Gå til innhold

Få høre dommen;)


Anbefalte innlegg

Regnet d ut på kalorikalkulatoren her inne:) 2900 med trening 3-5 ganger i uka ble 2900 kcal -basalmetaolismen min ble 1870:)

Hørtes fortsatt veldig høyt ut. Min basale forbrenning ligger på ca. 1450kcal, jeg er 172cm og 80kg, fettprosent på ca. 27%. Hvis jeg ligger på så høyt kaloriinntak som deg går jeg knapt ned, og ihvertfall ikke hvis jeg ikke går turer med hunden og trener de dagene. Jaja, sikkert folk som kan gi mye bedre svar enn meg. :) Lykke til hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

<<

Hørtes fortsatt veldig høyt ut. Min basale forbrenning ligger på ca. 1450kcal, jeg er 172cm og 80kg, fettprosent på ca. 27%. Hvis jeg ligger på så høyt kaloriinntak som deg går jeg knapt ned, og ihvertfall ikke hvis jeg ikke går turer med hunden og trener de dagene. Jaja, sikkert folk som kan gi mye bedre svar enn meg. :) Lykke til hvertfall!

Har noe med at jeg er 30 kg tyngre enn deg kanskje...man trenger jo mer energi når man veier mer...men ja jeg er ikke ekspert selv:P jeg vil ikke bli tynn,bare få vekk mer fett:)Men vekta må ned og jeg har prøvd nå i 7 mndr og ingenting...jeg gikk jo ned 40 kg for tre år siden ved å gjøre akkurat det samme som nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange mener mye rart, og mye rart funker for forskjellige. sånn er det. hehe, Selv kan jg bare snakke av egen erfaring og jeg ligger på rett over 4000kcal, har diett som jg ikke har begynt helt 100 på, men den begynner på 2800. På 4000 holder jeg vekten akkurat, så da er 1200 ganske mye å kutte, men det er ikke farlig så lenge men øker proteinene nå når man spiser mindre. Jeg kan ikke se noen grunn for å ikke gå hard ut og heller rette litt opp underveis om man har gått for hardt ut

Ja du har et poeng,jeg har ikke prolemer med å kutte ut mer kcal,men er bare redd for å gå FOR langt ned også..vil gjerne ha et klar signal..men ja jeg har nok å ta av og da er d kanskje ikke så farlig...men vil IKKE miste muskelmasse:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Kom tilfeldig over tråden så tenkte jeg kunne prøve å hjelpe litt.

For det første, det som er viktig er kalorier inn mot kalorier ut, enkelt og greit. Hvor kaloriene kommer fra vil ha svæært lite å si, om du spiser 1000 kalorier fra snop eller 1000 kalorier fra kylling vil vektnedgangen være lik, men du vil derimot ved å kun spise drittmat gå ned mye i muskler og lite fett, altså på ingen måte et ønske scenario. Derfor anbefales det selvfølgelig å spise sunt, mye proteiner, og kutte ned på karbohydrater og fett.

Du sier du har prøvd alt og ingenting fungerer. Hvis dette er tilfelle, undervurderer du hvor mye du spiser, og/eller overvurderer hvor mye du trener. VELDIG mange tror de spiser 2000 kalorier til dagen og forbrenner minst 2500, men egentlig spiser de kanskje 2600 kalorier til dagen og forbrenner kun 2000. Ikke en veeldig stor forskjell, men mer enn nok til å ødelegge for vektnedgangen.

For å si det slik, hvis du ligger i underskudd hver dag, går du ned i vekt, easy as that. Går du ikke ned i vekt på et kaloriunderskudd, gjør du noe feil. :)

Jeg ser flere folk anbefale deg å legge deg høyere på kaloriinntaket. Hvis du faktisk har kontroll på korrekt kaloriinntak og treningsmengde vil dette bare ødelegge. Hvordan skal et høyere kaloriinntak hjelpe deg å gå ned i vekt? Think about it.

