Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Oooh...1100? Bortskjemt, du! Jeg ligger på 800 på PSMF-dagene mine :eek:

Bortskjemt?? :p Tenk på hvor liten jeg er i forhold til deg da.. Ikke at jeg veit helt hvor stor du er men jeg veit du er en del større :p haha.. Har spist 4 måltider før med ett lite mellommåltid ( ja da blir det vel 5 :p ).

Men jeg har både mye viljestyrke og er stå så dette skal gå bra :D

Jeg har ett vedlikehold på 2400 kcal. Spiset 2800 en periode, men da gikk jeg ikke opp noen ting. Har ligget på 3300 kcal i snart 2 måneder og har gått opp 1 kg. Kan godt gå sakte så lenge det er muskler og ikke fett :p

Jeg sliter virkelig med å legge på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle flotte IF'ere :)

Har holdt på med periodisk faste i en måned nå og er superfornøyd!

Jeg spiser etter leangains prinsippet og faster 14 timer med 10 timers spisevindu, hvor jeg spiser 3 store måltider.

Men ifb med litt leselekser for videre selvopplæring inne på Martin Berkhan sine sider, kom jeg over denne siden:

http://rippedbody.jp/2011/10/23/how-to-calculate-leangains-macros/

Her regnet jeg ut følgende;

Jente 26 år, 164 cm og 74 kg = 1538 kcl pr dag for VEDLIKEHOLD(?)

Videre leser jeg meg frem til at dersom jeg skal ned i vekt, er det lurt å ligge 10% i pluss på treningsdager og -35% på hviledager.

Noe som vil si at jeg skal ligge på ca 1650 på treningsdager og 975 (!) kcl på hviledager...?

Dette høres for meg veldig lavt ut, men ser jo at i følge IF kalkulatoren vil jeg være i mål med min vektnedgang om 16 uker dersom jeg ligger på dette gitte energi nivået. Jeg har til nå ligget på 1500 på hviledager og ca 1800 på treningsdager, men blir kjempeusikker om jeg gjør rett; jeg bruker ikke vekten så ofte, så kan ikke si om jeg har gått opp eller ned heller..

Hva mener dere?

Ok/rimelig for vektnedgang eller litt vel lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man trener om morgen flere timer før “spisevinduet” åpner? Eller på kvelden etter”spisevinduet” er stengt? Det er vel fortsatt slik at man helst skal ha raske karbohydrater og protein etter trening. Og helst ha et måltid seinest 1,5time etter trening?

Er det også sånn at man kan endre klokkeslettet til sipsevinduet hver dag bare man holder seg innen for 8 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du fastende, anbefaller Martin Berkhan 10 mg BCAA rett før og rett etter trening, samt hver andre time frem til du bryter fasten. Ellers er det lurt å holde fasten til et noenlunde fast tidspunkt, da kroppen foretrekker visse rutiner og vil begynne å produsere sulthormonet Leptin når det nærmer seg "mattid". Det kan ta noen uker før kroppen er helt vant til nye rutiner. Men om det passer best å faste 14 timer en dag og 16 timer dagen etter, kjenner du best på selv :)

Ellers så står det mye lurt på denne siden; http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener du fastende, anbefaller Martin Berkhan 10 mg BCAA rett før og rett etter trening, samt hver andre time frem til du bryter fasten. Ellers er det lurt å holde fasten til et noenlunde fast tidspunkt, da kroppen foretrekker visse rutiner og vil begynne å produsere sulthormonet Leptin når det nærmer seg "mattid". Det kan ta noen uker før kroppen er helt vant til nye rutiner. Men om det passer best å faste 14 timer en dag og 16 timer dagen etter, kjenner du best på selv :)

Ellers så står det mye lurt på denne siden; http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

10 g BCAA er mer riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte BCAA i kapsler igår for å endelig få testet det i forhold til fastende trening. Men Kapslene er jo bare 1000mg. Betyr dette at jeg altså må poppe 10 av de før jeg trener fastende? De er jo så sabla store også disse kapslene :p Samtidig står det jo på pakken at man ikke skal ta mer enn 5 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte BCAA i kapsler igår for å endelig få testet det i forhold til fastende trening. Men Kapslene er jo bare 1000mg. Betyr dette at jeg altså må poppe 10 av de før jeg trener fastende? De er jo så sabla store også disse kapslene :p Samtidig står det jo på pakken at man ikke skal ta mer enn 5 ..

Ja, de er store.

