Gå til innhold

Teknikk knebøy


Nina π

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen bedømme teknikken min? Har slitt med knebøy en stund nå, og den har vel stagnert siden september i fjor.

Som dere ser så er ikke jeg sterk i denne øvelsen, synes de 40 kiloene på videoen var ganske tunge. 

Tar imot alle tips! Har dessverre ikke videoer fra andre vinkler akkurat nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes teknikken ser rimelig grei ut. Rumpa kommer opp litt tidlig, men ikke så det er noe problem. Her kan du tenke på å rette opp ryggen når du skal opp fra bunnposisjon og ikke at du skal reise deg opp.

Du har fin dybde, og ikke noe "vepsetalje." 

Du kan ha fordel av å veksle mellom frontbøy og knebøy annen hver gang. Da begynner du med lavere vekt i frontbøy.

Opplever du noe smerter etter trening?

Hvor høy er du, og hva veier du?

Hvor ofte trener du bøy?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PaulM skrev:

Synes teknikken ser rimelig grei ut. Rumpa kommer opp litt tidlig, men ikke så det er noe problem. Her kan du tenke på å rette opp ryggen når du skal opp fra bunnposisjon og ikke at du skal reise deg opp.

Du har fin dybde, og ikke noe "vepsetalje." 

Du kan ha fordel av å veksle mellom frontbøy og knebøy annen hver gang. Da begynner du med lavere vekt i frontbøy.

Opplever du noe smerter etter trening?

Hvor høy er du, og hva veier du?

Hvor ofte trener du bøy?

 

Takk for respons!

Har ikke sett til noen smerter. Er ca. 165 og veier ca 50 kg. Begynte på dietmar mengdeprogram for to uker siden, så trener bøy 3 ganger i uken🙂 Veksler mellom high bar og low bar knebøy ettersom at dette står i programmet.

Så nå trener jeg mest for å bygge masse, og håper at progresjonen vil bli bedre når jeg starter på styrkeprogram etter mengdetreningsprogrammet🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde/vekt bekrefter at du er en slank jente. 40lg x6 er slett ikke verst for en nett jente!

Dersom du skal bygge masse må du legge til en del på kostholdet, f.eks 300-500 kcal/dag. Egg og helmelk er gode matvarer.

Bøy er egentlig ikke ideell for å bygge masse på grunn av faren for å skade seg dersom du trener til fail.

Du kan godt heve sikkerhetsarmene i buret et hakk slik at du enkelt kan sette vekten nedpå ved fail.

Du kan godt avslutte bøy med et sett utfall hvor du "grinder" ut siste repetisjonen. Hvis du holder en kettlebell og har står på en stepkasse får du ekstra belastning. Utspark med strikk i forskjellige retninger er også godt for bygging.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PaulM skrev:

Høyde/vekt bekrefter at du er en slank jente. 40lg x6 er slett ikke verst for en nett jente!

Dersom du skal bygge masse må du legge til en del på kostholdet, f.eks 300-500 kcal/dag. Egg og helmelk er gode matvarer.

Bøy er egentlig ikke ideell for å bygge masse på grunn av faren for å skade seg dersom du trener til fail.

Du kan godt avslutte bøy med et sett utfall hvor du "grinder" ut siste repetisjonen. Hvis du holder en kettlebell og har står på en stepkasse får du ekstra belastning. Utspark med strikk i forskjellige retninger er også godt for bygging.

Lykke til!

 

Tusen takk for råd og tips! Setter pris på det😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Ser jeg er litt sent ute her, men gir respons uansett.

Du må huske at du konkurrerer kun med deg selv og ikke andre - 40 kg for deg er faktisk ikke dårlig i det hele tatt :) 

Synes du har bra teknikk og ser ut som du har en veldig god mobilitet. Hvis jeg skal påpeke noe, så er det at jeg ville ikke anbefalt å gå så dypt ned til den generelle befolkningen, ettersom den generelle befolkningen ikke har den mobiliteten du har. Hvis du verken har eller får plager av dybden i bøyen din, så ser jeg ikke noen grunn til at du skal korrigere dette nå, bortsett fra forebyggende årsaker. 

Det man også må tenke på, er at i bunnposisjon i knebøy så er du i det man kan kalle "kritisk punkt" dvs her er du svakest og mest utsatt for skader - Dette gjelder alle. 
Ikke la dette skremme deg, teknikken var fin :)

Hvis du sliter med progresjonen, så kan dette være flere ting. Gluteus/rumpa og quads (fremside lår/knestrekkerne) kan være for svake. Det kan også være at kjernemuskulaturen bør legges mer fokus på, for å nevne noe. 

Et tips er at du kan forsøke aktiveringsøvelser, da spesielt for gluteus og kjernen før du begynner med knebøy. Får du ikke ordentlig kontakt med disse, vil andre muskelgrupper kompensere mer enn de skal og øke risikoen for skader. 

Dette ble kanskje mer enn du opprinnelig spurte om, men mye av dette vil gå helt naturlig for deg :) Bare spør hvis jeg skal utdype mer. 

Bra jobba og stå på! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, 19-91 skrev:

Hei!

Ser jeg er litt sent ute her, men gir respons uansett.

Du må huske at du konkurrerer kun med deg selv og ikke andre - 40 kg for deg er faktisk ikke dårlig i det hele tatt :) 

Synes du har bra teknikk og ser ut som du har en veldig god mobilitet. Hvis jeg skal påpeke noe, så er det at jeg ville ikke anbefalt å gå så dypt ned til den generelle befolkningen, ettersom den generelle befolkningen ikke har den mobiliteten du har. Hvis du verken har eller får plager av dybden i bøyen din, så ser jeg ikke noen grunn til at du skal korrigere dette nå. 

Det man også må tenke på, er at i bunnposisjon i knebøy så er du i det man kan kalle "kritisk punkt" dvs her er du svakest og mest utsatt for skader - Dette gjelder alle. 
Ikke la dette skremme deg, teknikken var fin :)

Hvis du sliter med progresjonen, så kan dette være flere ting. Gluteus/rumpa og quads (fremside lår/knestrekkerne) kan være for svake. Det kan også være at kjernemuskulaturen bør legges mer fokus på, for å nevne noe. 

Et tips er at du kan forsøke aktiveringsøvelser, da spesielt for gluteus og kjernen før du begynner med knebøy. Får du ikke ordentlig kontakt med disse, vil andre muskelgrupper kompensere mer enn de skal og øke risikoen for skader. 

Dette ble kanskje mer enn du opprinnelig spurte om, men mye av dette vil gå helt naturlig for deg :) Bare spør hvis jeg skal utdype mer. 

Bra jobba og stå på! 

 

 

Tusen takk for svar! Bedre sent enn aldri😊

Trener nå mer kjerne enn tidligere, så håper det vil hjelpe. Ang. dette med quads, har en del high bar squats i programmet jeg går på nå (Dietmar mengdetreningsprogram). Går den typen knebøy mer på quads enn det vanlig low bar gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nina π skrev:

Tusen takk for svar! Bedre sent enn aldri😊

Trener nå mer kjerne enn tidligere, så håper det vil hjelpe. Ang. dette med quads, har en del high bar squats i programmet jeg går på nå (Dietmar mengdetreningsprogram). Går den typen knebøy mer på quads enn det vanlig low bar gjør?

Kjerne er viktig ☺️ Bra! 

I highbar vil stanga gjøre slik at overkroppen blir mer loddrett og dette vil, som du har helt rett i, øke bruk av quads ☺️

Prinsippet er det samme med frontbøy, bare at stanga er foran - veldig enkelt forklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...