Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Følger periodisk faste, men har begynt å slite med at jeg fryser mye raskere enn andre og at blodsirkulasjonen raskt stopper i tær og fingre, slik at de får en ekkel gul/hvit farge, noe jeg er ganske sikker på skyldes at kroppen ikke har noen kallorier å hive på ovnen. :/

Noen andre som sliter med dette?

Jeg opplever det helt omvendt- har alltid vært en "frysepinn", men etter at jeg begynte med PF fryser jeg svæt lite, samt at jeg får varmen rask i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er et frokostmenneske, og nærmest må ha en stor porsjon grøt om morgenen for å fungere optimalt en lang skoledag. Men jeg spiser fortsatt bare 3 ganger om dagen, vil jeg få lik effekt? Første måltid omtrent 07.00 - "faster på skolen" - hjemme spiser 2 måltid 14.00-16.00 - trening - siste måltid 19.00 - 21.00. Vil det gi samme effekt eller må denne fasten være sammenhengende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasten skulle være 14-16 timer og spisevinduet 8-10 timer..

Frokost er innbilt avhengighet.. Magen din TROR du må ha det..

Men når jeg spiser samme type måltider som dere og faster gjennom natten, bryter den med frokost, også faster på nytt med 8 timer igjen, burde ikke det ha noe og si? Hva er det som gjør selve fasten så sinnsyk spesiell? Jeg har alltid trodd at det ligger i måltidene man spiser ved PF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg spiser samme type måltider som dere og faster gjennom natten, bryter den med frokost, også faster på nytt med 8 timer igjen, burde ikke det ha noe og si? Hva er det som gjør selve fasten så sinnsyk spesiell? Jeg har alltid trodd at det ligger i måltidene man spiser ved PF..

Det eneste som teller er kalorier brent vs kalorier spist, periodisk faste er en måte å klare å holde kaloriintaket nede og samtidig kunne spise store måltider, hvis du klarer det uten periodsik faste tror jeg hvertfall at det er det samme (men er ingen exspert da, så får håpe noen av proffene retter meg hvis jeg har feil nå) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange med gode kunnskaper her inne som sikkert har utdypende svar til deg.. Men har vel noe med metabolismen, hormoner etc dette med fasteperioden..

Min erfaring er at jeg funker bedre uten frokost, spiser større måltider, bare tre ganger om dagen, bedre trykk på trening og ikke minst fremgang :)

Jeg trodde jeg var ett frokost menneske, hadde abstinenser om jeg ikke fikk frokost, trodde jeg skulle sulte ihjel og dø .. Før jeg kom på jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra leangains.com;

How can intermittent fasting then selectively target stubborn body fat more effectively than other diets? Well, to target stubborn body fat we need to activate b2-receptors while deactivating a2-receptors. Intermittent fasting achieves this by the following mechanisms.

1. Fasting increases catecholamine levels.

2. Fasting increases abdominal subcutaneous blood flow, which means that catecholamines will have an easier time reaching those hard-to-get areas.

3. The low insulin level reached during the fast inhibits a2-receptors. A greater time spent in the low insulin state equals a greater time spent in a state where fat can be mobilized from stubborn areas. Now you're probably thinking "why not just go on a low carb diet" to keep insulin low, but keep in mind that triglycerides inhibit HSL in a similar manner as insulin.

4. My research has indicated that the ideal state of fat burning is reached after 12-18 hours of fasting. Coupled with high levels of catecholamines, increased blood flow to stubborn regions, and low insulin for a2-receptor inhibition, this time interval is the "golden age" of stubborn fat mobilization.

Let me just explain real quick what I mean by the ideal state of fat burning. Studies have examined free fatty acid (FFA) oxidation from anywhere between the overnight fasted state to three days of fasting. While FFA oxidation increases the longer time you spend in the fasted state, the contribution of fatty acids to whole body fat oxidation changes.

In short-term fasting there's a significant increase in subcutaneous FFA oxidation. That's just a fancy way of saying that you're mainly burning body fat and nothing else. For up to 14-20 hours* after a 600-calorie meal in normal-weight subjects, fat is only mobilized from body fat stores in resting individuals.

* 14-20 hours in a completely sedentary state should easily equal 12-18 hours in real life.

Past this time point, fat burning increases further. That goes without saying. But it's not necessarily the type of fat you're after that you'll be burning. Somewhere in between the 10- and 30-hour time point, the oxidation of intramuscular fat increases greatly, but no increase is seen in subcutaneous fat. Subcutaneous fat simply can't keep up with demand, so you're playing a game of diminishing returns if you push the fast too long. Coupled with the escalating rate of de novo gluconeogenesis, and subsequent risk of muscle catabolism, fasting for too long may not be very conducive for a lean individual seeking optimal lean mass retention while targeting stubborn body fat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Nytt medlem her :)

Jeg lurer på om noen har erfaringer med PF og migrene?

