Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hehe, veldig så små-frekk mr.Asle er :)

Ikke at jeg er så veldig belest eller noe, men selv spiser jeg vell kanskje etter Pf. Men jeg tenker liksom ikke så mye på det, jeg er bare veldig glad for at det ikke er slik "lenger" at en MÅÅ spise frokost. Jeg spiser av og til 1 måltid til dagen, av og til 4. Og spisevinduet mitt er noen ganger på 8 timer, andre ganger er det mer og andre ganger mindre. Jeg er verken død, feit eller pinglette av den grunn. Så Ut fra min "erfaring" så er det vell egentlig bare å spise slik en vil, hvis du vil ha frokost en dag så kan du vell spise det. Og hvis du ikke vil ha frokost en annen dag så spiser du ikke! :)

Er litt redd for å poste dette i frykt om at jeg får FREKKE tilbakemeldinger, men who cares teddybears.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, veldig så små-frekk mr.Asle er :)

Ikke at jeg er så veldig belest eller noe, men selv spiser jeg vell kanskje etter Pf. Men jeg tenker liksom ikke så mye på det, jeg er bare veldig glad for at det ikke er slik "lenger" at en MÅÅ spise frokost. Jeg spiser av og til 1 måltid til dagen, av og til 4. Og spisevinduet mitt er noen ganger på 8 timer, andre ganger er det mer og andre ganger mindre. Jeg er verken død, feit eller pinglette av den grunn. Så Ut fra min "erfaring" så er det vell egentlig bare å spise slik en vil, hvis du vil ha frokost en dag så kan du vell spise det. Og hvis du ikke vil ha frokost en annen dag så spiser du ikke! :)

Er litt redd for å poste dette i frykt om at jeg får FREKKE tilbakemeldinger, men who cares teddybears.

Thankyou - hyggelig med en imøtekommende tilbakemelding! :) Jeg vil heller ikke være død, feit eller pinglete - eller overkjørt - så da tror jeg at jeg fortsetter med PF jeg gitt, også lærer jeg meg trafikkreglene etterhvert som jeg trenger dem. Det er tross alt kun meg på akkurat denne veien jeg kjører. Hilsen teddyfrøken :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte greijor. Kjør på du Marita. Prøv å feil litt, så finner du nok ut av hva som funker for deg :) Jeg har tro på at kroppen din klarer seg, uansett hvor mye du "eksprimenterer" med den. Det har vertfall min gjort! Selv om det er dager jeg tror jeg kommer til å dø, hvis jeg har spist for mye :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flotte greijor. Kjør på du Marita. Prøv å feil litt, så finner du nok ut av hva som funker for deg :) Jeg har tro på at kroppen din klarer seg, uansett hvor mye du "eksprimenterer" med den. Det har vertfall min gjort! Selv om det er dager jeg tror jeg kommer til å dø, hvis jeg har spist for mye :rolleyes:

Ja - grunnen til at jeg vil fortsette, er at jeg aldri har likt å spise frokost - og noe som er veldig pluss nå som jeg vil ned i vekt (5-6 kg); da går det lett som plett å holde kcal nede på rundt 16-1700 i tillegg til at jeg blir ordentlig mett! Når jeg spiser "vanlig", da er det "umulig" å holde under 2000. (Les; uten å bli sprø av søtsug og alt mulig skit.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt motsatt igjen.. Når jeg ønsker å gå ned i vekt så er det litt problematisk å få i seg nok mat ved å spise så sjeldent som jeg gjør... Når jeg ikke er på "slankern" så spiser jeg jo alt mulig! Da får jeg plenti kalorier :) Men viss jeg skal spise kylling og grønnsaker (dritt mat.........) så blir det ikke nok! Så jeg har av og til vurdert å starte med å spise frokost å alt det der, men jeg gidder ikke å stå tidligere opp og lage masse lunsj dritt :p

En får værra som en er når en ikke vært som en skuuu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå har jeg vært på PF i sju dager og det har gått greit. Småsulten har kommet rundt 11 tiden men har ikke spist før kl1230-1330.

Men idag så ble jeg så sinnsykt sulten når jeg våknet kl0630.. Er sulten enda.. Slitsomt!

Trente hardt igår og spiste det jeg skulle, pluss 1/2 liter ananasjuice.

Spiser jeg for lite siden jeg blir sulten? Ca 225 prot 200 karb 65 fett. 76kg fettprosent 12% 27år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå har jeg vært på PF i sju dager og det har gått greit. Småsulten har kommet rundt 11 tiden men har ikke spist før kl1230-1330.

Men idag så ble jeg så sinnsykt sulten når jeg våknet kl0630.. Er sulten enda.. Slitsomt!

Trente hardt igår og spiste det jeg skulle, pluss 1/2 liter ananasjuice.

