Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke på diett, men spiser (etter min mening) vanlig, sunn mat med riktig fordeling av protein, fett og karb, og trener 3 - 5 dager i uka. Frokost spiser jeg på jobb i 10 tida om morgenen, middag (dagens siste måltid) blir i 19-20 tida. Da er jeg jo innenfor rammen for periodisk faste, men kan jeg kalle det det uten å gå på diett, eller er det dietten som gjelder? Ikke at det er så viktig, jeg bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om det er veldig viktig at spiseperioden hver dag blir samme antall timer f.eks 8 timer, eller har det ikke noe å si så lenge det er innen 8-10 timer? Og evt hva anbefaler dere som går på PF nå, 8, 9 eller 10 timer?

Er ikke spisevinduet 8 timer for menn og 10 timer for kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så utrolig viktig hva man kaller det egentlig? Skjønner det ikke :\ så lenge du spiser og er fornøyd + trives, ser jeg ingen grunn til å tenke så mye på det.

Jeg ser ikke på periodisk faste som en diett hvertfall..

Er ikke spisevinduet 8 timer for menn og 10 timer for kvinner?

10 er anbefalt for damer, 8 for menn.. Men tviler på det utgjør de store forskjellene uansett, med mindre man er helt ekstrem og følger det 100% strict hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve å holde spisevinduet så mye som mulig, men hvis jeg er 2 timer på overtid på kvelden og er grisesulten, så spiser jeg heller et ekstra måltid enn å gå sulten til dagen etterpå hvertfall :) Er viktig å lytte litt til kroppen sin også (bokstavelig talt til tider, med den romlinga som kommer :huh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøve å holde spisevinduet så mye som mulig, men hvis jeg er 2 timer på overtid på kvelden og er grisesulten, så spiser jeg heller et ekstra måltid enn å gå sulten til dagen etterpå hvertfall :) Er viktig å lytte litt til kroppen sin også (bokstavelig talt til tider, med den romlinga som kommer :huh:)

Jeg får ikke alltid spist middag innenfor spisevinduet, jeg heller - men da utvider jeg heller vinduet enn å gå sulten! Jeg er også opptatt av å spise ren mat, og noe mat tar lenger tid å tilberede enn annen. Blant annet lager jeg opp store biffstykker (rundt en kg) av gangen - disse står i ovnen ca 1 time på 125 grader for å bli passe rosa og saftige. Den kvelden jeg steker biff er det ikke sikkert jeg får spist før i 21-tida, men det får så være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke alltid spist middag innenfor spisevinduet, jeg heller - men da utvider jeg heller vinduet enn å gå sulten! Jeg er også opptatt av å spise ren mat, og noe mat tar lenger tid å tilberede enn annen. Blant annet lager jeg opp store biffstykker (rundt en kg) av gangen - disse står i ovnen ca 1 time på 125 grader for å bli passe rosa og saftige. Den kvelden jeg steker biff er det ikke sikkert jeg får spist før i 21-tida, men det får så være :)

2sek, må bare tørke opp siklinga mi fra bordet mitt nå før jeg klarer å svare.. :mellow: want.. møre.. biffstykker..

Men ja, er enig med deg hvertfall :) En time fra eller til utgjør nok ikke den store forskjellen, det er uansett mye viktigere å treffe på kalorimålet ditt for dagen enn å skulle ha sluttet å spise innen klokka xx:xx.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2sek, må bare tørke opp siklinga mi fra bordet mitt nå før jeg klarer å svare.. :mellow: want.. møre.. biffstykker..

Men ja, er enig med deg hvertfall :) En time fra eller til utgjør nok ikke den store forskjellen, det er uansett mye viktigere å treffe på kalorimålet ditt for dagen enn å skulle ha sluttet å spise innen klokka xx:xx.. :)

Få ting som kan måle seg med en god biff, altså! For meg som liker å spise mye av gangen er pf midt i blinken. Jeg teller ikke kalorier, men mengden mat begrenser seg jo naturlig når man spiser 2 ganger om dagen :p I lunsjen har jeg ikke TID til å spise nok mat, så det hender jeg spiser noen nøtter eller tørket kjøtt i bilen på vei hjem. Middagen blir som regel så stor som jeg liker den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ting som kan måle seg med en god biff, altså! For meg som liker å spise mye av gangen er pf midt i blinken. Jeg teller ikke kalorier, men mengden mat begrenser seg jo naturlig når man spiser 2 ganger om dagen :p I lunsjen har jeg ikke TID til å spise nok mat, så det hender jeg spiser noen nøtter eller tørket kjøtt i bilen på vei hjem. Middagen blir som regel så stor som jeg liker den :)

