Jump to content
Sign in to follow this  
Radok

Ryggtrening

Recommended Posts

Jeg sliter veldig med å få fart på ryggmusklaturen.  Får ikkke inn teknikken på stående roing. Har kjørt lett og jeg har kjørt tyngre. Over og under hånds. Latt stanga følge låra osv.  Blir alti dårlig. Steike hva gjør e. ? Frustrert 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Har du prøvd å prøve å holde bredere/smalere på stanga? Selv liker jeg å holde litt utenfor skuldervidde og trekke mot navelen istedet for å la stanga gå lans låra

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tipper du ikke aktiverer ryggen. Lær deg å aktivere ryggen så bruker du den mer, og mindre av biceps. 

Og tror du at du bruker for tunge vekter gjør du nok det. Start med en vekt som du enkelt kan kontrollere, og kjenn at du føler noe i ryggen når du drar. 

Andre gode øvelser for rygg er Pull ups og markløft, evt. pull downs. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 27.10.2017 den 19.00, Radok skrev:

Jeg sliter veldig med å få fart på ryggmusklaturen.  Får ikkke inn teknikken på stående roing. Har kjørt lett og jeg har kjørt tyngre. Over og under hånds. Latt stanga følge låra osv.  Blir alti dårlig. Steike hva gjør e. ? Frustrert 

prøvd pendlay row? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt. Så nå tenker jeg at jeg "offrer" 2 uker av resten av treningen min og konser på ryggøvelser.  Få inn teknikken og full fokus på stående roing osv.  God ide?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

En ting du kan gjøre er å bytte ut stangroing med hantelroing. Er lettere å fokusere på lats eller øvrerygg i denne pga at du ikke trenger å stabilisere kroppen med korsrygg og mage. For lats bruk et nøytraltgrep og ro til hoften med albuene inn mot kroppen. For å treffe øvrerygg mer, bruk et overhåndsgrep og ro til brystet med albuene litt ut fra kroppen.

Chin ups og Pull ups er også fine øvelser for lats og øvrerygg.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ryggøvelser krever relativt lite tekniksk mestring før man kan begynne å løfte tungt på dem. Hvorfor skal du la være å trene andre muskelgrupper? Hva er det egentlig du spør om her?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...