Spiser jeg for lite siden jeg blir sulten? Ca 225 prot 200 karb 65 fett. 76kg fettprosent 12% 27år

Sånt skjer iblant. Det er vanskelig å si nøyaktig hva det skyldes, men så lenge det ikke skjer ofte og plager deg veldig, ville jeg ikke lagt for mye i det.

hei. jeg har noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på!

jeg veier 53 - 54 kg og 164 høy. trener styrke fire dager i uken, og kardio innimellom øktene og på fridagene. jeg ønsker å øke i muskelmasse. har en stund spist 15 - 1600 kcal på hvile/kardiodager og 17-1800 på styrkedager. er vel oppe i 1850 max. ligger på ca 3 gram per kg kroppsvekt med proteinenene, og høyere på karb og lavere på fett på styrkedagene.

det jeg lurer på er om jeg burde spise mer kcal, og om jeg hadde fått mer ut av treningen dersom jeg gjorde det? en annen ting jeg lurer på er hvor viktig det er å ha feks en dag i uka der jeg er på overskudd. leser mange plasser at man skal gjøre dette pga forbrenning osv. altså oppkarbing/spisedag osv.

jeg spiser forresten etter periodisk faste :)

Hvis målet ditt er å øke muskelmassen, tror jeg du trygt kan spise mer enn du gjør. Du kan prøve deg litt frem, men jeg tror du fint kan tåle ihvertfall 2000 kcal på treningsdager. Du sier ikke noe om du ønsker å gå opp i vekt, eller holde samme vekt og redusere fett samt bygge muskler. Kaloriinntaket vil avhenge litt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

Jeg vil forsøke meg på PF, det virker som en genial løsning for en student av mitt kaliber.

Jeg veier 184 cm og er 73 kg høy og liker å høre på Mötley Crüe - Kickstart My Heart når jeg skal ta benkpress og pushups :D

Jeg tar 84 kg i knebøy (and counting!)

Jeg tar 65 kg i benken (and counting!)

og jeg tar 95 kg i markløft (still counting!)

Jeg kjører Madcow programmet 3 ganger i uka, og er veldig fornøyd med progresjonen jeg har.

Maten vil jeg forsøke å få i meg mellom 12-13, og så mellom 17 og 21. det siste vinduet er litt vanskeligere pga skolen, så avogtil vil det bli 18-22 tror jeg.

Gjør jeg det riktig om jeg forsøker å spise (ila en dag)

opp mot 150 gram protein (takk, Kjetil, for at du fikk meg til å innse at kjøtt ikke er proteiner :p DOH!)

ca 20 gram fett

drøye 50 gram karb

I hovedsak så trenger jeg tips til mat som kan passe inn i dette her (om jeg har forstått det riktig)

I skrivende stund så angrer jeg på at jeg sitter her på skolen, og ikke nær matskapet hjemme.

Middagen min igår, 03.10.2011 (grattis med dagen, Mamma!) så omtrent slik ut:

150 gram kylling + generic krydderblanding (kan hende denne inneholdt noe fett jeg ikke burde spist)

125 gr ubehandlet pasta (veide den ikke etter koking)

en hævv med grønnsaker

jeg ble selvfølgelig ikke mett i det hele tatt, så jeg kjørte på med 2 egg og ett knekkebrød etterpå.

fremdeles ikke nok mat, men kjøkkentjenesten endte da allikevel, siden jeg hadde hatt en ekstremt lang dag på skolen og var kjørt. Nok unnskyldninger!

Jeg ser for meg å spise noe i denne duren:

Lunsj, f.eks 200 gram grillet kylling (54 gr protein, 12 gr fett (ifølge næringsinnhold.no) pleier også spise 1-2 frukt ila en skoledag. Det går allikevel mye i knekkebrød og makrell i tomat, samt egg og kaviar!

Middag: Pasta/ris/pottit ca 150 gram (usikker her på hvor stor forskjellen mellom de forskjellige er... argh, MATSKAPET MITT!)

Laks/kylling/svin/ku 250 gram

grønnsaker (gjerne stekt i olje/smør med grassale mengder hvitløk og chili/pepper)

Kvelds: enten proteinshake eller noe egg tenker jeg... kanskje gønne på med makrell i tomat f.eks, eller blir det dritfett (pun)

Kjetils proteinpizza ser jo unektelig fristende ut, og den kan jeg jo bare lage og spise fra klokka er 17 og holde på utover... kan jo lage'n dagen før til og med. mmm... pizza.

angående denne pizzaen, Jeg har en forkjærlighet for billige matvarer, så jeg kjøper gjerne store kvanta ost når Norvegia er på tilbud. Bør jeg bytte til en mindre fettholdig type, eller kan jeg like gjerne kutte ned på mengden ost?

Hva har jeg misforstått, og hva er rett? jeg tar heller kritikk enn ros, men klart... hvis jeg har skjønt det, så er ikke det meg imot. Det er iallefall dette jeg har skjønt ut fra lesingen jeg har gjort, men jeg er fortsatt litt forvirra. venter på grønt lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg det riktig om jeg forsøker å spise (ila en dag)

opp mot 150 gram protein (takk, Kjetil, for at du fikk meg til å innse at kjøtt ikke er proteiner :p DOH!)

ca 20 gram fett

drøye 50 gram karb

1 gram protein = 4kcal, 1 gram karbohydrater = 4 kcal, 1 gram fett = 9 kcal.

