis la vær å trene noe som helt kardio - dvs glemme ellipsemaskin, zumba, gåturer og løping.

Hvorfor fortsetter du å kommentere på PSMF når du åpenbart ikke vet hva det går i?

Hadde jeg vært trådstarter ville jeg nok rådført meg med noen som virkelig kan noe enn å bare lese våre uprofesjonelle svar på en tråd, særlig viktig er det om hun vil sitte på ekstremdiett. Da bør hun egentlig få et skreddersydd opplegg av en ernæringsfysiolog (ferdig utdannet med 5 år!).

Noen av oss er over halvveis i akkurat den utdanningen du snakker om her. En ernæringsfysiolog kan forøvrig være så mangt, og det er ingen krav til utdanning for å kalle seg dette. En klinisk ernæringsfysiolog derimot, må ha en master i klinisk ernæring (det jeg kommer til å ha når jeg er ferdig). Uansett ser jeg ikke behov for at trådstarter skal kontakte en KEF, da hun ikke på noen måte er syk eller har spesielle behov. I alle tilfeller er det rimelig hyklersk av deg å gi råd selv når du mener at bare en KEF er godt nok for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle hjelpe en jente her og hva skjer? Dere har skremt henne bort..:p

Hadde jeg spurt om hjelp her, hadde jeg bare blitt ENDA mer forvirra av alt dette..

Bluenun? Hva med å bare innrømme , at du egentlig vil frem til det samme som disse andre her?

Enkelte har ISSUES når det kommer til å innse sine egne feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...