Gå til innhold

Hvor bestiller dere høydose D-vitamin?


Marita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hva med å sjekke konsentrasjonen av D-vitamin i blodet deres før dere klikker helt bananas og doserer potensielt veldig skadelige vitaminer til den store gullmedaljen? Om dere vet serumkonsentrasjonen av D-vitamin kan dere dosere deretter. Ikke bare gå ut ifra at dere har D-vitamin mangel...

Ikke bare det, men test på nytt igjen etter at man har brukt tilskudd en stund. Ikke alle reagerer likt og tar opp lik mengde. Juster etter behov. Vitamin D er også synergistisk med Vitamin A, og tar for mye av det ene påvirker det andre. I tillegg til at uten tilstrekkelig med magnesium tar du ikke opp Vitamin D.

Les mer på http://www.vitamindcouncil.org/

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/am-i-getting-too-much-vitamin-d/

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/vitamin-d-and-other-vitamins-and-minerals/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Fikk denne mailen i dag, dette er jo utrolig kjedelig

:(

Imports of Vitamin D-3 Banned in Norway from 1st October 2015.

At BigVits, we have been informed that the Norwegian Government has decided to prohibit the general public importing their own D-3 vitamins from 1st October 2015..

We are totally at a loss to understand this legislation. Vitamin D-3 is being investigated for its health benefits in many universities round the world, particularly UK and USA. Consequently, every few weeks we are hearing of new benefits and uses being discovered or confirmed.

At BigVits, we are not medics and consequently cannot advise you as to the suitability or dose of D-3 and you should always check with your own health care practitioner. What we can say is that despite selling many thousands of tubs each year, we have never come across any concern or reservation about taking it. Indeed, just the opposite. We hear many claims which seem so good, we tend to discount them until we hear more. This week alone one of the BigVits team was on the phone with a medic from a Multiple Sclerosis Clinic who was explaining how they now stock D-3 as a norm because doctors are prescribing their MS sufferers with 2000iu and 5000iu. They actually rang arranging supplies from us in larger quantities.

To me, a personal opinion would be that there may be some external interest, possibly Drug Company influence with the government – otherwise, why would any government stop the public from buying their own medical products which have proven to be so advantageous to health.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere testet faktisk D-vitamin innhold i blodet? :)

Jeg testet en gang og var midt på treet. Skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror jeg var rundt 75 på en skala fra 1-150. Neste prøve noen måneder senere var jeg vel ikke særlig høyere enn 80-85 og hadde supplert en GOD del D-vitamin til da.

På en senere blodprøve var jeg imidlertid over 100 og nærmet meg toppen av skalaen om jeg husker riktig.

Etter å ikke ha supplert særlig D-vitamin, har jeg de siste regnfulle og overskyete månedene kjørt på med en del, men må innrømme at jeg er skeptisk til å fortsette i all evighet uten å vite min faktiske konsentrasjon i kroppen/blodet. :)

For øvrig har jeg brukt D-vitamin Pearls som jeg kjøper på apoteket. Koster vel ca 130 kr for 160 kaspler a 20 mcg/800 IU. Er kanskje ikke så ille prismessig? Har tatt 5 kapsler = 4000 IU, men tror kanskje jeg trapper det ned litt nå.

Fikk Menno Henselmanns til å sette opp et opplegg til meg for litt tilbake og på kosttilskuddsdelen anbefalte han 5000 IU per dag, utenom måneder hvor man fikk mye sol. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk sjekket dette for en stund siden og lå på 114 nmol/L, noe som er ganske midt i blinken. Dette etter lengre tids inntak på rundt 5000IU+. Supplerte da med 3000IU i tillegg til at jeg fikk mye D-vitamin fra kosten. Spiste for eksempel 200g makrell og 8 egg daglig i tillegg til større mengder kjøtt og melk. Av samme grunn lå B12 verdiene mine nokså høyt, uten at dette isolert sett er problematisk.

Utifra dette kan man jo lure på hvordan det står til med verdiene til den norske befolkningen generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som SamGold spør etter; Testes dere mht innhold av eksempelvis D-vitamin? Hvis ikke, så er det jo bare gjetning hvorvidt man trenger tilskudd, og hvilken effekt man får av den dosen man benytter.

Folk pøser på med mengder av kosttilskudd uten å verken vite om de trenger det eller hvilke verdier en faktisk ligger på. Det meste av dette er selvsagt bare penger rett ut vinduet, men en del tilskudd er bra, og noe er direkte uheldig å ta for mye av.

