Gå til innhold

Få høre dommen;)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

å regne ut i fra egenvekt og ikke lean bodymass når en er så overvektig som deg fungerer ikke..

legg deg på 1500-1800. tren hardt. så går du ned i vekt.

Men,de har jeg stort sett gjort hele tiden,og jeg går ikke ned...så...ja d finnes jo tydeligvis ikke noe fasit uansett...men ja jeg skal ligge såppas lavt som 1500 fremover så får jeg se...funket ikke for tre mndr siden men dog..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,de har jeg stort sett gjort hele tiden,og jeg går ikke ned...så...ja d finnes jo tydeligvis ikke noe fasit uansett...men ja jeg skal ligge såppas lavt som 1500 fremover så får jeg se...funket ikke for tre mndr siden men dog..;)

Sikker på at du faktisk bare spiste 1500 kcal, da? Du hadde ikke noen kosedager i uka? Du loggførte ALT? Husk at en spiseskje med olje over salaten er 100 kcal. En skive ost er 40 kcal, så er ikke mange ostebitene som skal til før man er oppe i noen kcal. Slike små ting man ikke tenker over kan være det som tipper deg over fra underskudd til vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ja,og jeg ble så sjuk som aldri før,tror jeg spydde 3 av 5 uker jeg gikk på den dietten og har aldri følt meg værre,og legen min sa jeg hadde høyere kolesterol i ettertid,så dette ble for meg ikke anbefalt å fortsette med:) Så jeg er generellt livredd sånne dietter...jeg vil ikke på "diett" jeg vil leve slik resten av livet;) Så mulig jeg må inn med mer fett og mindre karbo,men jeg må holde meg på noen lunde normalt inntak ivertfal.

Overgangen til ketose er hard for mange - jeg var dårlig i ukesvis :( Kvalm, svimmel - jeg våknet med hjertebank og var generelt ikke i form. Men så løsnet det - for meg var det iallefall et spørsmål om å komme over kneika. Nå er formen bedre enn på mange, mange år, så for meg er det uaktuelt å gå tilbake til og spise slik jeg gjorde før. Når det gjelder kolesterol tror jeg ikke høyt kolesterol i seg selv er farlig - de fleste får bedre sammensetning av kolesterolet på lavkarbo (iallefall hvis vi skal stole på Espen Rostrup). Jeg sier ikke alt _alle_ må spise ketogent, men for dem som sliter med å gå ned i vekt er det ofte veien og gå. Og siden jeg selv har så god erfaring med det er det vanskelig for meg å holde kjeft :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det makronæringsstoffet som er viktigst, og essensielt, er protein. Har du kontroll på proteininntaket er det irrelevant med tanke på vektnedgang hvor resten av kaloriene kommer fra. Spiser du 1000 kalorier fra proteiner + 1000 kalorier fra karbohydrater, vil du gå nøyaktig like mye ned i vekt som om du spiser 1000 kalorier fra proteiner + 1000 kalorier fra fett. Alt handler om energi inn mot energi ut.

Og dette sier du på hvilket grunnlag?

Så lenge forbruk er identisk, vil vekttapet i teorien være det samme, men det er flere ting som spiller inn. Fett og karbohydrater trigger vidt forskjellige hormonelle responser i kroppen. Sult og metthetssignaler styres hovedsakelig hormonelt, så de to kostholdene du skisserer kan på ingen måte sammenlignes bare fordi energiinnholdet er likt.

Fett er essensielt, karbohydrater er ikke essensielt. At protein er det eneste som teller er bare tull, men at det er det viktigste å dekke behovet for er riktig. Behovene dekkes forøvrig meget lett med de fleste kosthold. Utover behovet er det flere positive ting med et høyt proteininntak, men det handler ikke om proteinbehovet.

Lett majones, lett ost, cashew nøtter, cottage cheese, laksefilet. Det er da noe fett der

;) Vil tro grunnen det "fettfattige" kostholdet er at fett er så energi tett, man kan spise dobbelt så mye karbohydrater/proteiner som fett for å komme opp i samme mengde kalorier.

