Gå til innhold

Tips til erstatningsøvelser for dårlig rygg?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg søker etter tips om erstattende øvelser for markløft og knebøy. Dette er øvelser jeg ikke klare å gjøre pga ryggplager.

Planen min var å kun trene ca 6 øvelser i en mnd eller to for å friske opp hukomelsen til kroppen. Etter mange år inaktivitet har jeg forfalt, og ønsker nå å kickstarte meg selv om komme inn i det igjen. De øvelsene jeg hadde tenkt ut er store basis. Benkpress. Dips. Sittende roing. Nedtrekk/chinups. Markløft og knebøy. De to sistnevnte er helt umulig, jeg klarer ikke så mye som 20 kilo. Ryggen vil ikke. (Nedre korsryggsmuskelatur er helt forfalt og utviklet seg til et handicap). Har noen tips til passende øvelser som kan erstatte dette, og passe inn i et slikt program? På forhånd takk :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naagauk skrev (På 8.3.2021 den 9.18):

Hei. Jeg søker etter tips om erstattende øvelser for markløft og knebøy. Dette er øvelser jeg ikke klare å gjøre pga ryggplager.

Planen min var å kun trene ca 6 øvelser i en mnd eller to for å friske opp hukomelsen til kroppen. Etter mange år inaktivitet har jeg forfalt, og ønsker nå å kickstarte meg selv om komme inn i det igjen. De øvelsene jeg hadde tenkt ut er store basis. Benkpress. Dips. Sittende roing. Nedtrekk/chinups. Markløft og knebøy. De to sistnevnte er helt umulig, jeg klarer ikke så mye som 20 kilo. Ryggen vil ikke. (Nedre korsryggsmuskelatur er helt forfalt og utviklet seg til et handicap). Har noen tips til passende øvelser som kan erstatte dette, og passe inn i et slikt program? På forhånd takk :)

Ettbensøvelser er tung for beina uten at du trenger å belaste ryggen med vekt. Gåing i trapp 2 trinn av gangen er suverent.

F.eks utfall bakover og 1 bens markløft. Holde i et stativ for balansen og en manual eller kettlebell for å få litt belastning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 hours ago, PaulM said:

Ettbensøvelser er tung for beina uten at du trenger å belaste ryggen med vekt. Gåing i trapp 2 trinn av gangen er suverent.

F.eks utfall bakover og 1 bens markløft. Holde i et stativ for balansen og en manual eller kettlebell for å få litt belastning.

Tusen takk for tilbakemelding. Dette høres fornuftig ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...