Generelt er det lite som kan bevises ut fra enkeltpersoners opplevelser og testresultater, men jeg kan jo dele mine likevel:

Jeg tar fast 800 IU (20 ug) daglig med D-vitamin, i tillegg til 1000 mg kalsium og 300 mg magnesium. Små doser i forhold til det enkelte her inne pøser på med, men for et par uker siden sjekket jeg også disse 3 som del av en "utvidet prøve" hos endokrinolog. Jeg husker ikke verdiene, men bortsett fra magnesium, så hadde jeg meget bra verdier. Spesielt D-vitamin lå helt i øvre ende av skalaen. Nå har jeg riktignok vært en del i sol i sommer, men jeg spiser altfor lite mat som er rik på D-vitamin, så hvorfor friske personer skulle ha behov for fast/regelmessig tilskudd av 5000 IU daglig ...der strekker ikke min kunnskap til o_O

Det er helt sikkert ikke skadelig med 5.000 IU, selv om anbefalt maksimalt daglig inntak er 4.000 IU, men er det egentlig temmelig bortkastet for de fleste av oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ari Whitten om vitamin D3 tilskudd

Vitamin D supplements, are not just potentially a waste of money, but I believe that in ten years, the current common practice of taking oral vitamin D in moderate to large doses on a regular basis will actually turn out to be more harmful than helpful

https://www.facebook.com/AriWhittenFanPage/posts/536958836445451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra dette kan man jo lure på hvordan det står til med verdiene til den norske befolkningen generelt :)

Interessant. :) Supplerer du fortsatt eller har du sluttet?

Hvor høye B12 verdier? Mine har vært over referansenivået, dvs omtrent 950 i en årrekke. Men legen(e) sier det ikke gjør noe.

Vedrørende den norske befolkning har det vel blitt sagt at nordmenn typisk har lave verdier av D-vitamin. Fant dette i farten:

http://www.tv2.no/a/4086818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk pøser på med mengder av kosttilskudd uten å verken vite om de trenger det eller hvilke verdier en faktisk ligger på. Det meste av dette er selvsagt bare penger rett ut vinduet, men en del tilskudd er bra, og noe er direkte uheldig å ta for mye av.

Det er helt sikkert ikke skadelig med 5.000 IU, selv om anbefalt maksimalt daglig inntak er 4.000 IU, men er det egentlig temmelig bortkastet for de fleste av oss?

Nå er ikke jeg ukritisk til autoriteter og liker helst å forstå ting selv, men for hva det er verdt, sa Menno følgende (grovt sitert):

"Multivitamins are mostly a waste of money." --> Gitt at man spiste et sunt kosthold slik som han anbefalte. Dvs, frukt, grønt, kjøtt, egg, fet fisk og ellers fullverdig mat.

"Definitely do take 5000 IU vitamin D daily in all months where you don't get a lot of sun."

For oss fitnessfolk mener jeg at det skal være studier som viser at vitamin D skal være ganske så bra for testosteronnivåene våre. Se for eksempel her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195

"Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone Levels."

Men det skal jo sies at her hadde forsøksgruppen underskudd i utgangspunktet. Så om man alt har normale nivåer er det kanskje ikke noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/ma-vi-ta-kosttilskudd-for-a-fa-maksimal-effekt-av-trening/

Jeg har siste 1,5 årene tatt 4000-6000iu D3 uten forutgående blodprøver, tok i februar utvidede blodprøver og da hadde jeg 52 nmol/l 25OH D. økte da til 10000iu frem til i dag, skal snart sjekke på nytt.

Alle kalsiumnivåene lå midt på treet så det skulle ikke være fare ved å øke D3 en del.

Magnesium lå på 97 med 95 som øvre normalgrense, muligens pga daglig zma dose.

B12 var på nedre grense: 170 for 1 år siden, tok 5000 - 10000mcg B-12 metyl daglig i 7 måneder, da var den oppe i 1475 med max normalgrense på 700, stoppet å ta den for en stund ja.

Endokrinologen mente at pga mulig tendens til ikkealkoholisk fettlever (ikke diagnosert) så omsettes ikke vit d og andre vit/sporstoffer så effektiv som de burde. N.A.fettlever kunne komme av store vekttap på kort tid, hadde en runde med ketolysekuren og sykling som dro av 25kg på 2,5måned, kunne være årsaken mente Endokrinologen.

Veldig mange mangeltilstander i kroppen kan komme av leverproblemer og/eller større enn normale fettdepot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. :) Supplerer du fortsatt eller har du sluttet?

Hvor høye B12 verdier? Mine har vært over referansenivået, dvs omtrent 950 i en årrekke. Men legen(e) sier det ikke gjør noe.

B12 lå vel rundt 900 på meg og om jeg ikke husker feil. Skylder dette på et inntak av animalske produkter som går den gjengse Ola Nordmann en høy gang ;)

Vedrørende den norske befolkning har det vel blitt sagt at nordmenn typisk har lave verdier av D-vitamin. Fant dette i farten:

http://www.tv2.no/a/4086818

Supplerer fortsatt. Grei verdi å ligge på tenker jeg. Vi går jo også i disse dager inn i mørkere tider, så ser ingen grunn til å kutte ned på inntaket. Er dessverre tom for D3 for øyeblikket, og det kan se ut som det kan bli vanskelig å bestille fra nett fremover. Man får takke seg til å hamstre stort ved utenlandsreiser :)

B12 lå vel rundt 900 på meg og om jeg ikke husker helt feil. Skylder dette på et inntak av animalske produkter som går den gjengse Ola Nordmann en høy gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...