Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Lavt insulin er greit fordi man da har lite lagringshormon som kan lagre ting i fettceller. Men insulin er vel strengt tatt ønskelig for å lagre ting i muskler, og for i det hele tatt å *lage* muskler...?... Har trent sammen med folk som setter insulin før og under trening i hvert fall. Og de var *ikke* diabetikere :p

Men som alle er enige om - man finner noe som passer både til egen psyke og egen kropp. Det er ikke noen vits i å diskutere med fantikere, for de mener at vi alle er like. Det er vi ikke.

Diskutere med fantatikere er bortimot umulig, har prøvd det siste døgnet. Det verste er at de ikke godtar at du sier du ikke tror det er noe for deg, de tar det jo som et personlig angrep. Folk må gjerne spise etter LCHF prinsipper for min del, men jeg orker ikke tanken på så mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

You're preaching to the choir ;) Jeg var selv en av de første som gikk på CKD, og da fikk jeg høre at det var djevelens verk og at jeg kom til å dø uten karbohydrater. For ikke å snakke om carbup'en min, for om ikke ketose tok livet av meg kom alle de kaloriene på ett døgn definitvt til å gjøre det. 10 år senere går alle og deres bestemor på "lav-karbo". Ikke husker de det de sa til meg når jeg gikk på det :p Så lenge jeg får i meg 150+ g protein om dagen, så bryr jeg meg ikke fælt hvor resten kommer fra. Men...så er nå ikke jeg i konkurranseform heller, da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ofte forsvinner i lavkarbo/lavfett-debatten er dette med matkvalitet. Det er fullt mulig å ha et godt kosthold som er lavfett, på samme måte som man kan ha et dårlig kosthold som er lavkarbo. Og motsatt.

Jeg vil etterlyse et større fokus på dette med matkvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt egentlig. Vi er alle forskjellige. Vi reagerer forskjellig. Vi liker forskjellige ting. Vi trives med forskjellige ting. Jeg har god effekt av lavkarbokosthold (obs: jeg skriver ingenting om ketogent, da jeg faktisk er oppe i 60-70 g kh pr dag) og dårlig effekt av lavfett/lavkalori, da er jeg sulten hele tiden, grinete og null energi. Men det betyr jo ikke at alle skal spise slik som meg, bare fordi jeg har det bra på lavkarbo?

Det gjelder jo alle områder i livet. Bare fordi jeg ser meg selv som humanist så mener jeg ikke at dem som tror på Gud skal slutte å tro, kun fordi jeg ikke tror. :p

Ja til å være åpen for at det finnes flere veier til Rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at de fleste vil reagere ganske likt på samme kosthold rent fysiologisk (såfremt de har ca samme mål og utgangspunkt), men hvorvidt dette igjen passer inn i den enkeltes hverdag og de preferanser personen har ang måltidsfrekvens, type mat, evne til å takle "kjedelige dietter" og orke å bruke lang tid på kjøkkenet, er dog noe helt annet. Noen trenger kanskje litt lengre tid for å omstille seg til den nye dietten, men samtlige av skeptiske personer jeg har hjulpet har hatt samme resultat som meg av periodisk faste, lav-karbo og spise større måltid enn de er vandt med, selv om de har vært helt anti i utgangspunktet. I bunn og grunn er det jo trivselen som er viktigst for å lykkes, uansett hvilket mål man måtte ha med dietten.

Grunnen til at jeg i det hele tatt tar det opp er ikke for å kverrulerere, men jeg mener at "det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendig for andre" tilfører slanking et helt ulogisk element som folk ofte benytter som en unnskyldning for mangel på egen suksess med en fremgangsmåte. Folk flest er så lite opplyste ang ernæring at de ikke greier å være kildekritiske. På denne måten vil en bælfeit dame som misslyktes med lav-karbo pga hun underestimerer sitt eget inntak av karbohydrater kraftig samtidig som hun overestimerer mengden aktivitet hun er i, få sine venninner til å tro at man må finne en diett som "fungerer" for den enkelte. Kalorier inn vs kalorier ut blir på denne måten helt glemt, og vips så har slanking plutselig blitt til noe helt magisk som går på flaks/uflaks og har ingenting med det helt simple regnestykket (kalorier inn vs kalorier ut) som ligger i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de fleste vil reagere ganske likt på samme kosthold rent fysiologisk (såfremt de har ca samme mål og utgangspunkt), men hvorvidt dette igjen passer inn i den enkeltes hverdag og de preferanser personen har ang måltidsfrekvens, type mat, evne til å takle "kjedelige dietter" og orke å bruke lang tid på kjøkkenet, er dog noe helt annet. Noen trenger kanskje litt lengre tid for å omstille seg til den nye dietten, men samtlige av skeptiske personer jeg har hjulpet har hatt samme resultat som meg av periodisk faste, lav-karbo og spise større måltid enn de er vandt med, selv om de har vært helt anti i utgangspunktet. I bunn og grunn er det jo trivselen som er viktigst for å lykkes, uansett hvilket mål man måtte ha med dietten.

