Jump to content
Enni

Går ikke ned i vekt.

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er 27 år veier 91 kg, er 170 høy.

For to år siden gikk jeg fra 105 kg til 75, men så har jeg da tydeligvis gått opp igjen. Har pcos, så legen sier det har kanskje noe med det å gjøre.

Men nå skal jeg prøve igjen, men det rikker seg ikke.

Jeg prøver samme metode som sist, da spiste jeg 1000 kcal om dagen. Og går tur en times tid om dagen. Rask gange. Foreløpig orker jeg ikke noe stryke trening eller løping for jeg er i dårlig form. Dette er noe jeg vil prøve meg på når jeg blir litt lettere og kondisen er bedre.

Hvis jeg spiser mer går jeg bare opp, hvis jeg spiser mindre er jeg sulten. Med 1000 kcal er jeg ikke sulten og er fornøyd. Bruker Vektklubben for å telle kalorier. Veier alt jeg spiser.

Hjelp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg uansett hvor dårlg form du er i å finne en treningsform hvor du finner glede i å trene! Finner du det så renner kaloriene av deg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke farlig å være sulten. Spesielt hvis du skal ned i vekt er det nesten ikke til å unngå å være sulten. Sultfølelse er primært hormondrevet, og det vil "gå seg til" med tiden og tilpasse seg mengden mat du spiser så lenge du ikke spiser alt for lite. 

Så, løsningen er altså å spise mindre mat. Alternativt se på det daglige energiforbruket ditt. Ta trapper i stedet for heis og rulletrapp. Parker bilen lenger unna inngangen. Gå av bussen et stopp tidligere. Dette er ting som virkelig gir utslag på det daglige energiforbruket ditt – pass bare på at du ikke spiser mer mat for å kompensere (noe du kommer til å ende opp med å gjøre hvis du ikke er bevisst på det). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, HenrikWL skrev:

Det er ikke farlig å være sulten. Spesielt hvis du skal ned i vekt er det nesten ikke til å unngå å være sulten. Sultfølelse er primært hormondrevet, og det vil "gå seg til" med tiden og tilpasse seg mengden mat du spiser så lenge du ikke spiser alt for lite. 

Så, løsningen er altså å spise mindre mat. Alternativt se på det daglige energiforbruket ditt. Ta trapper i stedet for heis og rulletrapp. Parker bilen lenger unna inngangen. Gå av bussen et stopp tidligere. Dette er ting som virkelig gir utslag på det daglige energiforbruket ditt – pass bare på at du ikke spiser mer mat for å kompensere (noe du kommer til å ende opp med å gjøre hvis du ikke er bevisst på det). 

Jeg spiser 1000 kcal om dagen. Går ca 13000 15000 skritt i følge fitbiten. I følge fitbiten i går forbrente jeg 3095 kcal. Men jeg går opp i vekt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Du spiser mer enn 1000kcal

2) Fitbit-en viser for mye forbrent

Sannsynligvis en kombinasjon av disse to. 

Problemet med kaloritelling og -måling er at det er veldig unøyaktig og ekstremt sårbart for en hel skare av feilkilder. 

Når det gjelder telling er den største feilkilden oss selv. Forsøk har vist at selv om vi fører skriftlig dagbok kan vi bomme med så mye som 40% på hva vi egentlig får i oss. I tillegg er databasene vi bruker ikke nødvendigvis 100% nøyaktige, og selv merkingen på pakningen til matvarene våre er en tilnærming. Dersom du faktisk hadde spist bare 1000kcal så hadde du vært lagt inn på sykehus i løpet av veldig kort tid. Se heller på det tallet som en referanse å jobbe med å justere inntaket ut i fra. 

Fitbit-en din bruker en noget upålitelig måte å måle kaloriforbrukey ditt på og er igjen en tilnærming. Bruk det som en referanse til å justere forbruket ditt opp og ned med, men ikke sammenlign det direkte med de kaloriene du teller at du bruker  – de er ikke sammenlignbare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, HenrikWL skrev:

1) Du spiser mer enn 1000kcal

2) Fitbit-en viser for mye forbrent

Sannsynligvis en kombinasjon av disse to. 

Problemet med kaloritelling og -måling er at det er veldig unøyaktig og ekstremt sårbart for en hel skare av feilkilder. 

Når det gjelder telling er den største feilkilden oss selv. Forsøk har vist at selv om vi fører skriftlig dagbok kan vi bomme med så mye som 40% på hva vi egentlig får i oss. I tillegg er databasene vi bruker ikke nødvendigvis 100% nøyaktige, og selv merkingen på pakningen til matvarene våre er en tilnærming. Dersom du faktisk hadde spist bare 1000kcal så hadde du vært lagt inn på sykehus i løpet av veldig kort tid. Se heller på det tallet som en referanse å jobbe med å justere inntaket ut i fra. 

Fitbit-en din bruker en noget upålitelig måte å måle kaloriforbrukey ditt på og er igjen en tilnærming. Bruk det som en referanse til å justere forbruket ditt opp og ned med, men ikke sammenlign det direkte med de kaloriene du teller at du bruker  – de er ikke sammenlignbare. 

Ok.

Så når jeg veier maten på en vekt og slår inn akkurat til en prikk på vektklubben sin kcal kalkulator. Så blir det ikke riktig? Så jeg kan egentlig bare melde meg ut der ifra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Som jeg sa: tallet har verdi som en referanse for deg å justere ut i fra. Men basert på fysikkens lover kan jeg fortelle deg at du spiser langt mer enn 1000kcal dersom du ikke skriver disse innleggene dine fra sykehussengen. 

Når det gjelder databasen til vektklubb.no så vil jeg tro den har et nøyaktighetsnivå omtrent på høyde med merkingen av matvarer, og er dermed så nøyaktig det er mulig å få det uten å selv måle hver enkelt matvare i sitt eget laboratorium. Det lave tallet ditt vil dermed antakelig skyldes at du glemmer å føre en del eller ikke tenker over at det skal føres. Det har for øvrig ingen ting med latskap eller sløvhet å gjøre, det er simpelthen sånn vi fungerer. 

Om du bør melde deg ut eller ikke kan ikke jeg svare deg på, det må jo bero på hvorvidt du føler effekten du får er verdt pengene det koster. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Enni skrev:

Ok.

Så når jeg veier maten på en vekt og slår inn akkurat til en prikk på vektklubben sin kcal kalkulator. Så blir det ikke riktig? Så jeg kan egentlig bare melde meg ut der ifra?

Du har sannsynligvis veid maten din tørr (f.eks. ris, noe som også er riktig i utgangspunktet), deretter har du beregnet kalorier utifra kalorier per 100g kokt matvare. Ris har jo f.eks. tre ganger så mye kalorier per 100g etter det er blitt kokt, fordi vann øker massen, men det er ikke kalorier i vann.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...