Gå til innhold
joamoe

Skiveprolaps

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en treningsøkt for snart 3 uker siden opplevde jeg at jeg fikk store smerter i hamstringsområdet i min høyre fot. Jeg kjente ingen smerte under selve treningsøkten, og heller ikke på kvelden, men dagen etter gjorde jeg det. Tenkte da at dette ville gi seg om noen dager så tok en liten treningspause, men nå har det gått 3 uker og det blir egentlig bare verre.

Det er spesielt om morgenen det gjør vondt, eller om jeg har sittet i ro en stund. Har jeg beveget meg litt kjenner jeg ingenting til det. Noen som vet hva det kan være?

Takk på forhånd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎15‎.‎12‎.‎2018 den 15.44, joamoe skrev:

Hei!

Etter en treningsøkt for snart 3 uker siden opplevde jeg at jeg fikk store smerter i hamstringsområdet i min høyre fot. Jeg kjente ingen smerte under selve treningsøkten, og heller ikke på kvelden, men dagen etter gjorde jeg det. Tenkte da at dette ville gi seg om noen dager så tok en liten treningspause, men nå har det gått 3 uker og det blir egentlig bare verre.

Det er spesielt om morgenen det gjør vondt, eller om jeg har sittet i ro en stund. Har jeg beveget meg litt kjenner jeg ingenting til det. Noen som vet hva det kan være?

Takk på forhånd.

Kan det være isjas? Dvs. et problem med isjasnerven som kommer i klem i korsryggen og så kjenner du smerten i benet?

Paul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen!

Var hos legen ikke lenge etter jeg la ut dette innlegget, og han sa jeg hadde trokanterbursitt og satt meg på voltaren kur i 3 uker. 2 måneder senere var det bare blitt verre, gikk jeg på nytt til legen, denne gangen til en annen. Han sendte meg da inn til MR, og fikk svar om at det er prolaps i ryggen som klemmer på isjas nerven som du nevner!

Noen som har erfaringer med dette, og tips til hvilken øvelser jeg kan gjøre for å gjøre at det bedrer seg litt fortere? 

Takk på forhånd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en del erfaring med vondt i korsryggen og isjas/prolaps. Når det er akutt vondt kan en prøve å bevege seg forsiktig og gå litt. Gjerne i ulendt terreng. Markløft med lette vekter når bevegligheten tillater dette.

Årsaken til problemer med korsryggen kan være feil posisjonering av bekkenet. Dersom bekkenet er framoverskjøvet kan dette gi skeivbelastning og slitasje på ryggskivene som senere får prolaps.

Denne artikkelen av Kjetil Larsen har hjulpet meg mye. https://treningogrehab.no/virkelige-losningen-ryggsmerter/

 

Paul

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×