Nå er det sånn at sult og metthet styres vel så mye hormonelt som av mengden mat, fylling av magesekken osv. Studier som sammenligner lavfett og lavkarbo viser at man generelt sett spiser mindre energi på et lavkarbokosthold, selv om man spiser så mye man vil.

Når en person konsekvent velger lettprodukter, så sier det meg at denne personen gjør en innsats for å redusere fettinntaket. Når personen samtidig er opptatt av å telle kalorier, så forsterker dette mistanken om at dette er motivasjonen bak.

Lettprodukter er fettreduserte, og en del av energien erstattes med lettopptagelige karbohydrater som sukker og stivelse. Dette gjør ikke disse produktene noe sunnere, sannsynligvis er det helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ketolyse og det resulterte ikke bra,så d holder jeg meg vekke fra. Men glemte å legge til at jeg spiser en til to ss cocosa ekstra virgin oliven olje også hver dag;) Hvorfor jeg spiser magert...fordi d gir mer mat,mindre kalorier:)

Det gir en større matmengde, men gir det mer metthet per kalori? Det er til syvende og sist det som bestemmer hvor lett det er å redusere energiinntaket.

Jeg vil anbefale deg å finne en person du forholder deg til, og følger det denne sier over en lengre periode. Om du skal forholde deg til masse forskjellige råd som spriker i alle retninger, så blir sannsynligvis resultatet mye dårligere enn om du forholder deg til en ting. Om dette over tid ikke fungerer, kan du evt vurdere om du skal prøve noe annet.

Altså, prøv en ting om gangen, og gi det en sjanse over lengre tid. Ikke test ut litt av alt på en gang, det blir bare rot.

Send meg gjerne en PM, så kan jeg hjelpe deg i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at du faktisk bare spiste 1500 kcal, da? Du hadde ikke noen kosedager i uka? Du loggførte ALT? Husk at en spiseskje med olje over salaten er 100 kcal. En skive ost er 40 kcal, så er ikke mange ostebitene som skal til før man er oppe i noen kcal. Slike små ting man ikke tenker over kan være det som tipper deg over fra underskudd til vedlikehold.

Jeg kan å telle kcal:) Så ja ganske sikker.,alltid væt nazi på å telle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som på meg at du har en instilling om at du ikke kan gå ned i vekt.. Det å gå ned i vekt er det letteste i verden så lenge du er motivert og dedikert, 90% sitte i hodet, enkelt og greit.

Du skriver selv at du har prøvd å legge deg så lavt som 1500 kalorier til dagen, men dette funket ikke, så du ligger nå rundt 1900 kalorier til dagen. Hva er tankegangen bak dette? Mer energi inn, med samme energi ut, hvordan skal det gi deg vektnedgang? Anbefaler det STERKT å lese http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/ for å forstå basic bak vektnedgang, kalorier/energi inn og ut.:)

Jeg kan garantere deg (jepp! GARANTERE) at du ikke lå på 1500 kalorier til dagen når du trodde du gjor det. Som de over meg sier, litt olje til maten er lett 100 kalorier ekstra, litt smør er lett 100 kalorier ekstra, mange undervurderer kaloriene i maten de spiser.

Hadde du en spisedag i uken? En stor spisedag gjør at du lett spiser inn kaloriene du har spart gjennom uken. Selv hadde jeg samme problem før. Lå i 500 kalorier underskudd til dagen, men rundt 3000 kalorier i overskudd på lørdager, altså jeg gikk i null og vekten rikket seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en større matmengde, men gir det mer metthet per kalori? Det er til syvende og sist det som bestemmer hvor lett det er å redusere energiinntaket.

Jeg vil anbefale deg å finne en person du forholder deg til, og følger det denne sier over en lengre periode. Om du skal forholde deg til masse forskjellige råd som spriker i alle retninger, så blir sannsynligvis resultatet mye dårligere enn om du forholder deg til en ting. Om dette over tid ikke fungerer, kan du evt vurdere om du skal prøve noe annet.

