Gå til innhold

Kalorier og karbohydrater ved vektnedgang


Opheliia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og regner litt på hva jeg skal spise i morgen (noen som sa listemenneske?), men så lurer jeg på hva dere tenker.

Jeg teller i all hovedsak karbohydrater, men har i det siste tenkt litt på kcal også. Jeg vil jo tross alt ned i vekt!

Stort sett ligger jeg på rundt 1500-1800 kcal og rundt 60-70 g kh. I dag har jeg derimot kun passert 1300 kcal..

Hvis jeg spiser etter planen i morgen vil jeg ligge på 1500 kcal og 40 gram karbohydrater. Jeg sitter her og lurer på om jeg skal ha saus til middagen, da vil jo begge tallene plutselig øke. Men så er jeg så usikker, er det ok å la meg spise rundt 1700-1800 kcal når jeg vil ned i vekt? Eller bør jeg lenger ned, lenger opp?

Man har jo de som sier at en ikke går ned i vekt hvis en spiser for lite, jeg har vel lest det som støtter opp dette og de artiklene som sier at sparebluss er bare tull (at man rett og slett spiser mer enn man vil innrømme at en gjør). Så tenker jeg, at siden jeg fokuserer i utgangspunktet på karbohydratene og ligger rundt 60-70 så skal ikke kalorier egentlig telle så mye..men jeg klarer ikke la være å tenke på disse små dyrene som kalles kalorier:p.

Hva bør jeg gjøre? Hvor bør jeg ligge? Noen smarte folk der som vil hjelpe meg på vei:p? Jo mer jeg tenker, jo mindre vet jeg. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka (fullkroppsprogram) og vanligvis cardio på hviledagene. Dessuten går jeg jo masse, så jeg er jo i aktivitet. Men vekta vil ikke den veien jeg vil, har det noe med kostholdet å gjøre? Eller bare min kropp som ikke er enig med meg ifh til hva jeg vil.

Nå satser jeg på at det dukker opp gode svar her. For jeg blir ikke klokere:blush: I følge hodet mitt burde jeg rast nedover, jeg ligger jo på kaloriunderskudd..men næh..jeg har blitt mindre i størrelse da, selv om vekta fortsatt er relativt høy (jeg vil ned 10-13 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg sitter og regner litt på hva jeg skal spise i morgen (noen som sa listemenneske?), men så lurer jeg på hva dere tenker.

Jeg teller i all hovedsak karbohydrater, men har i det siste tenkt litt på kcal også. Jeg vil jo tross alt ned i vekt!

Stort sett ligger jeg på rundt 1500-1800 kcal og rundt 60-70 g kh. I dag har jeg derimot kun passert 1300 kcal..

Kroppen er ikke så firkantet at den MÅ ligge på akkurat 1500 kalorier. Noen ganger spiser man 1200, andre ganger 1800...

Men selvfølgelig, er målet å ligge på 1500, og man ligger mer på 1800 enn 1200, så kan det jo få betydning...

Hvis jeg spiser etter planen i morgen vil jeg ligge på 1500 kcal og 40 gram karbohydrater. Jeg sitter her og lurer på om jeg skal ha saus til middagen, da vil jo begge tallene plutselig øke. Men så er jeg så usikker, er det ok å la meg spise rundt 1700-1800 kcal når jeg vil ned i vekt? Eller bør jeg lenger ned, lenger opp?

Om du vil ha saus på maten, men ikke ønsker å redusere på kaloriene - øk mengden grønnsaker, reduser på det som inneholder ekstra kalorier og sleng på saus! Jeg hadde ikke klart middagsmat uten saus, ketchup, dressing, syltetøy e.l. Og når maten ikke smaker, craver jeg etter noe som gjør det. Dvs, jeg spiser så og si aldri noe som jeg ikke syntes smaker godt, men det har hendt jeg ikke har vært helt fornøyd, og det er da "små-cravings" kan komme. Men det er meg...

Man har jo de som sier at en ikke går ned i vekt hvis en spiser for lite, jeg har vel lest det som støtter opp dette og de artiklene som sier at sparebluss er bare tull (at man rett og slett spiser mer enn man vil innrømme at en gjør). Så tenker jeg, at siden jeg fokuserer i utgangspunktet på karbohydratene og ligger rundt 60-70 så skal ikke kalorier egentlig telle så mye..men jeg klarer ikke la være å tenke på disse små dyrene som kalles kalorier:p.