Hvis du derimot har et bra underskudd, men på grunn av dette ofte skeier ut, bør du legge deg høyere på kaloriene (sunne matvarer) slik at du unngår utskeielser. Men igjen, kalorier inn mot kalorier ut.

Nå er det sikker mange som er uenige med meg, men det for så være. De fleste anbefaler maks er underskudd på 2-500 kalorier, ofte for å unngå å miste muskler. På godt trente personer med lav fettprosent stemmer dette nok veldig bra, og et større underskudd vil tære på muskelmassen.

På overvektige personer kan du derimot legge deg på et større underskudd, gjerne 1000 kalorier i underskudd til dagen, og du vil mest sannsynlig ikke miste muskler. Jeg har selv vært på diett der jeg som mann på 85kg lå på 1000 kalorier til dagen, altså et underskudd på over 2000 kalorier. En venn av meg som var overvektig, lå også på et kaloriunderskudd til dagen på ca. 2000 kalorier, og gikk på 6-7 uker ned 7kg fett og OPP 2kg muskler. Altså; overvektige kan fint bygge muskler, eller iallefall hindre tap av muskler, på et større underskudd enn godt trente.

Kort versjon: Spis mye proteiner, kutt ned på karbohydrater og fett, legg deg på et kontrollert kaloriunderskudd og holdt et øye med vekten fra uke til uke, juster om nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg vitterlig erstatte fett med muskler.

Vil også legge til at kcal inn vs kcal ut ikke er en universiell sannhet uten modifikasjoner. Noen ganger har det megastor betydning hvor kaloriene kommer fra uansett underskudd.

Da beklager jeg det forekommende, men en kalori er uansett en kalori. http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du skrive akkurat hva du spiser på en vanlig dag? Og ca hvordan en treningsuke ser ut.

Hvor lenge har du hatt det underskuddet, og hvor ofte sklir dietten ut, og evt hvor ille?

Jeg spiser som regel :

Frokost:havregrøt (40 gram) med ca to ss rosiner og kanel med litt natreen eller rugspør knekkebrød eller noe lignende,da to-tre stk med lettmajones,eller magerost med kokt skinke eller makrell på,nå og da lett hvitost på(spiser bare ting bakt på rug eller spelt da jeg overhodet ikke tåler hvetemel)

Lunsj: ofte etter trening ,så da en boks mager kesam eller cottage cheese med kanel og sukkerfritt syltetøy eller fruktbiter av eple eller ananas.

mellommåltid: skyr eller en 0.0% youghurt med litt cashewnøtter(uten salt) eller en nutrilett shake.

Middag: går i kyllingfilet,laksefilet,magre kylling pølser,kylling eller svine kjøttdeig ofte med wok grønnsaker eller grønnsaks grateng/brokkoli/blomkålgrateng eller bare salat med mager kesam eller mager dressing,fullkornsris eller pasta,da veldig lite,potet spises kanskje aldri noen måneder noen ganger er d en gang en uke...veldig sjeldent med andre ord.har ofte sopp og frukt som tilbehør også,eks stekt eple;)

Kvelds: spises ikke hver dag men ofte blir det litt middagsrester eller bare et knekkebrød med skinke feks eller en frukt eller bare et glass skummet melk.

Drikker mye vann og er stort sett bare det jeg drikker ,blir litt melk noen dager,da aldri stort mer enn 2-3 dl og kaffe.

Jeg trener mandag-onsdag-fredag og søndag fast. Har en del gåturer på hviledager og på lørdager har jeg ofte en times cardio også.

Styrketrening og cardio. Jeg har bare to håndmanualer jeg bygger på med vekter,så jeg har vel 7.5 kg på hver nå.