Altså, prøv en ting om gangen, og gi det en sjanse over lengre tid. Ikke test ut litt av alt på en gang, det blir bare rot.

Send meg gjerne en PM, så kan jeg hjelpe deg i gang.

Jah du har rett der,er forferrdelig vanskelig når alle skal si forskjellige ting:/ Jeg har kanskje ligget litt høyt på kcal så bestemt meg for å prøve å holde meg på 15-1700 daglig nå og skal visst begynne med noe ryp greier i følge min samboer,hehe...så får jeg se:) Jeg skal lage meg en dagbok her tenkte jeg,så håper jeg det blir fremgang nå:) Tar gjerne imot hjelp så skal ikke se bort ifra at jeg sender deg en melding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som på meg at du har en instilling om at du ikke kan gå ned i vekt.. Det å gå ned i vekt er det letteste i verden så lenge du er motivert og dedikert, 90% sitte i hodet, enkelt og greit.

Du skriver selv at du har prøvd å legge deg så lavt som 1500 kalorier til dagen, men dette funket ikke, så du ligger nå rundt 1900 kalorier til dagen. Hva er tankegangen bak dette? Mer energi inn, med samme energi ut, hvordan skal det gi deg vektnedgang? Anbefaler det STERKT å lese http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/ for å forstå basic bak vektnedgang, kalorier/energi inn og ut.:)

Jeg kan garantere deg (jepp! GARANTERE) at du ikke lå på 1500 kalorier til dagen når du trodde du gjor det. Som de over meg sier, litt olje til maten er lett 100 kalorier ekstra, litt smør er lett 100 kalorier ekstra, mange undervurderer kaloriene i maten de spiser.

Hadde du en spisedag i uken? En stor spisedag gjør at du lett spiser inn kaloriene du har spart gjennom uken. Selv hadde jeg samme problem før. Lå i 500 kalorier underskudd til dagen, men rundt 3000 kalorier i overskudd på lørdager, altså jeg gikk i null og vekten rikket seg ikke.

Grunne til det er fordi jeghar gitt litt opp..å trene ,slanke mg i 7 mndr utenå gå ned et gram...det er frustrerende...men jeg har ikke sagt at jeg noen gang har prøvd å ligge på 1500? Jeg har ligget lavere enn 1900 ja men det var vel heller 1700 tror jeg,da fikk ejg beskjed,var på Grete roede kurs,om at jeg spiste for lite i forhold til trening og vekt osv...så skulle øke til 1900-2100 daglig...ja jeg er ikke eksperten så jeg gjorde det...men like mye resultater kan du si:P på diett.no har jeg også en profil,der de har eregnet ut at jeg skal ligge på 2170 kcal for dag for å gå ned 0,7 kg i uka...noe som ikke har skjedd.

Nå har jeg gjort dette før da...altså..gikk ned 40 kg,mulig litt mer også,etter in første graviditet...og da gjorde jeg det samme som nå..men da funket det..d er eneste forskjellen:D

Dette med 1500 kcal er noe jeg har fått tips om her..hehe..så jeg tenkte å prøve å ligge på d nå da..så håper jeg at det nå kan begynne å gå nedover already;) Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg 1500 ,jeg veier og er rimelig nazi på kcal telling,det er jeg nå også,så har fått i meg 1900 daglig i det siste..jeg skjeier ut i helgene,vs lørdager og da blir det ikke akkurat fest i skapene heller...mer 4-5 biter sjokolade og god kaffe og taco feks...når jeg er så nøye på ukedagene kan jeg ikke se hvordan dette kan ta så stor skade eller ha så store utfall på vekta? :/ Skal eg da kutte ut alt som heter gode ting i livet for å oppnå nedgang? For jeg kunne kose meg litt på lørdager før og jeg gikk fremdeles ned 40 kg...som legen min sa...du får droppe lørdagsgodtet og heller jogge deg en tur i marka:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette sier du på hvilket grunnlag?

