Jump to content
vifårse

Nybegynner program hver dag?

Recommended Posts

Hei, jeg er rimelig ny i gamet. Trent i 2 mnd ish. Merker fremgang og er meget motivert, lurer på om det er noe som tilsier at jeg ikke burde trene det samme programmet hver dag. Begynte nylig med nybegynner programmet som er lagd her på fitnessbloggen. 

Jeg ønsker og trene hver dag, men leste at man burde ha 1 hviledag mellom hver økt. Er det dumt om jeg gir f i det og trener det samme hver dag? 

SmartSelectImage_2017-11-08-09-02-07.jpg

SmartSelectImage_2017-11-08-09-02-21.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Som nybegynner vil du ha fremgang bare ved å se på en manual, så da kan det fungere å trene det samme hver dag, men muskler trenger hvile for å vokse, så jeg ville nok anbefalt å trene annenhver dag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, evt noen som har noen idee til hva jeg kan trene på "hviledagene". Andre muskler. Hadde satt pris på hjelp! 

Har relativt dårlig teknik så lette øvelser er fint. Takk på forhånd

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, vifårse skrev:

Okei, evt noen som har noen idee til hva jeg kan trene på "hviledagene". Andre muskler. Hadde satt pris på hjelp! 

Har relativt dårlig teknik så lette øvelser er fint. Takk på forhånd

Om du bør trene hver dag eller annenhver dag eller så så mange dager for så å hvile kommer helt an på måten du trener på. Du finner program og splitter tilpasset det meste.

Helkroppsprogrammet du kjører ser ut til å ha et volum tilpasset at du trener annenhver dag, det har ingen hensikt for deg som nybegynner å kjøre dette hver dag. Du vil etter all sannsynlighet ha mer å hente på å hvile som anbefalt. 

Da er det faktisk bedre å kjøre en splitt hvor det er meningen at du skal trene flere dager i strekk. Men som sagt, helkropp annenhver dag er helt suverent, og sannsynligvis det du har mest å hente på, og lære av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timer siden, vifårse skrev:

Okei, evt noen som har noen idee til hva jeg kan trene på "hviledagene". Andre muskler. Hadde satt pris på hjelp! 

Har relativt dårlig teknik så lette øvelser er fint. Takk på forhånd

Hva med å rusle en tur eller gjøre noe helt annet som er mer aktivt enn å sitte i sofaen? Det er gjerne ikke for moro skyld at disse programmene har hviledager; det er jo fordi hvile er like viktig som trening.

Det finnes ikke "andre muskler" enn de du trener i et fullkroppsprogram – det er hele poenget, da et fullkroppsprogram trener hele kroppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du vil trene hver dag og ha maksimalt utbytte bør du tilpasse total treningsmengde deretter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...