Ja, du skal ta 10.

Ja, det er nok mer enn "anbefalt dose".

Har du sjekket anbefalt dose på omega-3 også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prøvd kombiansjonen PSMF og PF og kan fortelle litt om egne erfaringer? :)

Gikk en uke på PSMF og spiste mitt første måltid i 11 -iden og det siste i 19-tiden. Morningene kunne være ganske tunge ettersom man ikke får spist like mye til kvelds som normalt. Man inntar jo ganske lite kcal på PSMF, så man har jo valget mellom å spise få, men relativt normale porsjoner, eller mange knøttsmå porsjoner. Jeg valgte det første :p

Jeg tenker at så lenge du er vant til periodisk faste fra før av, skal det ikke være noe problem. GIkk i hvert fall greit nok for min del, selv om morningene var tunge. Jeg trente i tillegg på morgenen før frokost - noe som var en smule tyngre enn vanlig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en uke på PSMF og spiste mitt første måltid i 11 -iden og det siste i 19-tiden. Morningene kunne være ganske tunge ettersom man ikke får spist like mye til kvelds som normalt. Man inntar jo ganske lite kcal på PSMF, så man har jo valget mellom å spise få, men relativt normale porsjoner, eller mange knøttsmå porsjoner. Jeg valgte det første :p

Jeg tenker at så lenge du er vant til periodisk faste fra før av, skal det ikke være noe problem. GIkk i hvert fall greit nok for min del, selv om morningene var tunge. Jeg trente i tillegg på morgenen før frokost - noe som var en smule tyngre enn vanlig ja.

Takk for innspill!

Kan jeg spørre om litt småting; feks hvor mange kcl du lå på pr dag og pr måltid (samt hvor mange måltid)?

Hva og hvor ofte trente du?

Jeg trener selv om morgenen og bruker BCAA frem til jeg bryter fasten kl 11, er dette noe du brukte på PSMF?

Hvorfor kun en ukes kur og gikk du ned mye?

På forhånd tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Kan jeg spørre om litt småting; feks hvor mange kcl du lå på pr dag og pr måltid (samt hvor mange måltid)?

Hva og hvor ofte trente du?

Jeg trener selv om morgenen og bruker BCAA frem til jeg bryter fasten kl 11, er dette noe du brukte på PSMF?

Hvorfor kun en ukes kur og gikk du ned mye?

På forhånd tusen takk for svar :D

Jeg lå omtrentlig like under 900 kcal per dag med tre måltider på 300 kcal. De bestod av 150 g kjøtt og 300 g grønnsaker + krydder etter hva jeg var sugen på. Kanel når jeg var sugen på noe søtt, og grillkrydder når jeg ville ha noe salt :p

Jeg trente bare 2 ganger i løpet av syv dager. Startet dietten på en fredag og hadde siste dag torsdagen etter, og har normalt helgene fri uansett. Så trente jeg helkroppsprogram på mandagen og onsdagen. Trente så tungt som jeg følte for. Ble fort svimmel og sliten, så orka ikke å presse mer enn nødvendig. Jeg brukte ikke BCAA, men så gjør jeg ikke det til vanlig heller. Men regner med det ikke skader å ta BCAA som vanlig. Noen vil også anbefale en liten frukt før trening, og det tror jeg kan være greit om du kjenner energien er på bånn før trening.

Jeg valgte å gå kun en uke rett og slett fordi jeg ikke trenger å miste mer vekt. Det var mer et prosjekt for meg selv for å se om jeg faktisk klarte å gjennomføre, og om jeg kom til å miste noe vekt. Dersom det gikk bra, kunne jeg trygt spise meg i hjel i vinter :D Faktisk vet jeg ikke hvor mye jeg gikk ned. Veide meg hos mamma før dietten, og kjøpte meg en ny egen vekt etter dietten, så tallene er ikke helt sammenlignbare. Men ett kilo i uken er ikke usannsynlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd kombiansjonen PSMF og PF og kan fortelle litt om egne erfaringer? :)

Jeg spiser bare mellom 16 og 23, og er på en "syklisk PSMF". Jeg gjorde det samme da jeg var på ren PSMF, for da kunne jeg i det minste spise ETT ORDENTLIG måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, kun ett måltid ja? :)

Hvor mange kcl ligger du på det ene måltidet da?

Regn selv - en halvkilos svin indrefilet pluss litt grønnsaker ;) Så tok jeg en proteinshake før sengetid og var fornøyd til neste ettermiddag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...