Så lenge forbruk er identisk, vil vekttapet i teorien være det samme, men det er flere ting som spiller inn. Fett og karbohydrater trigger vidt forskjellige hormonelle responser i kroppen. Sult og metthetssignaler styres hovedsakelig hormonelt, så de to kostholdene du skisserer kan på ingen måte sammenlignes bare fordi energiinnholdet er likt.

Fett er essensielt, karbohydrater er ikke essensielt. At protein er det eneste som teller er bare tull, men at det er det viktigste å dekke behovet for er riktig. Behovene dekkes forøvrig meget lett med de fleste kosthold. Utover behovet er det flere positive ting med et høyt proteininntak, men det handler ikke om proteinbehovet.

Det som i bunn og grunn teller, er som jeg har sagt tidligere kalorier inn mot kalorier ut, noe som er veldig basic og du sikkert er enig i. Hvilke hormonelle responser karbohydrater og fett trigger har jeg lite kunnskap på, og det er helt sikkert en forskjell der. Jeg vil derimot påstå at hvis du har kontroll på kaloriinntak er dette det helt klart viktigste. Om du kjører lavkarbo med 500 kalori underskudd eller et vanlig kosthold med karbohydrat med 500 kalori underskudd vil vektnedgangen være nesten nøyaktig like. Som du sier kan kostholdene ikke helt sammenlignes, men det jeg prøver å få fram er at så lenge du spiser nok proteiner og ligger i underskudd vil det ha minimalt å si om de resterende kaloriene kommer fram fett eller karbohydrater.

Jeg har aldri påstått at protein er det eneste som teller. Protein er som sagt essensielt, og det er også omega3. Omega3 kalles vel "essensielle fettsyrer" så jeg tenkte dette var ganske opplagt. Ellers er verken fett eller karbohydrater essensielt (Lyle McDonald - The Rapid Fatloss Handbook).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunne til det er fordi jeghar gitt litt opp..å trene ,slanke mg i 7 mndr utenå gå ned et gram...det er frustrerende...men jeg har ikke sagt at jeg noen gang har prøvd å ligge på 1500? Jeg har ligget lavere enn 1900 ja men det var vel heller 1700 tror jeg,da fikk ejg beskjed,var på Grete roede kurs,om at jeg spiste for lite i forhold til trening og vekt osv...så skulle øke til 1900-2100 daglig...ja jeg er ikke eksperten så jeg gjorde det...men like mye resultater kan du si:p på diett.no har jeg også en profil,der de har eregnet ut at jeg skal ligge på 2170 kcal for dag for å gå ned 0,7 kg i uka...noe som ikke har skjedd.

Nå har jeg gjort dette før da...altså..gikk ned 40 kg,mulig litt mer også,etter in første graviditet...og da gjorde jeg det samme som nå..men da funket det..d er eneste forskjellen:D

Dette med 1500 kcal er noe jeg har fått tips om her..hehe..så jeg tenkte å prøve å ligge på d nå da..så håper jeg at det nå kan begynne å gå nedover already;) Jeg er ganske sikker på at jeg får i meg 1500 ,jeg veier og er rimelig nazi på kcal telling,det er jeg nå også,så har fått i meg 1900 daglig i det siste..jeg skjeier ut i helgene,vs lørdager og da blir det ikke akkurat fest i skapene heller...mer 4-5 biter sjokolade og god kaffe og taco feks...når jeg er så nøye på ukedagene kan jeg ikke se hvordan dette kan ta så stor skade eller ha så store utfall på vekta? :/ Skal eg da kutte ut alt som heter gode ting i livet for å oppnå nedgang? For jeg kunne kose meg litt på lørdager før og jeg gikk fremdeles ned 40 kg...som legen min sa...du får droppe lørdagsgodtet og heller jogge deg en tur i marka:p

At du har klart å gå ned 40kg før, men ikke klarer å gå ned en eneste kilo nå høres for meg veldig merkelig ut.

