Gå til innhold

Jeg har lyst å begynne med styrkeløft - hva gjør jeg? (guide)


Pinglo

Anbefalte innlegg

Siden det er ganske mange som er nysgjerrige på styrkeløft, tenkte jeg at jeg skulle samle sammen litt relevant informasjon om idretten, og det å melde seg inn i en klubb :)

Her kan du også lese den offisielle informasjonen til Norges Styrkeløftforbund

http://styrkeloft.no/component/content/article/38-statiske-sider/1959-hva-er-styrkeloft

Hvor er min nærmeste styrkeløftklubb?

På hjemmesidene til norges styrkeløftforbund (NSF) finner man en oversikt over alle de godkjente styrkeløftklubbene i Norge.

http://resultater.styrkeloft.no/klubber_kart.php

Her kan du søke på nærmeste klubb.

Hvordan melder jeg meg inn i klubben?

Det er ganske vanlig at man kommer på besøk i klubben og hilser på og ser på lokalene osv. før man melder seg inn, ta gjerne kontakt med klubben, kontaktinformasjon finner dere på den samme siden som jeg linket til over. Da kan man også forsikre seg om at det er folk på trening når man kommer, slik at man kan hilse på, og få svar på ev. spørsmål, osv.

Når man melder seg inn i en klubb, signerer man en antidopingkontrakt. Antidoping Norge kommer med ujevne mellomrom på besøk i klubbene, og tar dopingtester, i tillegg til at man kan bli testet på konkurranser. Denne kontrakten er det også viktig å signere dersom man skal konkurrere aktivt (løse lisens), og er en viktig del av det forebyggende antidopingarbeidet som foregår i styrkeløftklubbene :)

Må jeg være sterk før jeg begynner i en styrkeløftklubb?

En del kvier seg for å melde seg inn i en styrkeløftklubb, ford de ikke føler de er sterke nok. Da er det viktig å huske på at den kanskje aller beste kompetansen for å bli sterkere, er i nettopp styrkeløftklubbene. På akkurat samme måte som at man ikke venter med å gå på en musikkskole før man allerede kan spille instrumentet, eller lærer seg å danse på tåspissko før man tør å gå på ballettimer, er det helt ok å være nybegynner, også i styrkeløft.

Veldig mange kaster bort verdifull tid med å skulle "trene seg opp" før de tør å melde seg inn. Hopp i det! :)

Hva består en konkurranse av?

Innenfor styrkeløftforbundet har man to konkurransegrener, nemlig benkpress enkeltløft, og styrkeløft. Konkurrerer man i styrkeløft konkurrerer man i øvelsene knebøy, benkpress og markløft, og i en benkpresskonkurranse konkurrerer man i ... benkpress ;)

En konkurranse består av at man har tre forsøk per øvelse, der høyeste godkjente resultat teller. Hvert løft må godkjennes av minst to av tre dommere for å telle. I benkpress teller det høyeste gjeldende forsøket som konkurransegrunnlaget. Har man i styrkeløft minst et godkjent løft fra hver øvelse, får man et sammenlagtresultat, som er grunnlaget for plasseringen. Man konkurrerer i ulike vektklasser, og ulike alderskategorier.

Jeg har lyst til å konkurrere, er det noen minimumskrav for å delta?

For å delta på alle andre åpne stevner enn NM i Norge, er det følgende kriterier som gjelder:

  • Du må ha signert antidopingkontrakt og løst lisens
  • Du må ha godkjent utstyr til å løfte i

En oversikt over de approberte stevnene i Norge finner dere her:

http://resultater.styrkeloft.no/terminliste.php

Så er det bare å delta!

Hva er godkjent løfteutstyr?

Når du skal delta på et stevne, er det følgende utstyr du MÅ ha:

T-skjorte

Løftesinglet

Sokker som dekker leggene (til markløft)

Treningssko

Man skal også konkurrere i løftesinglet og t-skjorte dersom man bare skal konkurrere i benkpress. I tillegg kan man bruke styrkeløftbelte, håndleddsstøtter og knevarmere. Hvis du skal bruke knevarmere på stevnet må de være av merket Rehband, Titan eller Metal. Man kan i tillegg bruke knebøydrakt, knebind, benkpresskjorte og markløftdrakt, dersom man ønsker å løfte med utstyr.

Hvordan kvalifiserer jeg meg til NM?

For å kvalifisere deg til NM, må du har løftet like mye eller mer enn kvalifiseringskravet i din alders- og vektklasse. En oversikt over disse kravene finner du her:

http://styrkeloft.no/kvalifiseringskrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Ukjent666

Bra tråd gitt! Hvordan er egentlig nivået på 83 og 93kg klassen? Er det mulig å se fjorårets resultater osv? Er jo ikke vits å være med hvis man bare akkurat klarer kvalifiseringskravene f.eks?(vinnerinstinkt ofc):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd gitt! Hvordan er egentlig nivået på 83 og 93kg klassen? Er det mulig å se fjorårets resultater osv? Er jo ikke vits å være med hvis man bare akkurat klarer kvalifiseringskravene f.eks?(vinnerinstinkt ofc):)

Kommer ann på hvor gammel du her, da det deles inn i ungdom (opp til 18år), junior (18-23år) og senior (23+) samt noen yngre og eldre veteran klasser jeg ikke helt husker aldersklassene i forbifarten.