Varmer opp i 5-10 min og kjører 40 min styrke på hele kroppen og rundt 40-60 min intervall trening på sykkel ..kjører da både 4x4 intervaller og 2x2...er dette det har gått i som regel..Trener ikke alltid mage på hver økt,heller mer annenhver..har mer fokus på armer og bakdel:)

Gjør vel igrunnen ikke noe forskjellig fra hver økt..trener jo det samme på hver treningsøkt. Hender jeg bytter ut noen dager med en video med jillian michaels sine 45-60 min treninger og da er det en del lettere vekter og mer hopp og sprett,hhehe:)

Jeg bruker pulsklokke:)

Tja hva skal jeg si...jeg har ikke rørt snop på noen uker nå da,men fråtser ikke når jeg koser meg,prøver å ta meg i skinnet...så ja det kan gå ukr og det kan bli hver helg,men da blir det bare en kopp kakao,god middag og noen biter sjokolade,fråtser ikke:)

Jeg har to barn så ute på byen eller drikker er jeg så å si aldri,så ikke noe å utsette der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss
Ja selvsagt,har vært både langt nede på inntak og høyere...ingen av delene har gjot jobben for å si d slik..går jeg feks ned på 16-1700 kcal da skulle jeg igrunnen gått ned 1,2-1,3 kg i uka...den gang ei:/

Først: Er det sunne kalorier du spiser?

Det er aldri noe fasitsvar på hvor mye du bør gå ned i uka på sånn å sånn. Ingen kalkulator på internett kan kjenne kroppen din så godt, man må prøve og eventuelt feile til man får det rett. Om du trener jevnlig, spiser moderat og sunt vil ting snart begynne å skje. Om du bruker mer energi enn energien du putter i deg går vekta ned. Om du måler fett% og muskel% på tanitavekta vil du også se hva du mister av.

Om du spiser mye proteiner vil forbrenningen øke, og om du trener styrke øker metabolismen, win win! Siden du har to små barn er det kanskje ikke helt ideelt å kjøre cardio på morningen før frokost? Da kjører du eventuelt litt cardio etter styrkeøktene, da det vil ta rett på fettet.

-Your body keeps an accurate journal, no matter what you write down-

Lykke til!!:thumbsup: Blir morsomt å se etterhvert om du oppnår resultatene du ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Er det sunne kalorier du spiser?

Det er aldri noe fasitsvar på hvor mye du bør gå ned i uka på sånn å sånn. Ingen kalkulator på internett kan kjenne kroppen din så godt, man må prøve og eventuelt feile til man får det rett. Om du trener jevnlig, spiser moderat og sunt vil ting snart begynne å skje. Om du bruker mer energi enn energien du putter i deg går vekta ned. Om du måler fett% og muskel% på tanitavekta vil du også se hva du mister av.

Om du spiser mye proteiner vil forbrenningen øke, og om du trener styrke øker metabolismen, win win! Siden du har to små barn er det kanskje ikke helt ideelt å kjøre cardio på morningen før frokost? Da kjører du eventuelt litt cardio etter styrkeøktene, da det vil ta rett på fettet.

-Your body keeps an accurate journal, no matter what you write down-

Lykke til!!:thumbsup: Blir morsomt å se etterhvert om du oppnår resultatene du ønsker. :)

I innegget over deg har jeg skrevet hva jeg spiser:) Men takk for tips:) Skal prøve meg på lavere inntak jeg,så får jeg se:)Kan en gå tur ute i kjapt tempo telle som morgencardio?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg det forekommende, men en kalori er uansett en kalori. http://fitnessbloggen.no/fleskedynamikkens-laeresetninger/

En kalori er en kalori, det er helt riktig. Men, en kalori fra hhv fett, karbohydrat eller protein behandles ulikt i kroppen. Hva du spiser påvirker både hvor mye du forbrenner og hvor mye du spiser, så det er ikke irrelevant hvor kaloriene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fitnesss
I innegget over deg har jeg skrevet hva jeg spiser:) Men takk for tips:) Skal prøve meg på lavere inntak jeg,så får jeg se:)Kan en gå tur ute i kjapt tempo telle som morgencardio?:p

Haha, ja såg du var litt kjappere enn meg der! ;)

Ja helt klart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser som regel :

Frokost:havregrøt (40 gram) med ca to ss rosiner og kanel med litt natreen eller rugspør knekkebrød eller noe lignende,da to-tre stk med lettmajones,eller magerost med kokt skinke eller makrell på,nå og da lett hvitost på(spiser bare ting bakt på rug eller spelt da jeg overhodet ikke tåler hvetemel)

Lunsj: ofte etter trening ,så da en boks mager kesam eller cottage cheese med kanel og sukkerfritt syltetøy eller fruktbiter av eple eller ananas.

mellommåltid: skyr eller en 0.0% youghurt med litt cashewnøtter(uten salt) eller en nutrilett shake.