Grunnen til at jeg i det hele tatt tar det opp er ikke for å kverrulerere, men jeg mener at "det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendig for andre" tilfører slanking et helt ulogisk element som folk ofte benytter som en unnskyldning for mangel på egen suksess med en fremgangsmåte. Folk flest er så lite opplyste ang ernæring at de ikke greier å være kildekritiske. På denne måten vil en bælfeit dame som misslyktes med lav-karbo pga hun underestimerer sitt eget inntak av karbohydrater kraftig samtidig som hun overestimerer mengden aktivitet hun er i, få sine venninner til å tro at man må finne en diett som "fungerer" for den enkelte. Kalorier inn vs kalorier ut blir på denne måten helt glemt, og vips så har slanking plutselig blitt til noe helt magisk som går på flaks/uflaks og har ingenting med det helt simple regnestykket (kalorier inn vs kalorier ut) som ligger i bunn.

well said sir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ofte forsvinner i lavkarbo/lavfett-debatten er dette med matkvalitet. Det er fullt mulig å ha et godt kosthold som er lavfett, på samme måte som man kan ha et dårlig kosthold som er lavkarbo. Og motsatt.

Jeg vil etterlyse et større fokus på dette med matkvalitet!

Synes dette er veldig viktig, folk snakker om fett og karbo som om det var det samme om fettet kom fra laks eller transfett, eller om karboen kom fra havregryn eller sukkerspinn!

Tror nok ofte at grunnen til at folk har gode resultater på lavkarbo er fordi når de nektes karbo, så nektes de alt den "dritten" de tidligere trykte i seg, men tror de kunne hatt tilnærmet samme framgang om de hadde beholdt den lille 10% av gode kilder de hadde og bare kutta de 90% med "dritt"

Point beeing, jeg er liker høy protein, høy karbo og høy fett dietten, så lenge de 3 kommer fra bra kilder!

En biff med søtpoteter og en salat vendt i godt med olivenolje eller en feit laksemiddag med poteter og mager kesam er ikke det samme som en burgermeny med pommesfrittes og cola selv om de begge består av protein, karbo og fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig dere begge. Ja selvfølgelig kan man ikke fråtse uansett hvilken diett man er på - det vil aldri være sunt. Men lavkarbo fremstilles som det er det eneste riktige og at alle vil få det bedre sersom de skifter til et slik kosthold. Jeg mener at noen ikke passer til å gå på lavkarbo, inkludert meg selv.

I tillegg må maten være bra slik eirich snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel derfor jeg har hatt vanvittig bra fremgang med lavkarbo. Når lavkarbo entret mitt liv forsvant jo godteriet, fast food ala Mc Donalds, sukkerholdig brus..inn kom masse kjøtt, grønnsaker og mat laget fra bunnen av. Sier seg jo selv at jeg vil oppleve en forandring da.

Det er med andre ord ikke nødvendigvis det at jeg gikk over til lavkarbo som er så bra, men hva jeg spiser på lavkarbo, som da er i størst mulig grad mat som jeg lager fra bunn av, ikke pose-mat, ikke fast food og ikke godteri. Jeg skal jo ikke si at jeg aldri spiser det, jeg er et svakt menneske som liker det jeg ikke har lov å like:p

Det enkleste er ofte det beste, hvorfor ikke bare "drite i" (ikke bokstavlig) ulike navn på ulike dietter og kun tenke at en skal spise ren mat som ikke er satt sammen av alt mulig rart før de blir sendt til butikken:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel derfor jeg har hatt vanvittig bra fremgang med lavkarbo. Når lavkarbo entret mitt liv forsvant jo godteriet, fast food ala Mc Donalds, sukkerholdig brus..inn kom masse kjøtt, grønnsaker og mat laget fra bunnen av. Sier seg jo selv at jeg vil oppleve en forandring da.

