Gå til innhold

Vektøkning ved styrke


Gulltopp

Anbefalte innlegg

Jeg er jente. 173 cm. Start vekt i februar 56 kg. 
har hatt fokus på styrke og mer mat siden februar. Før det spiste jeg lite sikkert rundt 1500 kcal. 
Spiser nå etter kostholdsplan 1900 kcal. 
jeg har økt vekten til 61,6. 

jeg lurer på om det er vanlig at vekten øker så mye selvom jeg trener x4-5 per uke (CrossFit + styrke). 
hvor lenge vil jeg oppleve at vekten øker? Vil gjerne at den skal være stabil jeg eller er det ett bra tegn at den øker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulltopp skrev (3 timer siden):

Jeg er jente. 173 cm. Start vekt i februar 56 kg. 
har hatt fokus på styrke og mer mat siden februar. Før det spiste jeg lite sikkert rundt 1500 kcal. 
Spiser nå etter kostholdsplan 1900 kcal. 
jeg har økt vekten til 61,6. 

jeg lurer på om det er vanlig at vekten øker så mye selvom jeg trener x4-5 per uke (CrossFit + styrke). 
hvor lenge vil jeg oppleve at vekten øker? Vil gjerne at den skal være stabil jeg eller er det ett bra tegn at den øker 

Du har nok lagt på deg noen kilo muskler. Det vil fort bremse når du når ditt potensiale. Bare fint at du legger på deg, og om du legger på deg litt fett er det bare sunt og riktig for en ung kvinne.

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaulM skrev (6 minutter siden):

Du har nok lagt på deg noen kilo muskler. Det vil fort bremse når du når ditt potensiale. Bare fint at du legger på deg, og om du legger på deg litt fett er det bare sunt og riktig for en ung kvinne.

Paul

Ja det har jeg. Men hvor mye og når stopper økningen evt? Jeg har lagt på meg noe fett. Men vil jo helst ha fettprosenten lav (under 20) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulltopp skrev (6 timer siden):

Ja det har jeg. Men hvor mye og når stopper økningen evt? Jeg har lagt på meg noe fett. Men vil jo helst ha fettprosenten lav (under 20) 

Du har økt ca. 1 kg pr. måned. Dette vil nok reduseres og etter hvert flate ut. Med din høyde tror jeg det vil stoppe rundt 70-75 kg. På 1900 kcal. og flere treninger i uka vil du ikke oppleve å komme høyt i fett%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PaulM skrev (37 minutter siden):

Du har økt ca. 1 kg pr. måned. Dette vil nok reduseres og etter hvert flate ut. Med din høyde tror jeg det vil stoppe rundt 70-75 kg. På 1900 kcal. og flere treninger i uka vil du ikke oppleve å komme høyt i fett%.

Kan jeg legge meg på 1700 og heller flate ut nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Gulltopp said:

Kan jeg legge meg på 1700 og heller flate ut nå?

Det vil jeg ikke anbefale deg å gjøre. Fordi da kutter du for mye, for fort. Dessuten frarøver du deg langsiktige resultater med muskelutvikling mtp hvor i treningsreisen du er akkurat nå.

En viss mengde fett må du ha på kroppen for å opprettholde et sunt hormonnivå og generell velvære.

Bare fortsett med 1900 kcal og nå potensialet ditt. Og så kan du se an hvordan ting ser ut 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...