Middag: går i kyllingfilet,laksefilet,magre kylling pølser,kylling eller svine kjøttdeig ofte med wok grønnsaker eller grønnsaks grateng/brokkoli/blomkålgrateng eller bare salat med mager kesam eller mager dressing,fullkornsris eller pasta,da veldig lite,potet spises kanskje aldri noen måneder noen ganger er d en gang en uke...veldig sjeldent med andre ord.har ofte sopp og frukt som tilbehør også,eks stekt eple;)

Kvelds: spises ikke hver dag men ofte blir det litt middagsrester eller bare et knekkebrød med skinke feks eller en frukt eller bare et glass skummet melk.

Drikker mye vann og er stort sett bare det jeg drikker ,blir litt melk noen dager,da aldri stort mer enn 2-3 dl og kaffe.

Det første som slår meg er at du spiser utrolig magert. Det er nesten ikke noe fett i kostholdet ditt i det hele tatt, noe som absolutt ikke kan anbefales. Hva er grunnen til at du velger å spise så fettfattig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kalori er en kalori, det er helt riktig. Men, en kalori fra hhv fett, karbohydrat eller protein behandles ulikt i kroppen. Hva du spiser påvirker både hvor mye du forbrenner og hvor mye du spiser, så det er ikke irrelevant hvor kaloriene kommer fra.

Det makronæringsstoffet som er viktigst, og essensielt, er protein. Har du kontroll på proteininntaket er det irrelevant med tanke på vektnedgang hvor resten av kaloriene kommer fra. Spiser du 1000 kalorier fra proteiner + 1000 kalorier fra karbohydrater, vil du gå nøyaktig like mye ned i vekt som om du spiser 1000 kalorier fra proteiner + 1000 kalorier fra fett. Alt handler om energi inn mot energi ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du må ned så veldig mange kg, maks 5.

Jeg vil bare poengere at 5 kg ikke er så mye nedgang som man tror, men det er en start. F.eks. kan differansen på vekten være opptil 2 kg på et par dager med normal hormonell vannoppsamling for min del, Selv har jeg mistet 14 kg og jeg hadde en forestilling om at jeg ville være supertynn om jeg bikket under 70kg. Jeg er fremdeles langt ifra anorektisk. Tallet på vekten er ikke det man bør henge seg opp i. Den merkbare forskjellen i sammensetting og fysisk form på kroppen er mye bedre å måle fremgangen etter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett majones, lett ost, cashew nøtter, cottage cheese, laksefilet. Det er da noe fett der ;) Vil tro grunnen det "fettfattige" kostholdet er at fett er så energi tett, man kan spise dobbelt så mye karbohydrater/proteiner som fett for å komme opp i samme mengde kalorier.

Jeg er grunnleggende skeptisk til lettprodukter - ofte er det nyttige fettet erstattet med plantefett (mye omega6) og stivelse i en eller annen form. Ikke glem at mange av vitaminene kroppen må ha er fettløselige.

Jeg vil tro at du kunne hatt god nytte av å jogge i gang fettforbrenningen din med en ketogen (kh mindre enn 20 g pr dag) diett - iallefall når du spiser kalorirestriktivt over en lang periode uten å ha nytte av det. Sannsynligvis vil du ikke kunne trene en liten periode i overgangen, men poenget er å "åpne" for fettreservene du har på kroppen. Når kroppen din er blitt en god fettforbrenner og forsyner seg av det du har lagret på kroppen vil du sannsynligvis oppleve et markant fall i apetitten. Dette vil gjøre det mye enklere å holde et kaloriunderskudd som sikrer deg vekttap.