Selvfølgelig ødelegger det ikke at du koser deg litt ekstra en dag, LITT ekstra. Skal du ned i vekt må du ofre, men du trenger ikke nødvendigvis kutte ut "alle gode ting" her i livet. :)

Jeg vet ikke hvordan helgene dine er, men som jeg skrev tidligere hadde jeg et lignende problem før, og fant ut at problemet mitt var spisedagene som gikk av skaftet. Trodde selv at "SPISEDAG, masssse snop for å booooste forbrenningen!", noe som selvfølgelig kun er bullshit, og jeg endte ofte 3-4000 kalorier i overskudd disse dagene. Nå sier du at du klarer å beherske deg, så hvis dette stemmer ser jeg ikke hvorfor du ikke går ned i vekt. Er du sikker på at du teller alle kalorier i mat, drikke, olje når du steker mat osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loggfør alt fra hele måltider til tyggis (ikke at dette er noen bombe, men hos meg utgjør det ca 10kcal daglig, og det er jo noe), stekefett og smaksprøver på butikken på diett.no. Anbefales på det varmeste. Da får du oversikt over alt du putter i munnen, og kan justere etter behov - med andre ord er det et tips å loggføre måltidene på forhånd. Da blir det vanskeligere å ha i seg noe ekstra i forhold til det du har skrevet opp.

Ha underskudd, men spis nok. Ville heller lagt meg på 1800 enn 1500 i første omgang. Skal du mye i underskudd, vil jeg anbefale å inkludere mye proteiner, minst 2g/kg, for å spare på muskelmassen og føle metthet. Krise å spise så lite at man er kronisk sulten hvertfall, og det blir fort fråtsefester.

Masse lykke til!!! Før gjerne loggbok, det er smart for egen del, og du kan få tilbakemeldinger underveis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har klart å gå ned 40kg før, men ikke klarer å gå ned en eneste kilo nå høres for meg veldig merkelig ut.

Selvfølgelig ødelegger det ikke at du koser deg litt ekstra en dag, LITT ekstra. Skal du ned i vekt må du ofre, men du trenger ikke nødvendigvis kutte ut "alle gode ting" her i livet. :)

Jeg vet ikke hvordan helgene dine er, men som jeg skrev tidligere hadde jeg et lignende problem før, og fant ut at problemet mitt var spisedagene som gikk av skaftet. Trodde selv at "SPISEDAG, masssse snop for å booooste forbrenningen!", noe som selvfølgelig kun er bullshit, og jeg endte ofte 3-4000 kalorier i overskudd disse dagene. Nå sier du at du klarer å beherske deg, så hvis dette stemmer ser jeg ikke hvorfor du ikke går ned i vekt. Er du sikker på at du teller alle kalorier i mat, drikke, olje når du steker mat osv.?

Jeg har skrevet ned alt jeg putter inn her i et innlegg i denne tråden da:) Er ganske nøye..skriver det ned på diett,no,så loggfører jo alt. Jeg har ikke noe bedre svar enn deg på hvorfor...hehe...det er liksom det som er problemet...først i begynnelsen tenktejeg at d var stagnasjon...men måte på...7 mndr lang stagnering syns jeg er ganske drøyt. Men jg skal loggføre alt her inne fremover tenkte jeg,samtidlig som på diett.no,så får vi bare håpe at å gå ned 2-300 kcal til hver dag hjelper...det skjer kanskje ikke på dagen men dog..noen som ve hvor lang tid kroppen bruker på å skjønne det når man forandrer sånn? Det er ikke gjort på en uke,d er sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet ned alt jeg putter inn her i et innlegg i denne tråden da:) Er ganske nøye..skriver det ned på diett,no,så loggfører jo alt. Jeg har ikke noe bedre svar enn deg på hvorfor...hehe...det er liksom det som er problemet...først i begynnelsen tenktejeg at d var stagnasjon...men måte på...7 mndr lang stagnering syns jeg er ganske drøyt. Men jg skal loggføre alt her inne fremover tenkte jeg,samtidlig som på diett.no,så får vi bare håpe at å gå ned 2-300 kcal til hver dag hjelper...det skjer kanskje ikke på dagen men dog..noen som ve hvor lang tid kroppen bruker på å skjønne det når man forandrer sånn? Det er ikke gjort på en uke,d er sikkert..