Hva bør jeg gjøre? Hvor bør jeg ligge? Noen smarte folk der som vil hjelpe meg på vei:p? Jo mer jeg tenker, jo mindre vet jeg. Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka (fullkroppsprogram) og vanligvis cardio på hviledagene. Dessuten går jeg jo masse, så jeg er jo i aktivitet. Men vekta vil ikke den veien jeg vil, har det noe med kostholdet å gjøre? Eller bare min kropp som ikke er enig med meg ifh til hva jeg vil.

Vanskelig å svare på, da jeg ikke har så mye kunnskaper her, vil jeg ikke kommentere for mye. Vil ikke gjøre noe feil, samtidig som jeg virkelig ønsker å hjelpe, bah! Noe kan jeg prøve meg på da:

Jeg har ikke satt meg så inn i lavkarbo, men jeg tror jeg har lest et sted at man ikke bør spise for mye proteiner. Overflødige proteinene omdannes til "sukker", og da blir det litt feil ift. lavkarbodelen. Ser fra loggen din at protein er hovedmakronæringskilden din noen dager:

Hentet fra din egen logg:

Lurer egentlig også litt på regnskapet bak maten du spiser, for det gikk ikke helt opp for meg. Jeg har lært at:

1 g karbohydrat og 1 g protein er 4 kcal

1 g fett er 9 kcal

La oss ta utgangspunkt i et eksempel fra en dagsmeny du hadde:

68,4 x 9 = 615,6 kcal

55 x 4 = 220 kcal

71,9 x 4 = 287,6 kcal

Totalt: 1123,2 kcal?

Jeg vet ikke hvor feilkilden ligger, kanskje det bare er litt for sent for meg :huh:? Håper noen som har litt peiling på dette kan hjelpe oss - da kan jeg lære litt også :wub: En "Lily" som blir klokere er en glad "Lily" :)

Nå satser jeg på at det dukker opp gode svar her. For jeg blir ikke klokere:blush: I følge hodet mitt burde jeg rast nedover, jeg ligger jo på kaloriunderskudd..men næh..jeg har blitt mindre i størrelse da, selv om vekta fortsatt er relativt høy (jeg vil ned 10-13 kg).

Siden du mister cm. uten å miste vekt er det en tydelig indikator på at du går opp i muskelmasse og ned i fettprosent. Mange er SÅ opptatt av hva tallene på vekta viser. Kanskje greit om man skal konkurrere i NM i badevekt, men ellers har det ikke noen betydning når du "går ned" på andre måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye proteiner får du i deg i løpet av en dag da, sånn i snitt? Spiser du like mye hver dag (av alt), eller har du mere karbo på kardio-dager, mere proteiner på styrkedager - eller hvordan gjør du det? :) Har du målt fettprosent? Vurdert periodisk faste?

Å gå noe lavere enn 1500 kcal ser JEG på som hardcore om man er Kari Nordmann og ikke fitnessutøver.. men det er meg. Man vil jo gå jevnt og trutt ned i vekt, da er det større sjanse for å beholde muskelmassen. Vil du "bare" ned i vekt, eller vil du bygge muskler?

Har du gått ned noe til nå? Hvor mye?

Jeg har ikke satt meg så inn i lavkarbo' date= men jeg tror jeg har lest et sted at man ikke bør spise for mye proteiner. Overflødige proteinene omdannes til "sukker", og da blir det litt feil ift. lavkarbodelen.

Dette er vel en "sannhet" som er mye omdiskutert.. Eller - i enkelte kretser er det direkte uriktig, og en gedigen myte ;)

Til slutt må jeg si meg enig med Lily - du har jo mistet cm!! Da har du mistet størrelse - og vekta er bare et TALL! Så - i mine øyne, så har du "slanket deg og blitt sunnere", selv om du ikke nødvendig har mistet så mye vekt - iogmed at du har minsket størrelsen din. Kanskje du heller skal kaste vekta, og fokusere på cm og fettprosent? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er jeg så usikker, er det ok å la meg spise rundt 1700-1800 kcal når jeg vil ned i vekt? Eller bør jeg lenger ned, lenger opp?