Jeg tok to kroppsanalyser underveis i min egen slankeprosess (ketogent i litt over ett år) - og jeg har nesten ikke mistet muskler i det hele tatt. 17 av 19 kg borte er fett. De to siste kiloene er vel de som ikke trengs for å holde den store kroppen i gang lenger. Jeg har ikke talt kalorier eller veid maten min, men fulgt kroppens sult- og metthetssignaler. Jeg har holdt meg til mat med mindre enn 5 g kh pr 100 g vare, sørget for å spise rikelig med grønnsaker og ikke hatt restriksjoner på animalske fullfettprodukter.

Mulig jeg banner i kirken nå altså, men det får så være. Jeg MÅ jo ha hatt et kaloriunderskudd, selv på dette kostholdet, dersom det "alle" her inne sier stemmer. Det er bare så mye, mye lettere når man ikke er sulten hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er grunnleggende skeptisk til lettprodukter - ofte er det nyttige fettet erstattet med plantefett (mye omega6) og stivelse i en eller annen form. Ikke glem at mange av vitaminene kroppen må ha er fettløselige.

Jeg vil tro at du kunne hatt god nytte av å jogge i gang fettforbrenningen din med en ketogen (kh mindre enn 20 g pr dag) diett - iallefall når du spiser kalorirestriktivt over en lang periode uten å ha nytte av det. Sannsynligvis vil du ikke kunne trene en liten periode i overgangen, men poenget er å "åpne" for fettreservene du har på kroppen. Når kroppen din er blitt en god fettforbrenner og forsyner seg av det du har lagret på kroppen vil du sannsynligvis oppleve et markant fall i apetitten. Dette vil gjøre det mye enklere å holde et kaloriunderskudd som sikrer deg vekttap.

Jeg tok to kroppsanalyser underveis i min egen slankeprosess (ketogent i litt over ett år) - og jeg har nesten ikke mistet muskler i det hele tatt. 17 av 19 kg borte er fett. De to siste kiloene er vel de som ikke trengs for å holde den store kroppen i gang lenger. Jeg har ikke talt kalorier eller veid maten min, men fulgt kroppens sult- og metthetssignaler. Jeg har holdt meg til mat med mindre enn 5 g kh pr 100 g vare, sørget for å spise rikelig med grønnsaker og ikke hatt restriksjoner på animalske fullfettprodukter.

Mulig jeg banner i kirken nå altså, men det får så være. Jeg MÅ jo ha hatt et kaloriunderskudd, selv på dette kostholdet, dersom det "alle" her inne sier stemmer. Det er bare så mye, mye lettere når man ikke er sulten hele tiden!

Jeg har prøvd ja,og jeg ble så sjuk som aldri før,tror jeg spydde 3 av 5 uker jeg gikk på den dietten og har aldri følt meg værre,og legen min sa jeg hadde høyere kolesterol i ettertid,så dette ble for meg ikke anbefalt å fortsette med:) Så jeg er generellt livredd sånne dietter...jeg vil ikke på "diett" jeg vil leve slik resten av livet;) Så mulig jeg må inn med mer fett og mindre karbo,men jeg må holde meg på noen lunde normalt inntak ivertfal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN...okei...hvis noen bare kan hjelpe meg nå s¨hadde dette vært flott:D Flere sier,spis mer,ikke forandre inntak og noen sier spis mindre...så hva skal jeg gjøre? Skal jeg holde meg på 1900 kcal eller skal jeg gå enda mer ned på kcal ? 1700?1600? 1500? hva er best? Eller..hva det beste for meg hadde vært er vel egentlig litt vanskelig men hva ville dere gjort da,er kanskje en bedre formulering...jeg greide dette en gang før...fatter ikke hvorfor jeg ikke skal greie d igjen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...