Det går jo litt an på hva man ønsker å oppnå da! Men jo, er enig :)

Jeg skal jo ligge i overskudd, så må nesten telle litt for å vite sånn ca hvor jeg ligger.. men etterhvert blir det jo rutine, og man vet hvor mye de forskjellige måltidene inneholder og vet hva man må spise :)

Men altså, det er ikke noen begrensning at det er 2 måltider.. Er ikke problem å presse 2500kcal i et måltid, men da er man relativt god og mett for å si det mildt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo litt an på hva man ønsker å oppnå da! Men jo, er enig :)

Jeg har skrevet det en gang tidligere i denne tråden, men må få presisere at jeg ikke er ute etter å gå ned i hverken vekt eller fettprosent. Jeg har gått ned mange, mange kilo, og er ute etter å vedlikeholde :) Ved å følge sult-/metthetssignalene har jeg kommet meg ned dit jeg vil, så nå håper jeg det er tilstrekkelig til å holde meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tviler på det utgjør de store forskjellene uansett, med mindre man er helt ekstrem og følger det 100% strict hele tiden.

Ghlerin: Avhenger av at du har en rytme, viktig for at dietten går lett. Trenger ikke være "helt ekstrem" for å holde seg strict.

Utgjør forskjeller ved at a-reseptorene (gjenstridig fett) blir veldig aktive 14-18 timer ut i faste, så å ikke utnytte det er dumt.

Så det er sagt, er du noe over 10% kroppsfett som mann - har du ikke gjenstridig fett, bare fett-fett :p

Å "lytte til kroppen" er viktig, men huet ditt kan bedra - tenker du på mat, blir du sulten. Går over av seg selv 5 min senere, eller raskt om du distraherer deg med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe annet alternativ enn BCAA dersom man ønsker trene en liten stund før første måltid på morgenen? Som Leonora har spurt om før så er det en del usikkerhet rundt BCAA og doping, da spesielt fordi man ikke vet 100% at det ikke har sneket seg noe annet rart opp i den batchen man kjøper. Så for min del vet jeg heller ikke om jeg tør å begynne bruke BCAA nettopp av den grunn..

Eller er eneste alternativ å starte spisevinduet før eller å trene senere på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det har sneket seg noe annet ulovlig enn det som er oppgit oppi BCAA kapsler hvis du kjøper fra seriøse sider men..

Hva med vanlig Whey proteinshake med vann? er jo BCAA oppi der.. men litt kalorier og da :)

Sant nok dette med seriøse produsenter, jeg har bare sett at Olympiatoppen selv setter BCAA som et kosttilskudd med usikker risiko, og at man tidligere har testet prøver som har hatt spor av ulovlige midler.

Jeg tenkte også på evt å ta en proteinshake før men det er jo som du sier kalorier i det.. Etter det jeg har sett fra Leangains så handler det mest om å ikke få i seg for mye karbohydrater så jeg vet ikke om feks Whey Coolerene kan være et godt alternativ?

Martin Berkhan skriver jo også følgende selv så;

* Ideally, ingest 10 g branched-chain amino acids (BCAA) or 10 g essential amino acids (EAA) 5-15 mins prior to training.

* Alternatively, ingest 30 g of whey protein 5-15 mins prior to training. This will yield similar amounts of BCAA as the above protocol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bcaa under faste tiden, har det noe å si? prøver å finne noe på leangains.. men finner ikke noe. kanskje bare jeg som er blind..

Martin har skrevet om det, men de eneste gangene du trenger det i fasten er om du skal trene fastende. Da anbefaler han 10g BCAA før trening for ikke å bli katabol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCAA bryter ikke med fasten, det er det jeg har blitt fortalt :0)

10g BCAA vil i de fleste tilfeller inneholde noe sånt som 40kcal. Alt under 50kcal regnes som "ikke-brytende" for fasten. Derfor man kan ha en skvett melk i kaffen osv. uten å bryte fasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter i morra. Føler jeg har en liten utfordring foran med med mine 1100 kcal måltider, men det går nok :D Men det blir ganske store måltider for lille meg på 170 cm og 60 kg :p

I morgen skal jeg også trene fastende. Det blir det rareste for meg. Men håper kroppen venner seg fort til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter i morra. Føler jeg har en liten utfordring foran med med mine 1100 kcal måltider, men det går nok :D Men det blir ganske store måltider for lille meg på 170 cm og 60 kg :p

I morgen skal jeg også trene fastende. Det blir det rareste for meg. Men håper kroppen venner seg fort til den.

Oooh...1100? Bortskjemt, du! Jeg ligger på 800 på PSMF-dagene mine :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...