Gå til innhold

Skiveprolaps


joamoe

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en treningsøkt for snart 3 uker siden opplevde jeg at jeg fikk store smerter i hamstringsområdet i min høyre fot. Jeg kjente ingen smerte under selve treningsøkten, og heller ikke på kvelden, men dagen etter gjorde jeg det. Tenkte da at dette ville gi seg om noen dager så tok en liten treningspause, men nå har det gått 3 uker og det blir egentlig bare verre.

Det er spesielt om morgenen det gjør vondt, eller om jeg har sittet i ro en stund. Har jeg beveget meg litt kjenner jeg ingenting til det. Noen som vet hva det kan være?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎15‎.‎12‎.‎2018 den 15.44, joamoe skrev:

Hei!

Etter en treningsøkt for snart 3 uker siden opplevde jeg at jeg fikk store smerter i hamstringsområdet i min høyre fot. Jeg kjente ingen smerte under selve treningsøkten, og heller ikke på kvelden, men dagen etter gjorde jeg det. Tenkte da at dette ville gi seg om noen dager så tok en liten treningspause, men nå har det gått 3 uker og det blir egentlig bare verre.

Det er spesielt om morgenen det gjør vondt, eller om jeg har sittet i ro en stund. Har jeg beveget meg litt kjenner jeg ingenting til det. Noen som vet hva det kan være?

Takk på forhånd.

Kan det være isjas? Dvs. et problem med isjasnerven som kommer i klem i korsryggen og så kjenner du smerten i benet?

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

Var hos legen ikke lenge etter jeg la ut dette innlegget, og han sa jeg hadde trokanterbursitt og satt meg på voltaren kur i 3 uker. 2 måneder senere var det bare blitt verre, gikk jeg på nytt til legen, denne gangen til en annen. Han sendte meg da inn til MR, og fikk svar om at det er prolaps i ryggen som klemmer på isjas nerven som du nevner!

Noen som har erfaringer med dette, og tips til hvilken øvelser jeg kan gjøre for å gjøre at det bedrer seg litt fortere? 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del erfaring med vondt i korsryggen og isjas/prolaps. Når det er akutt vondt kan en prøve å bevege seg forsiktig og gå litt. Gjerne i ulendt terreng. Markløft med lette vekter når bevegligheten tillater dette.

Årsaken til problemer med korsryggen kan være feil posisjonering av bekkenet. Dersom bekkenet er framoverskjøvet kan dette gi skeivbelastning og slitasje på ryggskivene som senere får prolaps.

Denne artikkelen av Kjetil Larsen har hjulpet meg mye. https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen!

Er enda ikke blitt noe bedre, og tenkte derfor at jeg skulle ta meg en time hos noen andre enn PT'en min. Men hvem er det som er best å gå til når det kommer til isjias smerter ved prolaps? Naprapat, osteopat, fysioterapeut, kiropraktor osv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, joamoe skrev:

Hei igjen!

Er enda ikke blitt noe bedre, og tenkte derfor at jeg skulle ta meg en time hos noen andre enn PT'en min. Men hvem er det som er best å gå til når det kommer til isjias smerter ved prolaps? Naprapat, osteopat, fysioterapeut, kiropraktor osv?

 

Hvis du holder til i nærheten av Oslo kan du kanskje kontakte Kjetil Larsen? Ellers er vel kiropraktorer og fysioterapeuter de som er best på ryggplager.

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.2.2019 den 12.39, joamoe skrev:

Hei igjen!

Var hos legen ikke lenge etter jeg la ut dette innlegget, og han sa jeg hadde trokanterbursitt og satt meg på voltaren kur i 3 uker. 2 måneder senere var det bare blitt verre, gikk jeg på nytt til legen, denne gangen til en annen. Han sendte meg da inn til MR, og fikk svar om at det er prolaps i ryggen som klemmer på isjas nerven som du nevner!

Noen som har erfaringer med dette, og tips til hvilken øvelser jeg kan gjøre for å gjøre at det bedrer seg litt fortere? 

Takk på forhånd!f

Fikk påvist en stor prolaps med press på isjasnerven når jeg var 17. Var bokstavlig talt handikappet i to måneder og ventet på operasjon. Fikk morfin i oral form av legen når smertene var på sitt verste. 

Det som derimot var lindrende var lengre gåturer i flatt terreng. 

Legen satte meg på et betennelsedempende preparat to uker før operasjon, og det skjedde et eller annet som gjorde at jeg ble tilnærmet 100% på en uke. Ny MR viste at prolapsen var mer eller mindre tørket inn. Dette preparatet ble tatt av markedet fordi det visstnok var farlig. 

Siden jeg ikke er lege kan jeg ikke akkurat anbefale noe medikament. Men rolig gåing hadde definitivt en positiv og lindrende effekt. Det har jeg hørt fra flere med lignende skader også. 

Jeg har ikke hatt problemer med prolapsen i ettertid. Men én fersk mr viste at den faktisk fortsatt ligger der. 17 år etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...