Gå til innhold
BroScience00

Hvordan gjøre 5x5???

Anbefalte innlegg

Driver med et program jeg fant på nettet som går ut på å gjøre baseløftene (mark, knebøy og benkpress) tre ganger i uka, men at set x reps x vekt varierer fra hver gang. Kalles vel daily undulating periodisation ( https://dannykennedyfitness.com/dup-daily-undulating-periodisation-nick-cheadle/ ). Det står bla. at jeg skal gjøre 5x5 på den ene økta og her er spørsmålet. Siden målet mitt nå først og fremst er styrke, burde jeg kjøre 5x5 med at jeg bruker 5 set til å bygge meg opp til toppsetpå 5 eller 5x5 med samme vekt? På programmet stronglifts 5x5 skal man bruke samme vekt, men har også lest en artikkel her av børge fagerli som skrev om 5x5 og han satt det opp slik at man bygget seg opp til et toppsett.

Selv nå, så gjør jeg som Børge skrev, men vet ikke om det er optimalt.Takk for svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

5x5 med samme vekt er vanligst, og mest sannsynlig det du vil få mest ut av. Dette varierer av vekten du bruker i oppbygnings-seriene. Det viktigste er at du har vektprogresjon i treningen generelt, så så lenge du tracker hva du løfter i alle seriene burde du kunne se progresjon uansett, spesielt i begynnelsen. Har aldri sett noen program som har oppbygnings-serier på den måten, noe av det mer vanlige er trening i Dorian Yates stil der du øker intensiteten og senker repetisjoner per serie opp mot en maks serie. Både programmer som Jason Blaha 5x5 og stronglifts 5x5 går ut i fra at du bruker samme vekt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her