1700-1800 kcal høres ikke helt feil ut, men om det er korrekt for deg må du finne ut selv. Dersom du mister fett med dette så er det helt greit, gjør du det ikke så må du kanskje kutte litt til. Ligg på dette nivået i et par uker og juster så etterhvert om det er nødvendig.

Et alternativ til lavkarbo som har mange av de samme fordelene, men færre ulemper er å spise karbohydratene på kveldstid. Forskning viser at en slik måte å fordele karbohydratene bedre bevarer muskelmassen på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1700-1800 kcal høres ikke helt feil ut, men om det er korrekt for deg må du finne ut selv. Dersom du mister fett med dette så er det helt greit, gjør du det ikke så må du kanskje kutte litt til. Ligg på dette nivået i et par uker og juster så etterhvert om det er nødvendig.

Hun mister jo cm, så da mister hun jo fett også - selv om vekta ikke viser det. Men dersom du skulle slutte å miste cm også, samtidig som vekta står bom stille, så er nok kalorikutt noe du kanskje kan vurdere.

Et alternativ til lavkarbo som har mange av de samme fordelene, men færre ulemper er å spise karbohydratene på kveldstid. Forskning viser at en slik måte å fordele karbohydratene bedre bevarer muskelmassen på diett.

Også en ting du kan prøve ut kanskje? Men ta en ting av gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte telle, men ble lei. Så fant jeg ut at fysisk aktivitet, kombinert med JA-mat og NEI-mat funka for meg. Å detaljmåle hvor mange gram rømme, saus eller dressing jeg heller over maten, ble for uoversiktlig, men at 200situps, eller 30min stepøvelser brenner SÅ mye ekstrakalorier som ellers ikke ville blitt forbrent, var veien å gå for meg. I går hadde jeg SUPERLYST på en ølboks, men tillot meg selv ikke å nyte denne før jeg hadde vært i skogen å bært fram ca 700kg med ved for ( ! )

Sorry at jeg sporer av tråden, men overdrevet fokus på telling funker ikke for meg i alle fall....., det blir alltid unøyaktigheter, og det som ble resultatet, var at jeg droppet ting jeg ikke kunne telle nøyaktig ( saus, rømme osv )

Da ble maten kjedelig og vond, og motivasjonen laber....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det Lily. Går man ned i antall cm så er det bare å fortsette som før. Ingenting er bedre enn å bygge muskler samtidig som man går ned i fettprosent. Da gjør det lite om vekta står stille. Derfor jeg skrev mistet fett og ikke går ned i vekt.

Nesten enig i det siste du sier også. Men jeg synes kanskje Opheliia trener mye til å spise så lite karbohydrater. Men dersom det fungerer bra så er det jo bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, er i prinsippet enig med deg - men så er det sånn at ting funker ulikt for folk. For deg er det umotiverende å telle - for andre er det en motivasjon :) Så lenge man har en balanse, og ikke blir sprø av selvhat fordi man telte feil og åt 34 gram tomat istedetfor 30 gram som man hadde tenkt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling av kalorier var et nyttig hjelpemiddel når jeg gikk ned i vekt, men synes det holder å gjøre det i perioder. Det gjør tross alt ikke den store forskjellen om man havner på 1700 eller 1800 kalorier. Men ved å logge alt i en periode vil man lære bedre hvor kaloriene ligger og hvor man kan kutte, evt hvor man bør legge til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lily: Tallene mine har jeg bare plottet inn fra diett.no. Jeg skjønner ikke helt hvis det ikke stemmer? :unsure: Jeg vet ikke hvor feilkilden er :/

Sånn sett burde jeg kanskje ikke telle noe som helst, jeg har en tendens til å bli litt..tja, hva kan man si? Manisk opptatt av hva jeg får i meg? Jeg spiser ca det samme nå når jeg teller og når jeg ikke teller, så jeg vil jo ligge på det nivået jeg er på nå uansett. Men jeg er bare litt skeptisk til tallene mine. For jeg føler at hvis det som Lily skriver, at jeg lå på rett over 1100 kcal så er vel det alt for lite? Jeg har nok av energi, er ikke sulten eller noen verdens ting, men det høres da ut som et alt for lite tall? Og når det er så lite burde jeg jo rast ned :p

Jeg går ned i cm, det stemmer. Har jo gått fra 44 til 38 i bukser. :D Men jeg veier fortsatt 80 kg! Jeg er 166 cm høy og 80 kg. Så ifølge BMI-kalkulatorer bør jeg jo stå med ene foten i grava og den andre på vei ned. Derfor dropper jeg BMI. Jeg har tatt sånn der fancy test på sånn der fancy vekt, den sa at jeg ikke er overvektig, men kan fint gå ned i vekt, men jeg har såpass høy muskelmasse at jeg ikke regnes som overvektig (jeg elsker det...jeg har nemlig gått rundt i x antall år og tenkt at jeg er superovervektig:blush:).