Nivået er bra, kommer litt ann på din treningsbakgrunn og personlige rekorder, men er langt fra å kunne bare spasere seg til en topp 3 plassering på et NM.

Selv om man kanskje ikke når helt opp i toppen sammenlagt er det fortsatt muligheter til å hevde seg i enkeltøvelser under konkurransen. Folk er bygd ulikt mht proposjoner etc, så kan fint hende man har talentet og kroppen til å løfte en veldig sterk markløft og kjempe om en høyere plassering der selv om man ikke når helt opp til totalen som er det som skiller plasseringene.

Her er resultatene fra jr-NM 2011: http://resultater.styrkeloft.no/protokoll_vis.php?id=2089

Bla ned til kategori M3 (jr) så kan du se på klassene 83 og 93kg. Var et par løftere i begge klasser som meldte frafall som kunne hevdet seg i toppen som kan regnes med utenfor disse listene.

Er selv i klasse -93kg så bare å spør om det er noe mer du lurer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Kommer ann på hvor gammel du her, da det deles inn i ungdom (opp til 18år), junior (18-23år) og senior (23+) samt noen yngre og eldre veteran klasser jeg ikke helt husker aldersklassene i forbifarten.

Nivået er bra, kommer litt ann på din treningsbakgrunn og personlige rekorder, men er langt fra å kunne bare spasere seg til en topp 3 plassering på et NM.

Selv om man kanskje ikke når helt opp i toppen sammenlagt er det fortsatt muligheter til å hevde seg i enkeltøvelser under konkurransen. Folk er bygd ulikt mht proposjoner etc, så kan fint hende man har talentet og kroppen til å løfte en veldig sterk markløft og kjempe om en høyere plassering der selv om man ikke når helt opp til totalen som er det som skiller plasseringene.

Her er resultatene fra jr-NM 2011: http://resultater.styrkeloft.no/protokoll_vis.php?id=2089

Bla ned til kategori M3 (jr) så kan du se på klassene 83 og 93kg. Var et par løftere i begge klasser som meldte frafall som kunne hevdet seg i toppen som kan regnes med utenfor disse listene.

Er selv i klasse -93kg så bare å spør om det er noe mer du lurer på ;)

Konge! Takk! Er nok langt ifra det der! Hehe! Men har jo 2år på meg i jr da..! Så er bare å fortsette å trene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konge! Takk! Er nok langt ifra det der! Hehe! Men har jo 2år på meg i jr da..! Så er bare å fortsette å trene!

Kan anbefale deg å trene et dietmarprogram, tok en titt på loggen din og ser du trener typiske byggersplitter og mange øvelser per muskelgruppe, det vil ikke gi de største fordelene styrkemessig. Ta en titt: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Husk at selv om du kanskje har trent noen år er du da "nybegynner" innenfor styrkeløft slik at du ikke tror at programmet ikke vil gi deg fremgang fordi det står at det er for nybegynnere.

Begnyte nettopp på styrkeløft! Bra greier!!

Bra :) Har du vært innom en klubb og fått veiledning eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Kan anbefale deg å trene et dietmarprogram, tok en titt på loggen din og ser du trener typiske byggersplitter og mange øvelser per muskelgruppe, det vil ikke gi de største fordelene styrkemessig. Ta en titt: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Husk at selv om du kanskje har trent noen år er du da "nybegynner" innenfor styrkeløft slik at du ikke tror at programmet ikke vil gi deg fremgang fordi det står at det er for nybegynnere.

Takker for tips! Har nok nettopp begynt å trene igjen! Så bygger vel et "grunnlag" som jeg sier. Men får prøve å trene mer fokusert etterhvert! Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Takker for tips! Har nok nettopp begynt å trene igjen! Så bygger vel et "grunnlag" som jeg sier. Men får prøve å trene mer fokusert etterhvert! Takker for tips!

Jeg mener du vil ha mere igjen for å legge grunnlaget med baseøvelser, da det er disse som er grunnlaget for et hvert program og styrkeøkning, så kan du heller dra på med isolasjonsøvelser om du vil senere. Men for styrkeløft har det lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye god hjelp og motivasjon. Ikke minst trivelige og hyggelige folk, følte meg for "hjemme" og ble tatt imot med åpne armer ( Eller ble mer rekrutert! hehe :) )

Supert! Hvilken klubb er det snakk om? kk67 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...