Jeg har lest at å gå lenge uten mat kan være en trigger for migreneanfall. Selv har jeg spist etter PF ei god stund nå, det funker bra både fordi jeg ikke er sulten før rundt klokken 12-14 og det er en enkel møte å holde seg til dagens kaloribudsjett (vil gå noe mer ned i vekt). Nå er jeg i en prosess med å finne ut av migrenen min. Kort fortalt så har jeg migrene og eller spenningshodepine hver dag (varierer i lengde og intensitet), og veldig ofte om morgenen rett etter jeg har stått opp. Vanlig anfallsmedisin (imigran/sumaptriptan) fungerer ikke, men har blitt litt bedre med forebyggende migrenemedisin (inderal). Jeg vil gjerne høre om noen har erfaringer med PF og migrene, eller vet noe om dette? Prøvd å google, men ga veldig sprikende resultater. Det er for eksempel forsket på migrene hos muslimer som faster, og funnet at de får oftere migrene i fasteperioden, mens andre igjen mente at faste er bra for da får man ut "dritten" og migrenen vil bli bedre. Jeg har prøvd å spise tidlig frokost noen dager og holde en jevn måltidsrytme resten av dagen, og har prøvd 24 timers faste, ingen av delene ga noen bedring eller forverring i hodepinen.

I min desperate jakt på å få en smertefri hverdag sjekker jeg alle muligheter, så satser på at noen her har innspill på dette :)

Kan det være verdt for meg å prøve lengre perioder med frokost og flere små måltider i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å spise tidlig frokost noen dager og holde en jevn måltidsrytme resten av dagen, og har prøvd 24 timers faste, ingen av delene ga noen bedring eller forverring i hodepinen. :)

Du svarer strengt tatt på ditt eget spørsmål. For noen fungerer PF utrolig bra. Kjenner selv en diabetiker som har fått livet snudd opp ned etter å ha lagt om kostholdet til PF, noe som strider sterkt mot diabetikerforeningens retningslinjer. (Type 1)

Kan det være verdt for meg å prøve lengre perioder med frokost og flere små måltider i løpet av dagen?

Av det jeg har lært gjennom litteratur om blodsukkerkontroll: et klart rungende NEI! Flere måltider (~6) gir et forhøyet blodsukker i forhold til 2-3. Skikkelig lunch, skikkelig middag, skikkelig kveldsmat - tro meg, du kommer til å like PF.

Når det kommer til migrene ville jeg testa ut muskulære årsaker til dette, anspent nakke much? hverdagen din? Slike faktorer spiller ofte mer inn enn kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Slik som det er nå trives jeg best med å spise etter PF - spiser 2-3 måltider i løpet av 8-10 timer. Men har jo så klart fått høre at jeg ødelegger både forbrenning og helse ved å ikke spise frokost og ikke spise oftere enn det jeg gjør. Har lest så mange ganger at folk som er tjukke og og folk som har migrene absolutt bør spise frokost. Har lest en del om PF og skjønner fordelene det gir med tanke på fettreduksjon, men ikke helt sammenhengen med migrene.

Jeg har aldri spist frokost i mange dager på rad (så vidt jeg kan huske), derfor lurte jeg på om det kan være noe å prøve.

Jeg sjekker ut alt for tida, dette hadde kun med kostholdsbiten å gjøre. Muskulære årsaker er definitivt på dagsorden, har slitt med stiv nakke siden jeg gikk på ungdomsskolen (dvs 7-8 år). Vært hos fysioterapeut, manuell terapeut og vakuumterapi uten at det har fungert noe nevneverdig. Jakten på behandlinger som funker og trening som kan virke forebyggende er underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke forebyggende trening når du har stiv nakke, da trenger du trening for å kurere stiv nakke. Tør jeg pålegge nedtrekk og markløft - noe du sikkert ikke har prøvd før?

Stiv nakke korrelerer med migrene, så ville kurert denne før jeg så mot kosthold - særlig om du ikke har hatt noe bedring på 7-8 år (!)

Tjukke folk bør ikke spise frokost, bare enda en seigliva drittmyte =(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lurer litt på hvordan jeg skal legge opp kostholde mitt iforhold til hvordan dagen min ser ut..

Jeg har spist etter PF mer eller mindre i snart en uke nå, og liker det godt.. MEN er usikker på hvordan jeg skal legge opp måltidsfrekvensen min.

Min dag ser slik ut:

0630 - står opp

0700 - reiser på jobb

1130 - lunsj på jobb - spiser 500-700kcal

1500 (kanskje 1530 i noen tilfeller ) reiser på trening

1700-1830 - hjemme fra trening og inntar andre måltid

Som oftest er jeg såpass sent hjemme at jeg ikke er igang med middag for klokka 17-18.. blir det ikke da litt sent å innta siste måltid 2100? Da har jeg jo hatt spisevindu i over 9 timer.. hvordan ville dere lagt det opp..

Burde jeg ha mitt største måltid etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...