Gå til innhold

Lavkarbo, nedre grense på fettprosent og bmi?


Ephexita

Anbefalte innlegg

Er det noen nedre grense for når man ikke lenger burde leve på like få karbo? 

 

Jeg har gått ned over 60 kg nå på lavkarbo. 

Har i tillegg fibromyalgi, ME og hissig migrene som gjør at jeg holder meg under 20g karbo om dagen for å holde smerter og migreneanfall sånn noenlunde i sjakk. 

Jeg er 180 høy, 34 år, veier 78 kilo (har nok minst 7-8 kilo løs hud, om ikke mer) og da en bmi på 23.

Målte fettprosent nå med calipper og kom ut på 20.3, blir da usikker på om jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste med så lite karbo daglig, men skjønner ikke helt hvordan jeg ellers skal legge det opp mtp sykdommene. 

Er det noen som kan dette? Hva gjør jeg fysisk med kroppen min? Er det greit å leve videre på 10-15g karbo om dagen? 

Jeg er ekstremt trøtt og slapp, men det er umulig å skjønne hva som hører til den kroniske biten, og hva som er selvpåført. Alle blodprøver hos legen er superfine btw. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

First off: Jeg har ikke utdannelse innenfor ernæring, og vil anbefale deg å snakke med lege eller ernæringsfysiolog om dette.

Men trives du med lavkarbolivsstilen din, sånn som den er nå? Husk at man ikke nødvendigvis MÅ gå ned i vekt når man går på lavkarbo, og at det in the end vil være kaloriregnskapet som utgjør om du går ned eller ikke. Spiser du variert med masse grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl, nøtter, bær, frø - så vil du kunne opprettholde vekten. Det handler om å velge hva man spiser seg mett på.

Du kan jo prøve å legge deg på et litt mer moderat nivå på karbohydrater, og se hvordan du reagerer på det ift. sykdommene? Det er jo et langt steg mellom 10-15g karbs om dagen og opp til høykarb-kost. Kanskje en mellomting vil passe deg bedre, f.eks. 20-50g? Hvis du da ønsker å opprettholde den vekten du har nå, og ikke øke i vekt, så må du igjen: tenke på hva du spiser deg mett på. Spiser du mer enn du bruker, så går du opp, spiser du mindre, vil du omsider gå ned.

Correct me if I'm wrong, anyone. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...