Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sliter med lekk tarm, spennings hodepine, har gluten og egg allergi, masse eksem... Slapp, lite energi. Har nok en ganske dårlig tarm flora.... 

Kom over boken tarmens medisin, som går i dybden på alt man trenger å vite, samt 6 steg for å forbedre tarmen, bakterie floraen... 

Min plan er å starte med 7 dagers vann faste. La kroppen få litt tid til å reparere litt. 

Neste steg er å spise blant annet mye fermentert mat. Har valgt ut de tingene jeg er sikker på kommer til å smake ok, å setter i gang fermentering prosessen så jeg har klart til etter fasten. Sylteagurk, røbetter, ingefær, surkål.. Tenkte å prøve meg på å lage kombucha... Kjøpe mest mulig økologisk kjøtt og grønnsaker, vill fisk... 

Tenker spise etter foodmap en stund. Merker at jeg reagerer på flere ting, som løk...

Har lest st probiotika hjelper, men det er ikke samme gode bakterier selv om de ligner, å at flere blir dårligere når de slutter, derfor høres det bedre ut med å fermentere selv. 

Noen generelle tips, egne erfaringer? Kanskje ta probiotika under resten av fasten, å parallelt en stund mens jeg innfører fermentert mat? 

Fastingen:

Fredag 18 mai kl:23:30 spiste et solid siste måltid i starten av nattevakt, mye kjøtt for å holde meg mett lenge. 

Dag1: Sov 4 timer etter nattevakt, sliten og trøtt, rolig dag, gikk til sammen nesten 2 timers tur. Halvparten I terreng. Gikk overraskende lett. Ikke vert spesielt sulten

Dag2: nattevakt,  Magen rommler litt, å vert litt oppblåst. Ikke spesielt sulten, selv om jeg har tenkt litt på junk food. Merker jeg ble svimmel når jeg reiste meg fort. Spenningshodepinen har faktisk lettet litt gradvis i løpet av natta. Konstant tørst, tungen føles merkelig å har blitt hvit. Sliten men overraskende avslappet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved faste vil ikke kroppen ha noe å jobbe med for å "reparere" seg. Skal kroppen kunne "reparere" seg må den ha næring, altså mat. Nå har jeg ikke satt meg inn i den boka eller hva dietten din går ut på. Men, skulle jeg anbefalt noe så er det å evt først være flink til å få nok søvn, regelmessig aktivitet, spise regelmessig, forsøke laktosefritt en periode, forsiktig med kaffe og alkohol, unngå trevlete mat, seigt kjøtt, kullsyre, løk, hvitløk (og andre grønnsaker som kan skape mye luft), koke grønnsakene dine godt, tygge maten godt, drikke regelmessig osv og deretter evt prøve lav FODMAP-diett en periode (for så å reintrodusere matvarer). Fermentert mat er bra, men det er ikke anbefalt å bruke kun dette heller. Inkluder litt fermentert mat, gjerne litt biola, og spis ellers så variert som mulig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...