Det er med andre ord ikke nødvendigvis det at jeg gikk over til lavkarbo som er så bra, men hva jeg spiser på lavkarbo, som da er i størst mulig grad mat som jeg lager fra bunn av, ikke pose-mat, ikke fast food og ikke godteri. Jeg skal jo ikke si at jeg aldri spiser det, jeg er et svakt menneske som liker det jeg ikke har lov å like:p

Det enkleste er ofte det beste, hvorfor ikke bare "drite i" (ikke bokstavlig) ulike navn på ulike dietter og kun tenke at en skal spise ren mat som ikke er satt sammen av alt mulig rart før de blir sendt til butikken:).

Det er egentlig min diett :)

Jeg prøver å bare spise rene ting, ting som finnes i naturen eller ting som spiser ting som finnes i naturen :)

Kutte poser og prossesert mat så langt det lar seg gjøre.

Dessuten smaker alt så mye bedre når man har holdt seg borte fra sukker osv over en periode :) Før HATET jeg tomater, nå gomler jeg det til det meste, men har også lært meg mer om hva jeg skal se etter i retning modenhet på frukt og grønt etc :)

Så lenge det er "clean, godt og fult av næring" så hiver jeg innpå uten å telle en eneste kalori og uansett om det er kjøtt, fisk, fugl, grønt, frukt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gøyest med lavkarbotilhengerne er måten de forholder seg til studier og dokumentasjon.

Studie som støtter lavkarbo:

"Se her alle sammen, nå er lavkarbo BEVIST*"

*Jeg elsker denne formuleringen

Studier som ikke støtter lavkarbo

"Lol se på han forskeren har han ikke fått med seg studien (se overfor) om at lavkarbo er sunt, og dessuten har han bare drevet med forskning på dette i 30 år, hva kan han?"

Forøvrig er de også ekstremt konspiratoriske. Staten ønsker ikke å fremme lavkarbokosthold, og det er for å maksimere inntjeningen til norske bønder, all forskning som går imot lavkarbo er kjøpt og betalt (rasende festlig tatt artikkelen jeg linket til under i betraktning) og det gjør at de slipper å forholde seg kritisk til noe som helst som går imot ideene deres. Forsåvidt praktisk, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gøyest med lavkarbotilhengerne er måten de forholder seg til studier og dokumentasjon.

Studie som støtter lavkarbo:

"Se her alle sammen, nå er lavkarbo BEVIST*"

*Jeg elsker denne formuleringen

Studier som ikke støtter lavkarbo

"Lol se på han forskeren har han ikke fått med seg studien (se overfor) om at lavkarbo er sunt, og dessuten har han bare drevet med forskning på dette i 30 år, hva kan han?"

Forøvrig er de også ekstremt konspiratoriske. Staten ønsker ikke å fremme lavkarbokosthold, og det er for å maksimere inntjeningen til norske bønder, all forskning som går imot lavkarbo er kjøpt og betalt (rasende festlig tatt artikkelen jeg linket til under i betraktning) og det gjør at de slipper å forholde seg kritisk til noe som helst som går imot ideene deres. Forsåvidt praktisk, om ikke annet.

Men er ikke alle sånn, på alle områder i livet, velger studier som fremhever det du tror og velger bort det som ikke støtter opp det du tror? Det gjelder jo ikke bare dem som mener lavkarbo er bra. Det gjelder jo dem som mener høykarb/lavfett/raw-food/++ er best. En vil jo at folk skal få øynene opp for det "ulitmate kostholdet", fordi det hjelper vedkommende. (At det kanskje kan minne litt om hvordan Jehovas Vitner bestandig prøver å få meg til å bli en av dem er noe annet...men det er jo en annen diskusjon, de vil jo bare det beste for meg, selv om jeg er uenig:p).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener lavkarbotilhengere er verre enn andre, men det har noe med hvem som skriker høyest, gjerne de mest ekstreme og kunnskapsløse. Litt av grunnen er som jeg har nevnt at de har konspiratoriske tendenser. Svært mye av retorikken går rundt på at forskere holder fordelene med lavkarbo "skjult" for befolkningen, som om ernæringsforskere over hele verden har gått sammen for å føre verden bak lyset. Og all forskning som støtter lavkarbo er bra og flott, og alt annet er bare tull og de kan ingenting.

