Gå til innhold

Slutter å vokse av styrketrening??


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Mener jeg leste et sted (kanskje her?) nå nylig at hvis man er ung, og skal bygge, eller trene hard styrke, vil man slutte å vokse i høyden. Altså, bli litt lavere enn man egentlig skulle blitt. Snakk om 5-10 cm.

Begrunnelsen var vel noe sånt som at kroppen bruker all ekstra energien på å fylle musklene, og ikke til skjelettet ol.

barn%20voksen.jpg

Er det sant?

Og forresten: for å vokse (i høyden), må man ha energioverskudd da? Vet man har det ved vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Blei heller ikke noe kortere av å begynne å trene tidlig, trente tungt mark og bein før jeg blei 16. Og var alltid den høyeste i gjengen, helt til de andre tok meg igjen i 17års alderen ish.

168timer i ei uke..la oss si du trente 8 av de timene da. Da har du jo 160 timer å vokse og hvile på. Har ekstremt lite troa på at vektløfting hemmer vekst av høyde. Da må man skade seg på en eller annen måte. Virker helt ulogisk for meg når man er den hormonbomba i den alderen man vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå tankengangen at hvis man trener mye styrke så bruker kroppen all sin energi på musklene og ikke voksingen, men det er en overfladisk og dårlig gjennomtenkt kommentar/påstand. Hvis man går dypt inne på det biologiske så henger det litt annerledes.

Var vel også påstander at drakk man mye kaffe som liten så sluttet man å vokse også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er genene dine som bestemmer hvor høy du blir, ikke om du trener. Det er ingenting som kan stoppe deg i å bli så høy som oppskriften i genene dine sier du skal bli. Sterk matmangel/vitamin og mineral mangel over lang tid og kunstig stopping av vekst vil påvirke det i noen grad, men ikke trening. Dette temaet er blitt tatt opp et par ganger på skolen min og samme konklusjon blir gitt hver gang, jeg studerer medisin.

Jeg sluttet å vokse når jeg var 13 år, mens broren min er 19 og fortsatt vokser. Alikevell er jeg høyest. Folk er forskjellige! Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er genene dine som bestemmer hvor høy du blir

Ja, enig. Ihvertfall ganske. Broren min (yngre), er litt lav av vekst, og har derfor vært inne på diverse testinger osv. Der sa de at i tillegg til gener, så spiller søvn og mat inn. OG variasjoner i genene.

Bevis: De som er adoptert fra "lave" land i Asia (eks. Kina, Thailand osv), og vokser opp i Norge, blir ofte helt vanlig høye, dvs godt over gjennomsnittlig for sitt land.

Så mener jeg det skulle ha noe å si om mor fikk i seg nok - og ikke stressa for mye - under graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 0 dokumentasjon på at dette kan skje. Tunge vekter vil ikke forhindre veksten din, men kan jo selvfølgelig gi skader på ledd og lignende hvis det ikke blir gjort på riktig måte. Veksten kan hemmes ved at vekstskivene (husker ikke navnet) blir skadet ved feks et brudd, noe som er enormt lite sannsynlig ved styrketrening.

Spør han kiropraktoren om han har noe dokumentasjon på dette, da jeg misstenker han har gått i fellen ved å tro på en myte som ikke er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...