Jump to content
Rainbow

Piriformis syndrom

Recommended Posts

Er det noen her som har/har hatt dette? Eller som vet noe om det?

Jeg har antageligvis fått dette pga feilbelastning etter ryggoperasjoner. Nå venter jeg på å få komme inn hos nevrologen der jeg mest sannsynlig skal få satt sprøyte (kortison?) i piriformismuskelen. Det skal altså fjerne smertene slik at jeg kan bruke beinet normalt og voila så skal jeg bli kurert i løpet av en viss tid.

For all del, det håper jeg jo, men er det noen som har erfart dette?

Gjør noen tøyingsøvelser noen ganger i uka i tillegg for å prøve å få tøyd muskelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Min "lærebokerfaring" med piriformissyndrom går vel for det meste ut på at muskelen er for kort/stram.. Siden du skal til neurolog og få injeksjoner osv., kan det hende dette er litt for enkelt svar for deg, men jeg prøver allikevel.

1. Tøy-tøy-tøy.. Hehe, gjerne mer enn noen ganger i uken ;) Siden jeg ikke vet hvilken tøyeøvelse du bruker nå, limer jeg med en film av en øvelse jeg anbefaler (kanskje den du allerede har)

. Jeg sitter i stua her, så har ikke sett så nøye på denne filmen/hørt hva de sier, men tenker at øvelsen ser ut som den jeg mener :p Hold stillingen i mer enn 30 sek., og siden øvelsen er så lett å utføre, prøv gjerne to-tre ganger om dagen (eller hvertfall en gang).

2. Om du har noen som kan massere deg, så spør om de vil avsette noen minutter. Det føles kanskje litt merkelig å spørre en venn/kjæreste om hjelp til dette, men hvorfor ikke? For å ikke bli for anatomisk i det, la personen merke litt i glutealområdet ditt (rumpemusklene), og la hånden/fingeren gli dypt inn i musklaturen (pririformis ligger under den store rumpemuskelen/gluteus maximus). Som regel kan man merke når man treffer pririfomis om den er øm. Muskelen går fra korsbenet til hoften, altså på tværs. Om dere finner noe på tværs som er ømt, så masser, og husk, man skal dypt ned! Man kan f.eks. massere med albuen, for å komme langt ned uten å bli sliten i fingrene :p For å se om massasjen har noe effekt, man man f.eks. måle bevegelighet i "tøyeøvelsen" før og etter massasjen.

Håper du finner ut av det, og at du kanskje kan ha litt effekt av hjemmeøvelser :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan google piriformis stretching også, jeg dreit meg ut med null tøying etter å ha begynt med full rulle spinn/styrke ca 5 dager i uka etter noen år med slapp treningsinnsats. Gjorde vondt å bøye benet OG brått vondt å løfte det i oppoverbakker :p De øvelsene hjalp meg veldig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...