Ja, jeg ser noen spør om jeg har gått ned. Ja, jeg har gått ned fra 87,6 kg til 80 kg. Eller i dag sa vekta 79,9..

Er jeg bare rett og slett litt for utålmodig? Skal jeg bare kjøre på slik jeg har gjort i det siste? Droppe å telle (jeg spiser jo ikke noe mindre nå fordi om jeg teller)? Hvis jeg ligger på et kcalinntak på rett rundt 1100 kcal, er ikke det for lite? Og ang proteiner, får jeg i meg for mye proteiner :eek:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt hende at du rett og slett er for utålmodig, ja :) Og om du stresser med telling.. om du stresser skikkelig - så blir det mye kortisol i kroppen = lite vektnedgang.

Til spørsmålet ditt om du får i deg for mye proteiner... det er vanskelig for oss andre å svare på når du ikke har oppgitt (i denne tråden..) hvor mye du faktisk får i deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at du rett og slett er for utålmodig, ja :) Og om du stresser med telling.. om du stresser skikkelig - så blir det mye kortisol i kroppen = lite vektnedgang.

Til spørsmålet ditt om du får i deg for mye proteiner... det er vanskelig for oss andre å svare på når du ikke har oppgitt (i denne tråden..) hvor mye du faktisk får i deg ;)

Hehe..jeg skal kopiere det fra loggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 kcal

68,4 g fett

55 g proteiner

71,9 g karbohydrater

(skikkelig dårlig spisedag etter min mening)

1783 kcal

67 gram fett

136 gram protein

43 gram karbohydrater

1727 kcal

96,8 g fett

144,02 g proteiner

63,24 g karbohydrater

1056 kcal

32,8 g fett

117,9 g proteiner

66,8 g karbohydrater

(glemte å føre på middagsmåltidet....så denne er ikke helt komplett)

Jeg synes tallene mine ser helt....ja :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 aminosyrer er glukogene i mennesker. 2 er det ikke.

Får du i deg et overskudd av aminosyrer blir en stor andel av dem omgjort til glukose i leveren. Det er ingen myte, det er fysiologi.

Opheliia, det kan være hensiktsmessig for deg å sette en realistisk målvekt og gå utifra den.

Hva er realistisk målvekt? Ut i fra min høyde bør jeg ligge på under 70 kg. Ut ifra hva jeg ser i speilet så kommer jeg neppe noe særlig lenger ned enn 70-75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du har for mye proteiner. 2-2,5 gram x kroppsvekt er jo ofte brukt som rettningslinje på diett.

Alt under 2000 kcal skal gi deg et solid underskudd. Sannsynligvis har du et vedlikehold på 2500-2600 kalorier (33 kcal pr kg kroppsvekt gir ofte en pekepinn på de som trener 3-4-5 ganger i uken)

Skaff deg en fettklype og bruk denne sammen med målbånd mer enn badevekta som indikator på framgang. Det finnes tabeller som vil kunne gi deg en viss pekepinn på hva fettprosenten ligger på i forhold til målene med fettklypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettklype er rimelig unøyaktig, holder lenge med målebånd rundt livet og andre steder.

Opheliia, et greit utgangspunkt som ikke gjør ting for komplisert er å tenke at vedlikeholdsmenge kalorier ligger mellom 26 og 33 kcal/kg kroppsvekt. Vil du da ned til 70 kg, kan det være greit å holde seg i nedre del av skalaen, altså rundt 26 kcal/kg målvekt og se hvordan du reagerer på det i rundt to uker. Bare husk at om du spiser mer vil du automatisk veie mer fordi du har mer mat i systemet.

Altså jeg bør ligge på ca 1800 kcal?

Er det veldig negativt hvis jeg havner på under 1800 kcal, ned på 1200-1300?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...