Gå til innhold
Georg

Tips for en nybegynner innen styrketrening

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Georg skrev:

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, PaulM skrev:

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Georg skrev:

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Skjønner egentlig ikke helt programmet ditt. For meg ser det ut som en liste over kroppsdeler som er fordelt utover uka. Et treningsprogram for meg er øvelser med belastning, listet opp i antall sett og reps. Dersom du er begynner kan du ha lineær progresjon og øke jevnt i flere måneder med Starting Strength forutsatt at du spiser nok og har tilstrekkelig restitusjon.

Du trenger ikke gjøre det mer komplisert. 

Paul

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×