Så med andre ord;

150 gram protein = 600 kcal

50 gram karbohydrater = 200 kcal

20 gram fett = 180 kcal

600+200+180=980 kcal - noe som er ALTFOR lite!

Mitt tips, (om du ikke ønsker å øke proteinmengden?) er å øke karbohydratmengden til minst 200 gram, og fettmengden til minst 50 gram - noe som vil gi et kaloriinntak på 600+800+450=1850 kcal.. som også er for lite om du skal BYGGE muskler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

Flott! her ser jeg at jeg har misforstått, lesesalen er ikke plassen for å lese om kosthold skjønner jeg :)

(red: for meg iallefall :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg det riktig om jeg forsøker å spise (ila en dag)

opp mot 150 gram protein (takk, Kjetil, for at du fikk meg til å innse at kjøtt ikke er proteiner :p DOH!)

ca 20 gram fett

drøye 50 gram karb

Tar denne med en gang, så skal jeg se på resten senere.

1g protein = 4 kcal, 1g karbohydrater = 4 kcal, 1g fett = 9 kcal. Du spiser 980 kcal på en dag (og da har jeg ikke engang justert for termisk effekt). Det er det IKKE jeg som har fortalt deg at du skal gjøre ihvertfall. :p

Spis mer karbohydrater og fett. Hvis dette virkelig er alt du spiser, kommer du til å se ut som et fugleskremsel etter et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 gram protein = 4kcal, 1 gram karbohydrater = 4 kcal, 1 gram fett = 9 kcal.

Så med andre ord;

150 gram protein = 600 kcal

50 gram karbohydrater = 200 kcal

20 gram fett = 180 kcal

600+200+180=980 kcal - noe som er ALTFOR lite!

Mitt tips, (om du ikke ønsker å øke proteinmengden?) er å øke karbohydratmengden til minst 200 gram, og fettmengden til minst 50 gram - noe som vil gi et kaloriinntak på 600+800+450=1850 kcal.. som også er for lite om du skal BYGGE muskler..

Faen, du skriver fortere enn meg. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

Det er ikke hva jeg spiser :D haha... det er hva jeg har misforstått at jeg skal spise

Hva er "mer". Kan vel sikkert finne det ut her på lesesalen, men foretrekker kjøkkenet. noen tips i mellomtiden?

Jeg spiser gjerne masse

Jeg bør ligge på et gjennomsnittlig inntak på 2800 pr dag, dvs litt mer på treningsdager, og litt mindre på hviledager (-ref. kalkulatoren til robert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicolai Roness

Som sagt, litt usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til å spise "mer"

tror 150 gram proteiner holder

men hva er "mer" fett og karbo? Er det en haug med pasta og pesto, er det poteter med ailoi (jeg lager min egen super-aioli, proppfull av rapsolje, eggefett, c-vitaminer og kvitlauk)

Jeg trenger tall! (latskapsmetoden?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge deg på en linje som tilsvarer ca

40% proteiner / 40% karbs / 20% fett på treningsdager,

40% proteiner / 20% karbs / 40% fett på hviledager.

Dersom du vil fjerne fettmasse samtidig som du øker muskelmassen kan du legge innta ca 20% mindre kalorier enn vedlikehold på hviledager og 10% mer kalorier enn vedlikehold på treningsdager.

Her har du noen forslag til måltider:

http://www.leangains.com/2010/07/leangains-meals.html

http://www.leangains.com/2010/08/intermittent-fasting-meals-part-two.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal til på en diett for og kvitte meg med litt overflødige kilo..

Har sansen for periodisk faste som jeg har prøvd såvidt tidligere, men problemet er at jeg jobber offshore hvor jeg ikke har mulighet til og ha periodisk faste.

Det blir da 4 uker periodisk og 2 uker vanlig hvor kroppen må venne seg til forandringen hele tiden.

Er det da like greit og holde seg til vanlig med 6 måltid for dag hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skal til på en diett for og kvitte meg med litt overflødige kilo..

Har sansen for periodisk faste som jeg har prøvd såvidt tidligere, men problemet er at jeg jobber offshore hvor jeg ikke har mulighet til og ha periodisk faste.

Det blir da 4 uker periodisk og 2 uker vanlig hvor kroppen må venne seg til forandringen hele tiden.

Er det da like greit og holde seg til vanlig med 6 måltid for dag hele tiden?

Du må egentlig bare gjøre det som passer deg. Ghrelin - sulthormonet - bruker vel en 3-4 dager på å tilpasse seg nytt spisemønster i de fleste tilfeller. Kan bli slitsomt kanskje, men du gjør ingen skade ved å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...