En del av de største tastaturkrigerne har jo mer eller mindre null utdannelse innenfor emnet, og i tillegg ofte svært begrenset kunnskap om vitenskaplig metode og forskning, men kan likevel mer enn alle forskere, uansett hvor mye de har publisert, hvor anerkjent forskningen er, for forskning handler bare om å fremme sine egne syn, og å overse alt annet +++

For da har de lest det store kolesterolbedraget eller boken til Hexeberg, og kan alt. Så hamrer de løs på et par linker på pubmed med noen rottestudier, og om man da ikke umiddelbart godtar lavkarbo som Løsningen, da er det ikke noe håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener lavkarbotilhengere er verre enn andre, men det har noe med hvem som skriker høyest, gjerne de mest ekstreme og kunnskapsløse. Litt av grunnen er som jeg har nevnt at de har konspiratoriske tendenser. Svært mye av retorikken går rundt på at forskere holder fordelene med lavkarbo "skjult" for befolkningen, som om ernæringsforskere over hele verden har gått sammen for å føre verden bak lyset. Og all forskning som støtter lavkarbo er bra og flott, og alt annet er bare tull og de kan ingenting.

En del av de største tastaturkrigerne har jo mer eller mindre null utdannelse innenfor emnet, og i tillegg ofte svært begrenset kunnskap om vitenskaplig metode og forskning, men kan likevel mer enn alle forskere, uansett hvor mye de har publisert, hvor anerkjent forskningen er, for forskning handler bare om å fremme sine egne syn, og å overse alt annet +++

For da har de lest det store kolesterolbedraget eller boken til Hexeberg, og kan alt. Så hamrer de løs på et par linker på pubmed med noen rottestudier, og om man da ikke umiddelbart godtar lavkarbo som Løsningen, da er det ikke noe håp.

Jeg ser hva du mener, jeg vet også hva du mener. Det er vel hovedsaklig derfor jeg ikke velger å proklamere budskapet "lavkarbo er best", selv om det passer meg:). Men ganske mange "nyfrelste" er veldig sånn som du beskriver, men jeg skjønner dem litt, mange har jo gått rundt i store deler av livet sitt som overvektig, prøvd x antall metoder for å gå ned og wow, endelig finner de en måte de får til, en metode som fungerer. Selvfølgelig vil de jo spre budskapet.

Men jeg er enig i hva du sier, selv om jeg også ser den andre siden av saken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfokuset når jeg hjelper andre med dietter har alltid vært å få kontroll over blodsukkeret. Greier man å få til dette er veldig mye gjort, synes jeg. Som med det aller meste så er det vel måtehold som er nøkkelen. Problemet mitt med måtehold og dietter er at personer som er feite som regel er svær dårlige på måtehold (jeg har selv vært feit, så det er på ingen måte ment som kritikk, bare et faktum). Mangel på måtehold er vel strengt tatt grunnen til at man blir overvektig i utgangspunktet?

Overvekt er som regel et resultat av mangel på aktivitet og feilernæring (ofte mye karbohydrater). Disse to faktorene gir igjen nedsatt insulinfølsomhet, noe som gjør at jeg mener at kaloriredusert kosthold med samme makrofordeling som tidligere ikke er løsningen.

Personlig er jeg ikke noe superfan av lav-karbo, men delvis jeg ser på det som et genialt virkemiddel for å få folk på rett kjøl. Videre ville jeg ha økt karbohydratinntaket proposjonalt med forbedret insulinfølsomhet og vekttap.

Men som jeg var inne på tidligere så handler sunn livsstil mye om måtehold, og slik jeg ser det så krever lav-karbo svært lite av personer; de har veldig rask vektnedgang og svever av den grunn på den "godfølelsen" dette gir. Jeg synes det krever minimalt av meg å følge en diett som får meg til å gå ned 3kg i uka. Da er forandringene jeg ser i speilet inpirasjon nok til å gi meg energi til å fortsette, så det tærer minimalt på viljestyrken og krever heller lite egeninnsats. Den kritiske siden av meg vil si at "easy come, easy go", og at dette vil være lav-karboens største problem. I så måte vil si at en vektnedgang på 0,5kg i uka, hvor man gradvis gjør små endringer i kosthold og aktivitetsnivå, vil være den beste måten å oppnå en varig vektnedgang med minimal fare for tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...