Jump to content
BroScience00

Hvordan gjøre 5x5???

Recommended Posts

Driver med et program jeg fant på nettet som går ut på å gjøre baseløftene (mark, knebøy og benkpress) tre ganger i uka, men at set x reps x vekt varierer fra hver gang. Kalles vel daily undulating periodisation ( https://dannykennedyfitness.com/dup-daily-undulating-periodisation-nick-cheadle/ ). Det står bla. at jeg skal gjøre 5x5 på den ene økta og her er spørsmålet. Siden målet mitt nå først og fremst er styrke, burde jeg kjøre 5x5 med at jeg bruker 5 set til å bygge meg opp til toppsetpå 5 eller 5x5 med samme vekt? På programmet stronglifts 5x5 skal man bruke samme vekt, men har også lest en artikkel her av børge fagerli som skrev om 5x5 og han satt det opp slik at man bygget seg opp til et toppsett.

Selv nå, så gjør jeg som Børge skrev, men vet ikke om det er optimalt.Takk for svar! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

5x5 med samme vekt er vanligst, og mest sannsynlig det du vil få mest ut av. Dette varierer av vekten du bruker i oppbygnings-seriene. Det viktigste er at du har vektprogresjon i treningen generelt, så så lenge du tracker hva du løfter i alle seriene burde du kunne se progresjon uansett, spesielt i begynnelsen. Har aldri sett noen program som har oppbygnings-serier på den måten, noe av det mer vanlige er trening i Dorian Yates stil der du øker intensiteten og senker repetisjoner per serie opp mot en maks serie. Både programmer som Jason Blaha 5x5 og stronglifts 5x5 går ut i fra at du bruker samme vekt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...