Høres veldig bra ut! Loggfør absolutt alt, og aldri "lur" deg selv. Så skal du nok se resultater fort. :)

Når kroppen skjønner at du forandrer på ting er vanskelig å si, men hvis du kutter ned på karbohydrater vil kroppen ofte slipp en del vann og glykogen i tillegg til fettet du mister den første uken, selv gikk jeg ned over 3kg første uken på diett (1g karbohydrat binder 2,7g vann). For meg var dette veldig god motivasjon. Men hvis du klarer å holde dietten, eller livsstilen, tar det ikke mange ukene før du begynner å merke forskjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel :

Frokost:havregrøt (40 gram) med ca to ss rosiner og kanel med litt natreen eller rugspør knekkebrød eller noe lignende,da to-tre stk med lettmajones,eller magerost med kokt skinke eller makrell på,nå og da lett hvitost på(spiser bare ting bakt på rug eller spelt da jeg overhodet ikke tåler hvetemel)

Lunsj: ofte etter trening ,så da en boks mager kesam eller cottage cheese med kanel og sukkerfritt syltetøy eller fruktbiter av eple eller ananas.

mellommåltid: skyr eller en 0.0% youghurt med litt cashewnøtter(uten salt) eller en nutrilett shake.

Middag: går i kyllingfilet,laksefilet,magre kylling pølser,kylling eller svine kjøttdeig ofte med wok grønnsaker eller grønnsaks grateng/brokkoli/blomkålgrateng eller bare salat med mager kesam eller mager dressing,fullkornsris eller pasta,da veldig lite,potet spises kanskje aldri noen måneder noen ganger er d en gang en uke...veldig sjeldent med andre ord.har ofte sopp og frukt som tilbehør også,eks stekt eple;)

Kvelds: spises ikke hver dag men ofte blir det litt middagsrester eller bare et knekkebrød med skinke feks eller en frukt eller bare et glass skummet melk.

Drikker mye vann og er stort sett bare det jeg drikker ,blir litt melk noen dager,da aldri stort mer enn 2-3 dl og kaffe.

Jeg trener mandag-onsdag-fredag og søndag fast. Har en del gåturer på hviledager og på lørdager har jeg ofte en times cardio også.

Styrketrening og cardio. Jeg har bare to håndmanualer jeg bygger på med vekter,så jeg har vel 7.5 kg på hver nå.

Varmer opp i 5-10 min og kjører 40 min styrke på hele kroppen og rundt 40-60 min intervall trening på sykkel ..kjører da både 4x4 intervaller og 2x2...er dette det har gått i som regel..Trener ikke alltid mage på hver økt,heller mer annenhver..har mer fokus på armer og bakdel:)

Gjør vel igrunnen ikke noe forskjellig fra hver økt..trener jo det samme på hver treningsøkt. Hender jeg bytter ut noen dager med en video med jillian michaels sine 45-60 min treninger og da er det en del lettere vekter og mer hopp og sprett,hhehe:)

Jeg bruker pulsklokke:)

Tja hva skal jeg si...jeg har ikke rørt snop på noen uker nå da,men fråtser ikke når jeg koser meg,prøver å ta meg i skinnet...så ja det kan gå ukr og det kan bli hver helg,men da blir det bare en kopp kakao,god middag og noen biter sjokolade,fråtser ikke:)

Jeg har to barn så ute på byen eller drikker er jeg så å si aldri,så ikke noe å utsette der:)

Hei:)

Lykke til på veien mot måle ditt.

Slet selv i veldig mange år med å gå ned i vekt. Problemet mitt var at jeg trente nesten bare kondisjon og veldig lite styrke. Mat inntaket var nok også feilkalkulert.. Det som gjorde underverker for meg var styrketrening. Man føler kanskje ikke at man svetter så mye som en spinning time ol og derfor "derfor vil jeg ikke gå ned" Det var min tankegang...Lenge siden. MEN jobb og helsesituasjonen gjorde det slik at styrketrening var eneste alternativet. Jeg trente korte intensive økter hver dag. Endret kostholdet til å inneholde mer ren mat! Det skjedde underverker!! Matdagbok er heller ingen dum ide for oversikt.

Nå forandrer kroppen min seg hele tiden.

TIPS: Til maten din sparer du mye energi på å bruke bær istedet for lettsyltetæy- Også er det mye bedre. Jeg bruker å kjøpe frosne bær og varme opp/tine og evt ha på sukrin , nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i bunn og grunn teller, er som jeg har sagt tidligere kalorier inn mot kalorier ut, noe som er veldig basic og du sikkert er enig i. Hvilke hormonelle responser karbohydrater og fett trigger har jeg lite kunnskap på, og det er helt sikkert en forskjell der. Jeg vil derimot påstå at hvis du har kontroll på kaloriinntak er dette det helt klart viktigste. Om du kjører lavkarbo med 500 kalori underskudd eller et vanlig kosthold med karbohydrat med 500 kalori underskudd vil vektnedgangen være nesten nøyaktig like. Som du sier kan kostholdene ikke helt sammenlignes, men det jeg prøver å få fram er at så lenge du spiser nok proteiner og ligger i underskudd vil det ha minimalt å si om de resterende kaloriene kommer fram fett eller karbohydrater.

Jeg har aldri påstått at protein er det eneste som teller. Protein er som sagt essensielt, og det er også omega3. Omega3 kalles vel "essensielle fettsyrer" så jeg tenkte dette var ganske opplagt. Ellers er verken fett eller karbohydrater essensielt (Lyle McDonald - The Rapid Fatloss Handbook).

Ja, energibalansen er det som teller til syvende og sist, men det du spiser påvirker hvor mye du forbrenner og hvor mye du spiser. Det er ganske viktig. I tillegg påvirker det sult og metthetssignaler, noe som påvirker hvor lett det er å holde seg til opplegget. Det er også ganske viktig.

Fett er like essensielt som proteiner. Det er essensielle fettsyrer (omega-3 og omega-6), og essensielle aminosyrer (8 stk kroppen ikke kan lage selv, i noen tilfeller fler).

Når man skal gi kostråd til en person er man nødt til å ta hensyn til flere ting enn bare kalorier inn og kalorier ut, da alle vil ha behov for en individuell tilnærming. Folk reagerer ulikt på ulike kosthold, og det er ikke en fasit som passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte bare over noen småting på kosten du la frem her :)

Lettmajones/ost/smøreost er det mye fett og salt i, endel sukker også.

Cashewnøtter er mye fett og mye karb (en liten pose fra Eldorado/Kiwi er 700 kcal) så hva er litt nøtter i din målestokk? (Jeg spør fordi jeg vet at jeg selv pleide å spise en hel sånn pose.. minst) :D

Makrell i tomat: en stor vanlig boks er nesten 500 kcal. Har du vurdert evt andre fiskeslag Evt magrere kjøtt som pålegg?

Og denne 0% yogurten, den er det mye sukekr i også, sist jeg så på den hos modern, for hu eter den også :) Skyr søtet m sukrin elelr magerkesam med funlight kunne erstatte denne, så får du mer proteiner i stedet for fortykningsmiddel,vann og sukker som den består av :)

Jeg tenker også (som flere har nevnt over) at 1900 kcal kanskje er litt i høyeste laget, så det kunne gått an for deg å testet mer proteiner, lavt på fettet og medium på karben. Dvs ta karben fra Havregryn/banan, søtpotet, mais, og evt litt ris etter styrkeøkter.

Jeg var en gang 90 kg fordelt på 168 cm, og hadde det for meg at siden jeg trente (dva "trente" for min del) :D Så kunne jeg unne meg en god del, for det tålte jeg..Det var ikke tilfellet.

Men intensiteten på øktene dine kommer til å øke etterhvert som du utfordrer deg selv enda mer, og da blir også forbruket annerledes.

MEN: Hold på dette med at CM går inn, og driiiit i den vekta :D Den ødelegger så mye for huet , og gjør at vi ikke ser oss selv og de fine resultatene vi oppnår!!

Det er bare å fortsette, så kommer du dit du vil! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...